Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Luftbroms delar

4 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

ollilag (trådstartaren)

#1 » 00:08:11, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu har 47ans Forden fått sin td40 och vips kommer nästa problem. Är det någon som har en komplett tryckluftbroms liggandes? Den modellen som har hydrauliska hjulcylindrar..., gärna tvåkrets. Forden har 35 mm eller nånting sånt i diameter i hjulcylindrarna.
Gärna i nyskick och billig...... :vissla: nja, hör av er om ni har passande delar så få vi se...
Tack
ollilag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:13, 09-07-2016
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 798T



LeifAndersson

#2 » 07:17:13, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore lättare/bättre om du satsade på en tryckluftservo och inte ett system tryckluft till olja, då behåller du ditt bromssystem som redan lirar och monterar ett servoaggregat mellan huvudcylinder och slavarna. Då har du broms även om trycklyften försvinner av någon anledning, du får bara lägga på en tyngre fot. MB & Hanomag hade ett ett fint aggregat som går att använda till mycket. Bl.a. i BM hyvlar har vi monterat det aggregatet. Kan vara lite mariga ett hitta i dag, men satt bl.a. i Hanomag F66.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ollilag (trådstartaren)

#3 » 08:48:04, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.
Problemet är att det gamla systemet är ett enkretssystem med ett vakuumservo. Dieseln har för det första inget vakuum och för det andra vill jag bygga om till tvåkrets. Det visar sig vara svårt att hitta en huvudcylinder som är tillräcklig stor till de hjulcylindrarna som sitter på trummorna. Annars har tanken varit att använda kompressorn som vakuumpump. Sedan är td40n betydligt längre än den orginala V8 så det är trångt i hytten som det är och det hade varit betydligt enklare med en fotventil än med en "vanlig" bromspedal med lång pedalväg.
ollilag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:13, 09-07-2016
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 798T

magirus

#4 » 21:19:40, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Magirus S3500 sommhaft samma system (hydrauliskt 1krets) sen 1937 har man båd i Tyskland o Holland satt in ett tryckluftservo som förstärker trycket mellan original huvudcylinder och resten av systemet.
Funkar kalas! :thummar: Så, ditt bromssystem räcker nog till.
Ska du göra ett 2krets kan det hända att du må ändra lite på cylinderdiametern på bakhjulen så att du int får för mye kraft bak.

En annan tanke är att norpa en vakuumpump från tex peugeot 504. Den är remdriven o om jag int minns fel, levererar rätt bra och då behöver du inte bygga om speciellt mye.

Lycka till :shake_hands:
magirus
 


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se