Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kan man räkna ut när en lastbil välter?

62 inlägg • Sida 3 av 5
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Stridis2

#31 » 23:22:14, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt! Kan låta löjligt att påpeka, men efter att ha kört försvarets Jeep-baserade brandbil (kan ha varit annat fabrikat), med en stående 500-liters tank rakt över bakaxeln så vill man inte vara med om detta igen. Jag har en gång fått order av en räddningsledare att testa toppfarten på bilen (han satt med i bilen). Jag kom upp i 140 innan jag fegade ur, och då behövde jag en stor del av landningsbanans bredd för att försöka hålla bilen kvar. :uupps: Men räddningsledaren såg märkbart blek ut... :mrgreen:
Finns det möjlighet att bygga två tankar med den ena mellan rambalkarna eller liknade för att få ner tyngdpunkten? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



mattiaz (trådstartaren)

#32 » 23:28:47, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få ner något i ramen på en Unimog är nog inte så lätt. Dels flexar ramen väldans mycket och dels så är det en lite lattjo upphängning av flaket som är i vägen. Flakets upphängning är gjord så att det inte ska bryta och motverka ramrörelserna. Även motor, transmission och hytt har speciella upphängningar av den anledningen.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#33 » 07:55:58, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:

Jag gissar att bredden på tanken kan få bli 1400mm, länden 1800mm och höjden 600mm. Då får vi bra mått runt om för annat materiel. Det skulle isf innebära att det inte är några som helst problem. I teorin :wave:


Tänk på att en tank av den typen blir dåligt utnyttjad! Du måste stå absolut plant för att få ut allt vatten, med den basytan och låga höjden blir kanske bara hälften av volymen tillgänglig om fordonet lutar. En brandtank är mer eller mindre vinklad i botten mot avtappningen, inte minst viktigt när den ska tömmas för att inte frysa. En tank med plan botten blir i praktiken omöjlig att tömma helt om den riskerar att frysa. Så att bygga tankar på terrängfordon är marigt och Unimog är extra mariga när det är mycket ont om utrymme under flaket. Idén med en nära nog trekantig tank var inte dum, kompletteras den med botten vinklad mot ett centralt utlopp så skulle det bli nära nog optimalt som jag ser det. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#34 » 08:15:07, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi lever redan med verkligheten att vi måste parkera plant för att få ut vattnet. Det gäller inte enbart vårt terrängfordon utan samtliga fordon med tank. Av de brandfordon jag har sett så har ingen haft lutande tankbotten. Några få har haft en sump i syfte att kunna tömma helt när fordonet står plant.
Det uppstår ändå bekymmer med att luft sugs in pumpen när nivån sjunker såpass lågt i tanken.

En trekantig tank blir ju högre än en fyrkantig vilket måste flytta upp tyngdpunkten när den är full. Borde innebära sämre köregenskaper. :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Murre o2

#35 » 09:13:31, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rörlig pickup d.v.s en slangbit med en tyngd i botten så den alltid ligger i lägsta punkten fixar problemet med att pumpa ur allt vatten när det lutar. Jämför med ett konstflygplan, dess motor måste suga bränslen om det stiger, dyker eller rollar så det är bara att kopiera deras lösning :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

mattiaz (trådstartaren)

#36 » 09:25:04, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvisso men det är en rätt grov slang vi pratar om i det här fallet, minst 100mm i dia. Vilket gör att man isf inte kan suga ner tanken än till mer än 100mm innan pumpen tar luft.
Enklast vore nog att ta ut vattnet i botten i ett hörn på tanken och parkera motsatt hjul på valfri sten/stubbe. :smile:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Mikkel

#37 » 09:48:19, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller ha ett utlopp i varje hörn sammanbundna i en lägre punkt med slangar.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson

#38 » 09:52:47, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:eller ha ett utlopp i varje hörn sammanbundna i en lägre punkt med slangar.


En mycket dålig lösning! Då drar den luft i den slang som råkar komma överst, och då blir tömningen ändå sämre än med enbart ett centrumutlopp.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#39 » 10:19:13, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt där Leif, men tanken var väl inte helt färdigtänkt :vissla:
Vad sägs om något liknande denna då :klia:
Bild

Med fyra slangar och en 50 literstank under kanske det ryms i Unimogens mage,
lite overkill kanske men om det nu brinner i skogen och det ska fungera att använda allt vatten i lite lutning så...

eller med trekantig tank som jag tolkade Yannes ide

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#40 » 11:40:12, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ganska många år sedan jag gjorde lumpen som brandman i flygvapnet, men någon stans långt bak i min förtvinade hjärna vill jag få det till att tanken på 4112:orna var formad som en tratt med lägsta punkten mitt i tanken. Kan iofs vara ren inbillning också... :klia:
Däremot, på tal om frysrisk, så vet jag att det fanns elvärme både i själva tanken (tror den var på 2 kW) samt i bottenplattan av skåpet (1,5 kW?) för att förhindra frysning. Därtill motorvärmare samt två kupévärmare. Allt anslöts med en vanlig trefashanske i baken på bilen. Bilarna backades alltid in på parkeringsplatsen. Elkabeln var förstärkt så det var bara att köra så slets handsken ur bilen. Från början var det en jättedyr förstärkt kabel som satt så lågt så handsken föll ner på betongplattan och slogs itu, men med vanlig kabel samt klen wire med kreativ dragning så hände detta aldrig.
Bara en idé som kanske kan vara användbar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mattiaz (trådstartaren)

#41 » 11:56:39, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att själva tankutloppet är ett så stort bekymmer i sammanhanget. Det är aldrig mer bråttom än att man kan parkera lite som det passar.

Värme i tanken kommer inte bli nödvändigt. Den dagen det blir minusgrader i vagnhallen så är det nog dags att renovera brandstationen :smile:

Ang laddning av luft och ström så använder vi numer denna: https://www.youtube.com/watch?v=7Jjdnd5lt5Q

Vad använder ni att rita med? Vore najs att kunna göra lite skisser likt dessa ni lägger in här.

Fundering kanske vore lika bra att göra om den här tråden till en projekttråd, jag har ändå en del andra spörsmål att ta upp :klia:

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Mikkel

#42 » 12:13:20, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ritprogram........Ähum........ :vissla: jag använder bara excel och figurerna som finns där, lite klumpigt, men det finns ju andra här som har ritprogram
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

MagnusGoransson

#43 » 22:38:45, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Vad använder ni att rita med? Vore najs att kunna göra lite skisser likt dessa ni lägger in här.


Ett smidigt program, som dessutom är gratis, är Sketchup. https://www.sketchup.com/sv

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Ptr

#44 » 23:16:34, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft funderingar på att göra tank av typ vägtrummor som travas som pyramid. Fyller man dem från mitten nerifrån och uppåt och tömmer i omvänd ordning så borde det stabilisera hyggligt.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

mattiaz (trådstartaren)

#45 » 23:55:43, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du nu :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se