Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Dragkrok 50/60mm till lastbil?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 21:47:58, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker att få reda på om det är möjligt att montera en 50 alt 60mm kula på lastbilen. Har inte lyckats hitta något som hjälpt mig ännu.
Någon här som vet?

Mattias
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 21:59:57, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

60mm är inga problem, men 50mm kräver en avfjädrad dragbalk som gör det mer komplicerat om det är frågan om en tung lastbil. Men i båda fallen krävs i princip typgodkända dragutrustningar för det aktuella fordonet. Närmaste lastbilspåbyggare kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 08:03:45, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänkte att det skulle vara något liknande. Det låter för dyrt för en lastbil i 30kkr klassen :sad:

Mattias
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Fredrik_

#4 » 09:39:03, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju altid höra med tex Släpis vad grejer kan tänkas kosta.. www.slapis.se

Att tänka på är att det blir regbesiktning också, med allt det innebär av fordonet! (Högre krav än på kontrollbesiktningen)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#5 » 09:50:50, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför krävs det avfjädrad dragbalk för 50 mm kula?
Man kan tänka sig att det skulle ha att göra med att minska påkänningarna på kulhandsken när man kör över tjälskott men bilen i sig är ju avfjädrad.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#6 » 10:51:39, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 10:56:14, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tänka på är att det blir regbesiktning också, med allt det innebär av fordonet! (Högre krav än på kontrollbesiktningen)


Högre krav på vad?


Varför krävs det avfjädrad dragbalk för 50 mm kula?
Man kan tänka sig att det skulle ha att göra med att minska påkänningarna på kulhandsken när man kör över tjälskott men bilen i sig är ju avfjädrad.


När jag tänker efter så är det ingen avfjädrag dragbalk på nyaste bilen på jobbet, den har iof triplexdrag men det borde ju isf gälla även där.

Mattias
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#8 » 11:03:25, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar. :(


Tillägg: På lätta lastbilar har det alltid varit ok med stumt monterad dragkrok oavsett kula.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#9 » 11:03:47, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar. :(

Det är med andra ord viktigt att tänka på hur mycket kroklast man lägger på kulan om man har sån bil.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#10 » 11:08:29, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut och en av japs återförsäljarna här rekommenderar att pu:en är lite lastad när den drar vagn, då blir den betydligt mjukare och snällare både med vagn och last. Speciellt viktigt vid djurtransporter.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#11 » 11:47:39, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:
Att tänka på är att det blir regbesiktning också, med allt det innebär av fordonet! (Högre krav än på kontrollbesiktningen)


Högre krav på vad?


Allt.. :snow:
Du kan inte få igenom med "fixa-själv-anmärkning" Lägre marginaler.
Dvs sneddragning, bromsfördelning mm ska vara helt OK.
Övriga glapp ska var på 'rätt' sida gränsen osv

Bytt ut många oanvända drag till nytt (stora, för kostnad på femsiffrigt) då de inte gått genom besiktningen, men det ändå blir billigare än en regbesiktning efter demontering.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 16:56:10, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt..
Du kan inte få igenom med "fixa-själv-anmärkning" Lägre marginaler.
Dvs sneddragning, bromsfördelning mm ska vara helt OK.
Övriga glapp ska var på 'rätt' sida gränsen osv


Tack för upplysningen! Då ska nog jag blixtsnabbt ta och glömma det där med dragkrok :cool:

Mattias
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#13 » 18:13:12, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kula är ju inget konstigt, men det kan ju kosta en slant.

Om du ska montera begagnat, så måste typskyltarna sitta där och du måste ha monteringsanvisningen med, och monterat enligt anvisningarna. (gäller även nytt)

http://www.vbg.se/files/38-170900h.pdf
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mattiaz (trådstartaren)

#14 » 19:09:04, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en dragbalk samt en duomatic på bilen idag. Så jag antar att det suttit ett drag på den. Går det att få fram äldre regristreringsbesiktningar?

Mattias
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Michael Meier

#15 » 19:38:05, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:....måste typskyltarna sitta där och du måste ha monteringsanvisningen med, och monterat enligt anvisningarna....


*förtydligar*

Det är papperslappen med tillverkarens monteringsanvisning som du måste ha i din hand vid regbesiktning.

Och monteringsanvisningen skall gälla den typ av kopplingsanordningen som typskylten på draget anger.

Att det någon gång har suttit drag på bilen betyder ingenting i detta sammanhang.

Så när du köper ett begagnat drag, se till att tillverkaren (eller någon annan) fortfarande kan leverera denna monteringsanvisning till dei.

Mei veterligen sker det ingen ursprungskontroll av monteringsanvisningen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se