Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Dragkrok 50/60mm till lastbil?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Fredrik_

#16 » 09:28:10, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Det sitter en dragbalk samt en duomatic på bilen idag. Så jag antar att det suttit ett drag på den. Går det att få fram äldre regristreringsbesiktningar?

Mattias

Den g:a balken är nog ganska ointressant, då den dessutom sitter typ 1/2m för högt..
Monterades en balk och kula på mindre bil på jobbet för en tid sedan (efter att ägaren försökt själv med beg..) och den 'satsen' kostade nog ca 10kkr
Släpis är återförsäljare för VBG, och oftast både trevliga och duktiga!!
(G:a Tripplex är tygligen inte godkända idag heller!!)

Loggat in på Bilprovningens hemsida och kollat 'dina' fordon?
Gamla protokoll finns nog där.
Men det framgår ju inte vad bilen bestod av just då...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Privatperson

#17 » 16:38:53, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar. :(


Garantin gäller väl inte då , läste om att många husvagnstillverkare absolut avråder från pickups skåpbilar tom "suvar" som dragfordon då fjädringen är för styv....känns som att kilojakten gått för långt...
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

LeifAndersson

#18 » 18:43:48, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Privatperson skrev:
LeifAndersson skrev:Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar. :(


Garantin gäller väl inte då , läste om att många husvagnstillverkare absolut avråder från pickups skåpbilar tom "suvar" som dragfordon då fjädringen är för styv....känns som att kilojakten gått för långt...


Det är ett problem. Men det är svårt att friskriva sig från problemet som tillverkare av vagnar, när det inte görs någon skillnad på personbilar och lätta lastbilar i regelverket. Det går inte att förbjuda att vagnen kopplas till en lätt lastbil. Om det inte vore för EU problematiken är det troligt att det skulle krävas avfjädrade dragkrokar på hårdfjädrade lätta lastbilar som egentligen inte är lämpliga som dragbilar med stumt monterad krok. :x
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

lidköping

#19 » 15:56:02, 13-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Det behöver INTE vara gummiupphängt för triplexdrag men du MÅSTE
ha OLIKA dragbalkar för konventionellt lastbilsdrag och triplexdrag! Jag körde en sådan lastbil i veckan som gick. Den är besiktigad med den kombinationen!
Prata med bilprovningen så hjälper dom dej så att det
blir rätt. Det är mycket praktiskt att kunna dra ett släp eller en arbetsbod
med samma dragbil. Lastbilen jag beskriver är en Volvo utrustad med
krokflak och lastar ungefär 9 ton! LYCKA TILL!
lidköping
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:50, 05-07-2010
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#20 » 19:27:35, 14-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog inte aktuellt med ngn dragkrok på min bil mtp besiktningens högre krav.

Har föresten sett flera räddningsfordon som har VBG-drag med en adapter där det sitter ett triplexdrag. Undrar om det endast är räddningsfordon som får ha den lösningen?

Mattias
Senast redigerad av mattiaz 19:29:01, 14-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

AN

#21 » 20:26:44, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:60mm är inga problem, men 50mm kräver en avfjädrad dragbalk som gör det mer komplicerat om det är frågan om en tung lastbil. Men i båda fallen krävs i princip typgodkända dragutrustningar för det aktuella fordonet. Närmaste lastbilspåbyggare kan hjälpa dig.


Gammalt inlägg men..
Jag har en Dodge Ram 3500, tungreggad. Inte har den väl avfjädrad dragbalk? Hela draganordningen är väl fäst stumt i balken, om jag inte minns fel. Är dock inte hemma nu så jag kan titta.

Två frågor till, då du verkar ha bra koll på släp:

Vad är det maximala man får dra med en 50mm kula? Ingen hänsyn till bilen, bara vad som är max för 50mm. Har för mej att det var 2000kg förut men 3500kg nu. Stämmer det?

Är det saltet som kryper i kablarna på släpet, och gör kopparen svart? Hade ett brott på en kabel, och tänkte löda ihop den. Skalade den och såg att den var svart. Gick inte att löda heller.


Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#22 » 21:23:04, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

3500kg stämmer på 50 kula :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se