Ivar Risslén skrev:Nog skulle det gå att räkna ut när den tippar om man vet alla förutsättningar som lastens vikt och höjd.
Vi kan väl kika på den vi har och leka med tanken att den också välter vid 40grader.
Lastvikt 1000kg, höjd på lasten är 500mm. Bredd utsida
däck 2000mm, bredd på last 2000mm, flakhöjd 1200mm.
Behövs det några mer värden?
Ptr skrev:Flytande saker är luriga, särskilt när det inte är helt fullt i tanken.
Nog går det att räkna på - många siffror brukar det bli. Men om lastens
tyngdpunkt är innanför stödet av hjulen så ska det väl inte försämmra läget.
Långsmal tank i mitten - med skvalpskott.
40 grader är rätt rejält!
Långsmal skulle innebära högre tank för vår del, det känns inte som en fördel.
Michael Meier skrev:Har en föraning om en sipax, raka motsatsen till smal och skvalpskott.
Unimog låter smalgång och hög markfrigång, dvs, ovanligt högt, så när tippar en unimog med femtio % fylld sipax ?
en bra test utan att räkna något är att köra ute i hagen utan
spännband, skvalpet ska åtminstone lyfta ena sidan på tanken från flaket, tanken vill helst hasa runt av vågskvalpet, lämpligt att fixera med planka eller nåt.
Tanken kommer att specialbyggas i rf eller aluminium så den kan utformas i princip fritt.
jörgen.ottosson skrev:max sidolutning backtagningsförmåga o.d brukar anges med maxlast ( det brukar dessutom stå om det gäller maxlast eller olastad)
en tank med vatten är ju däremot inte optimala lasten att bära vid kraftig sidolutning, eftersom vattnets tyngdpunkt flyttar sig mot sidan det lutar om tanken inte är full .....och lasten dessutom skvalpar ,som nämnt tidigare.
Man kan räkna ut maximal sidolutning (så länge som man vet var fordonets och lastens tyngdpunkt är) .....men det är vanligast att man provar genom att ställa fordonet på plan som kan lutas och se när det börjar tippa över. (tänk ett grusflak med sidotipp)
Men max sidolutning måste ju bero på fler egenskaper på lasten än enbart vikt? Jag vet inte hur vi praktiskt skulle kunna lösa ett sånt lutande plan. Dessutom så vore det bra att ha en susning om resultatet innan vi sätter igång med byggnationen.
Orsa skrev:Var ska du köra sidlut?
Teori och praktik vid sidlutskörning är helt olika världar. Beror tom på om du styr rakt eller inte. Ojämt underlag ändrar ju hela spelplanen. Konsekvenserna av att fresta blir ju liggande bil och det är ju faktiskt en olycka.
Berätta varför du ställer frågan.
Jag vill veta hur mycket Unimogens egenskaper förändras med påbygget och räkna på lite olika alternativ beroende på hur vi bygger.