Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kan man räkna ut när en lastbil välter?

62 inlägg • Sida 2 av 5
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Michael Meier

#16 » 10:14:22, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara en teoretisk "tippkarta" på unimogens nya användningsområde du behöver ?

Finns det någon specifikation (mer än 40 grader) om unimogen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Mikkel

#17 » 10:27:52, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räddningstjänsten brukar ha tank på Unimog, de har säkert data om tippvinklar
Annars Rent teoretiskt
Ta papper o penna, linjal o helst gradskiva o passare
Rita upp Unimogen bakifrån med
Basen 2000
Flakbredd 2000
Flakhöjd 1200
Lasthöjd 500
Rita linjen 40 gr så ser du inom vilken yta som tyngdpunkten måste ligga som bilen ser ut idag.
Klipp ut bilden så du kan tippa den åt sidan 40 gr kan underlätta tankearbetet
Lägg upp en din skiss på maskinisten och du kommer att få Maskinisthjärnorna att börja snurra :grin:
Sen kan du klippa ut en rund tank, en raktangulär tank och prova fram
Det blir lättare att räkna då,
jag har inte pennor till hands nu
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#18 » 10:48:32, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man måste veta är var tyngdpunkten ligger i original och hur mycket den väger under tyngdpunkten och hur mycket som tyngdpunkten flyttas uppåt när man lastar den.
Det är nog enklast med praktiska prov på slätt underlag med säkerhetslinor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#19 » 11:19:58, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Räddningstjänsten brukar ha tank på Unimog, de har säkert data om tippvinklar ....



Antar att det handlar om brandbekämpning/eftersläck i civil verksamhet, då är det ju ypperligt att få Räddningstjänstens underlag :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#20 » 11:53:21, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En praktisk modell kanske inte vore så dumt. :smile: Jag får försöka rota fram gradskivan...

Hittade påbyggaranvisning för aktuell modell och där anges tyngdpunkten ligga 380mm ovan hjulcentrum, max tillåtet center of gravity anges till ca 1400mm beroende på däckval. På ritning så anges höjden från hjulcentrum till flakbotten ca 700mm. Tjänstevikt 4460kg.

Det är inte många räddningstjänster som satsar på Unimog längre tyvärr så det är dåligt med underlag. Men det kanske vänder efter sommarens bränder.

Här hittade jag av en slump en bild på exakt den vi har köpt. Den är dock inte lika fin idag och saknar både takbågen och vinchen. https://www.flickr.com/photos/charlie59 ... 725404880/

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Orsa

#21 » 15:35:07, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta lite "vätska" från tanken och fyll i däcken uppåt backen och pumpa hårt på nersidan så vinner man lite till. Sen kan man köra mer våghalsigt om du sitter på högsidan och burkar genom öppen ruta. Tyvärr måste man backa för att bibehålla fördelen om man ska åt andra hållet.
I övrigt gäller så låg tungdpunkt som möjligt. Det är den enkla fysiken med en tank. Iofs så kan tanken du gör delas på mitten i längsled, för när den inte är full längre kommer tyngdpunkten att förhållandevis vandra över mot den ogynnsamma sidan. Med längsmedskott kan du pumpa över på uppsidan för ökat mothåll. Ålandfärjan har ju balanstankar som används aktivt på liknande sätt för att kompensera mot sjögång.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

bm1113

#22 » 17:25:24, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är till någon hjälp eller om det är ett bra bygge. Men här har ni en Räddningstjänst med 1500L tank med reggnr mm
http://www.utryckning-norr.se/brand_rad ... 1-2050.htm
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#23 » 17:32:43, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hymax

#24 » 18:24:35, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

40 grader är väldigt snett !!
I min förra Willys Jeep hade jag en lutningsmätare från en segelbåt och en kompis fick se den och frågade hur snett man kunde köra innan den välter. Jag sa att 35 grader klarar den men att du hoppar ur innan 25, det trodde han inte på så vi tog provtur och körde ner i ett dike så jeepen börja luta , vid ca 17 grader vågade han inte vara kvar i jeepen längre :grin:
Jeep driver med alla !

5 personer gillar det här inlägget.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

jörgen.ottosson

#25 » 19:09:18, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:En praktisk modell kanske inte vore så dumt. :smile: Jag får försöka rota fram gradskivan...

Hittade påbyggaranvisning för aktuell modell och där anges tyngdpunkten ligga 380mm ovan hjulcentrum, max tillåtet center of gravity anges till ca 1400mm beroende på däckval. På ritning så anges höjden från hjulcentrum till flakbotten ca 700mm. Tjänstevikt 4460kg.

Det är inte många räddningstjänster som satsar på Unimog längre tyvärr så det är dåligt med underlag. Men det kanske vänder efter sommarens bränder.

Här hittade jag av en slump en bild på exakt den vi har köpt. Den är dock inte lika fin idag och saknar både takbågen och vinchen. https://www.flickr.com/photos/charlie59 ... 725404880/


Då har du ju de data du behöver :thumme: ( förutom maxlasten eller totalvikten .....men vi kan återkomma till det....)
Och som sagts tidigare man kan ju teoretiskt räkna ut 30grader tippvinkel, men tippa ändå vid 28 grader ..... så använd huvudet även vid körning!

Bild


Att räkna om tyngdpunktsläge (och tyngdpunktens "vikt" ) är precis som att räkna hävstång.....

Vi vet att fordonets tyngdpunkt ( Tp fordon) är 380mm över hjulcentrum och är 4460kg. (tjänstevikt)

Vi vill veta hur mycket last vi får lasta för att tyngdpunkten ( Tp last + bil ) ska bli på 900mm över hjulcentrum. ( < betyder "mindre än" efter som att vi vet att vi inte får över skrida det värdet)

Vi få då: (Tp fodon) x 380mm + (Tp Last) x L < (Tp fordon + Tp Last) x 900mm
Med lite mer siffror:(4460kg) x 380mm + (Tp Last) x L < (4460kg + Tp Last) x 900mm

Då kan man göra på två sätt, men enklast är ju att prova sig fram:

Vi provar med en vattentank 2m x 2m x 1m = 4m³ vatten = 4000kg + 500kg tank ( gissning) tyngdpunkten (Tp last) blir då 500mm över flaket = 1200mm från hjulcentrum ( vilket är det avstånd alla våra siffror utgått från. )

(4460kg) x 380mm + (4500kg) x 1200mm < (4460kg + 4500kg) x 900mm

1 694 800 + 5 400 000 < 8 064 000

7 094 800 < 8 064 000 ( 7 094 800 "är mindre än" 8 064 000 .....och det är ju sant )

Så du klarar tyngdpunktens "höjd" men jag vet inte om du får lasta 4500kg.....eftersom du inte har uppgett maxlast (eller totalvikt) för ditt fordon.


vill man kan man räkna ut på vilken höjd tungdpunkten är i exemplet ovan:

man delar då allt på vänster sida med totala vikten (Tp fordon + Tp Last) = (4460kg + 4500kg) = ( 9960kg )

7 094 800 / 9960 = 712mm över hjulcentrum.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mattiaz (trådstartaren)

#26 » 19:24:06, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :thummar:

Lite optimistisk lastvikt dock. Totalvikten är 7500kg och jag tror att vi kommer ha 1500L som max för att ha lite marginal för övrig utrustning. 1500L brukar för övrigt vara standard på byggen likt de som är länkade.
Stödytan är nog lite drygt 2250 också. 2000 hämtade jag från vår gamla unimog 416.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Nickebonne

#27 » 22:36:08, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:40 grader är väldigt snett !!
I min förra Willys Jeep hade jag en lutningsmätare från en segelbåt och en kompis fick se den och frågade hur snett man kunde köra innan den välter. Jag sa att 35 grader klarar den men att du hoppar ur innan 25, det trodde han inte på så vi tog provtur och körde ner i ett dike så jeepen börja luta , vid ca 17 grader vågade han inte vara kvar i jeepen längre :grin:

Håller med, sidolutning brukar föraren undvika långt innan fordonet välter och vid 40 grader sitter man lika mycket på dörren som på sitsen... i en nödsituation är saken en annan dock.
Om tanken väger 1500kg o bilen 6000kg kommer inte tippvinkeln att påverkas jättemycket.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Yanne

#28 » 22:49:03, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee3: Vore inte en trekantig tank optimal för låg tyngdpunkt vid lutning.

3 personer gillar det här inlägget.
Yanne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:29, 25-11-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Belos 272 o 252.

Towil

#29 » 22:57:31, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt man brukar kliva ur långt innan man når max lutning. Är de dynamiska krafterna som oftast gör att det välter. Skvalpande tank är ett av de värsta på att skapa oöskade sido krafter.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#30 » 23:05:06, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva utförandet på tanken ska jag be att få återkomma till. Det kanske blir någon form av projektråd av bygget. Här finns ju hur mycket kompetens som helst typ. :smile:

Jag gissar att bredden på tanken kan få bli 1400mm, länden 1800mm och höjden 600mm. Då får vi bra mått runt om för annat materiel. Det skulle isf innebära att det inte är några som helst problem. I teorin :wave:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se