Formeln för att räkna överföring av roterande mekanisk effekt är enkel.
Varvtal x vridmoment.
Om man ska få en viss effekt ner i backen genom transmissionen så kan man antingen hålla högt varvatal och då behöver inte kraften vara så hög. Man liksom öser ofta med litet öskar, istället för tar i som f-n sällan med stor hink. (Eller lågt varvtal och högt moment som typiskt för ånglok eller vattenhjul)
Håller man upp varvtalet då behöver axlar,
växellåda, diff mm inte mara så grova och tunga. Med navreduktionen växlar man ner alldeles på slutet på ex vis en dumperbil. Allt därförinnan kan vara ett snäpp klenare men snurra fortare.
På en dragbil på autobahn går ju exvis allt,tom hjulen vid högt varvtal och då kan det vara väldigt dumt att ha ett par extra växellå
dor (navreduktioner) att köra omkring med. De har extra förluster blir varma.
Dock om du står och bökar inne på en terminal och ska dra full
trailer över en kloss på lägsta växeln kanske du snäpper nån brythylsa eller så.
En dumper som kör 5 km/h fullt lass och ska lyfta fullt lass över en sten på en schakt har ju "inget varvtal" alls så där krävs stort moment för att kunna sega lungt och fint. Då blir navreduktioner finfint att ha.
Allt med
ratt eller spakar på forumet är kompromisser och inget är bäst på allt.