Försöker att få reda på om det är möjligt att montera en 50 alt 60mm kula på lastbilen. Har inte lyckats hitta något som hjälpt mig ännu.
Någon här som vet?
Mattias
Att tänka på är att det blir regbesiktning också, med allt det innebär av fordonet! (Högre krav än på kontrollbesiktningen)
Varför krävs det avfjädrad dragbalk för 50 mm kula?
Man kan tänka sig att det skulle ha att göra med att minska påkänningarna på kulhandsken när man kör över tjälskott men bilen i sig är ju avfjädrad.
LeifAndersson skrev:Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar.
LeifAndersson skrev:Det är något gammalt sedan lastbilar alltid var hårda i fjädringen och 50 mm vagnar har klena dragbalkar. Men det är säkert berättigat för det är vanligt att dragbalkar på släp som dras av typ Japan pu. med styv fjädring mattas ut och till sist brister. Vi har flera fall varje år med brustna balkar på släp och 99% har dragits av en styv pu. och då ofta på dåliga vägar.
mattiaz skrev:Att tänka på är att det blir regbesiktning också, med allt det innebär av fordonet! (Högre krav än på kontrollbesiktningen)
Högre krav på vad?
Allt..
Du kan inte få igenom med "fixa-själv-anmärkning" Lägre marginaler.
Dvs sneddragning, bromsfördelning mm ska vara helt OK.
Övriga glapp ska var på 'rätt' sida gränsen osv
jörgen.ottosson skrev:....måste typskyltarna sitta där och du måste ha monteringsanvisningen med, och monterat enligt anvisningarna....
Återgå till Allmänt om lastbilar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst