Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Navreduktion - vilka lastbilar har det?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

davbjo (trådstartaren)

#1 » 20:11:44, 18-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om i stort sett alla moderna lastbilar har det eller hur ligger det till? Tex Volvo och Scania, har dem det på alla sina tyngre bilar? Haft en liten diskussion med en släkting och vill gärna veta hur det ligger till... :wave:
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996



Reid Hulting

#2 » 20:42:34, 18-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Navreduktion är ett tillval man kan göra beroende på vad bilen skall användas till.
Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

Fredrik_

#3 » 21:27:53, 18-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de går riktigt mycket i riktigt tunga situationer..
Eftersom sista utväxlingen sker ända ute i hjulet, minskar belastningen kraftigt på alla andra delar i kraftöverföringen.
Inte generellt jättevanligt, kan säkert vara en kostnadsfråga också :grin:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

davbjo (trådstartaren)

#4 » 21:45:33, 19-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för dessa svar! Så med andra ord, om jag förstått det rätt, så är det typ tungdragare och kanske timmerbilar och anläggningsbilar som har det medan linjebilar och distrubitionsbilar förmodligen inte har det. Eller är jag ute och trampar nu.....? Iofs kan ju linjebilen med släp ha 60t totalvikt :klia:
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

Reid Hulting

#5 » 22:44:33, 19-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det är inte så tungt att dra igång på asfalt som på ngt mjukare underlag.
Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

dimorep

#6 » 22:55:20, 19-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är igentligen bara fyra faktorer som är negativa med navreduktioner på lastbilar. Väger mer en enkelväxel, dyrare vid inköp, kostar lite mera att underhålla än ett "fast nav" och ökar bränsleförbrukningen lite (effektförlust över "växelen"), allt annat är igentligen bara positivt med de.
Av någon anl. så är Tyska åkare väldigt glada för navreduktioner, går att hitta på nästan alla typer av lastbilsbyggnationer där.. :klia:

Antalt starter (samt på vilket underlag) från stillastående per dag med last i förhållande till körstäckan är en faktor som verligen avgör om det bör vara navreduktioner eller inte. Vill påstå att dagens lätta tandemdriftaxlar (oftast i kombination med luftfjädring) har tagit andel från antalet navreduktionsbyggen. Speciellt på bilar till den typen av körning där det oftast förut förekom "robson-drive".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

davbjo (trådstartaren)

#7 » 16:35:36, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar återigen för dessa intressanta upplysningar :smile:
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

Ralle

#8 » 17:57:55, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pga mindre moment på drivaxlarna som då vrider sig mindre och inte blir lika mycket som en fjäder innan det drar igång blir det också bättre framkomlighet vid mjukt underlag.

Dessutom får du högre markfrigång med navreduktion.

Om man ska lägga till en negativ faktor också så bullrar navreduktioner ofta mer.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor
 
Födelsedag

Fredrik_

#9 » 18:40:30, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Pga mindre moment på drivaxlarna som då vrider sig mindre och inte blir lika mycket som en fjäder innan det drar igång blir det också bättre framkomlighet vid mjukt underlag.

Dessutom får du högre markfrigång med navreduktion.

Om man ska lägga till en negativ faktor också så bullrar navreduktioner ofta mer.

Om jag inte minns fel i vad jag läste för länge sedan, kunde vanliga drivaxeln vrida sig 2,5 varv innan den brast!! :uupps:

Blir nog inte SÅ stor skillnad i frigång, möjligtvis något mindre diff-klump.
(Förekommer inga portalaxlar på 'normala' bilar)

Bullret är nog försumbart på modernare bilar, kommer nog inte in i hytten om det skulle vara mer.
Dock självklart en källa till med växeln.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#10 » 22:07:06, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Om jag inte minns fel i vad jag läste för länge sedan, kunde vanliga drivaxeln vrida sig 2,5 varv innan den brast!! :uupps:

Ja, de kan vridas mycket, förstå vilken energi som frigörs när hjulet tappar greppet mot marken!

Fredrik_ skrev:Blir nog inte SÅ stor skillnad i frigång, möjligtvis något mindre diff-klump.
(Förekommer inga portalaxlar på 'normala' bilar)

Det är rätt mycket det kan skilja i markfrigång på axeln, kronhjulen kan vara rätt stora mot de med navreduktioner. Klumpen kan vara rätt mycket mindre.

Fredrik_ skrev:Bullret är nog försumbart på modernare bilar, kommer nog inte in i hytten om det skulle vara mer.
Dock självklart en källa till med växeln.

Nu menade jag inte inne i hytten, men egoistiska chaufförer kanske inte bryr sig om dom som är utanför :mrgreen:
Senast redigerad av Ralle 22:07:45, 22-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor
 
Födelsedag

Daniel85

#11 » 13:59:45, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka utväxlingar har navreduktionerna på tex scania?

Läste att gamla volvo har 2:1 nyare har 3,46 finns dom med andra utväxlingar också?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se