Sida 1 av 1

Luftbroms delar

InläggPostat: 00:08:11, 22-09-2018
av ollilag
Hej
Nu har 47ans Forden fått sin td40 och vips kommer nästa problem. Är det någon som har en komplett tryckluftbroms liggandes? Den modellen som har hydrauliska hjulcylindrar..., gärna tvåkrets. Forden har 35 mm eller nånting sånt i diameter i hjulcylindrarna.
Gärna i nyskick och billig...... :vissla: nja, hör av er om ni har passande delar så få vi se...
Tack

Re: Luftbroms delar

InläggPostat: 07:17:13, 22-09-2018
av LeifAndersson
Det vore lättare/bättre om du satsade på en tryckluftservo och inte ett system tryckluft till olja, då behåller du ditt bromssystem som redan lirar och monterar ett servoaggregat mellan huvudcylinder och slavarna. Då har du broms även om trycklyften försvinner av någon anledning, du får bara lägga på en tyngre fot. MB & Hanomag hade ett ett fint aggregat som går att använda till mycket. Bl.a. i BM hyvlar har vi monterat det aggregatet. Kan vara lite mariga ett hitta i dag, men satt bl.a. i Hanomag F66.

Re: Luftbroms delar

InläggPostat: 08:48:04, 23-09-2018
av ollilag
Tack för svar.
Problemet är att det gamla systemet är ett enkretssystem med ett vakuumservo. Dieseln har för det första inget vakuum och för det andra vill jag bygga om till tvåkrets. Det visar sig vara svårt att hitta en huvudcylinder som är tillräcklig stor till de hjulcylindrarna som sitter på trummorna. Annars har tanken varit att använda kompressorn som vakuumpump. Sedan är td40n betydligt längre än den orginala V8 så det är trångt i hytten som det är och det hade varit betydligt enklare med en fotventil än med en "vanlig" bromspedal med lång pedalväg.

Re: Luftbroms delar

InläggPostat: 21:19:40, 23-09-2018
av magirus
I Magirus S3500 sommhaft samma system (hydrauliskt 1krets) sen 1937 har man båd i Tyskland o Holland satt in ett tryckluftservo som förstärker trycket mellan original huvudcylinder och resten av systemet.
Funkar kalas! :thummar: Så, ditt bromssystem räcker nog till.
Ska du göra ett 2krets kan det hända att du må ändra lite på cylinderdiametern på bakhjulen så att du int får för mye kraft bak.

En annan tanke är att norpa en vakuumpump från tex peugeot 504. Den är remdriven o om jag int minns fel, levererar rätt bra och då behöver du inte bygga om speciellt mye.

Lycka till :shake_hands: