Kan det vara en teoretisk "tippkarta" på unimogens nya användningsområde du behöver ?
Finns det någon specifikation (mer än 40 grader) om unimogen ?
Mikkel skrev:Räddningstjänsten brukar ha tank på Unimog, de har säkert data om tippvinklar ....
mattiaz skrev: .... https://www.flickr.com/photos/charlie59 ... 725404880/
bm1113 skrev: .... http://www.utryckning-norr.se/brand_rad ... 1-2050.htm
mattiaz skrev:En praktisk modell kanske inte vore så dumt. Jag får försöka rota fram gradskivan...
Hittade påbyggaranvisning för aktuell modell och där anges tyngdpunkten ligga 380mm ovan hjulcentrum, max tillåtet center of gravity anges till ca 1400mm beroende på däckval. På ritning så anges höjden från hjulcentrum till flakbotten ca 700mm. Tjänstevikt 4460kg.
Det är inte många räddningstjänster som satsar på Unimog längre tyvärr så det är dåligt med underlag. Men det kanske vänder efter sommarens bränder.
Här hittade jag av en slump en bild på exakt den vi har köpt. Den är dock inte lika fin idag och saknar både takbågen och vinchen. https://www.flickr.com/photos/charlie59 ... 725404880/
Hymax skrev:40 grader är väldigt snett !!
I min förra Willys Jeep hade jag en lutningsmätare från en segelbåt och en kompis fick se den och frågade hur snett man kunde köra innan den välter. Jag sa att 35 grader klarar den men att du hoppar ur innan 25, det trodde han inte på så vi tog provtur och körde ner i ett dike så jeepen börja luta , vid ca 17 grader vågade han inte vara kvar i jeepen längre
Återgå till Allmänt om lastbilar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster