Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Yrkestrafiktillstånd krångligt va?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2

#16 » 17:11:48, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå. Jag minns att släpen hade någon sorts km räknare inbyggt i ett av hjulnaven! Knasig konstruktion tyckte jag redan då, om jag minns rätt fick man skriva ned räkneverkets siffror och skicka in. Onekligen en kassa ko jämfört med när skatten ligger på bränslet även om förbrukningen stiger på bilen med släp efter. Jag hoppas de inte inför km skatt igen men det är ju stor risk att det blir så. På den tiden gjorde det att åkarna var ovilliga att låta sina chaufförer låna lastbil vid behov då de fick skatta för körsträckorna. Lika ledes försvarade det för mig att köra vänsterlass åt mig själv då åkaren höll en annan koll på körsträckorna. Fast det är ju inte aktuellt för mig idag :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Slttransporter (trådstartaren)

#17 » 23:32:11, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Kör man egna grejer som man köper så behövs inget trafktillstånd. Sen om man säljer grejerna igen när man kommer fram så spelar det ingen roll, eftersom man ägde dom när man körde.
Vet en gubbe som hållt på så i 30 år utan problem, och omsatt rätt många miljoner per år.



Vad bra det låter iaf ganska logiskt att om man köper något och sedan säljer det så måste man inte ha transport tillstånd. Däremot om man tar betalt för transporten då måste man ha tillstånd. Tex så får jag hugga ner träd på egna marken sen hugga till ved sedan sälja det om jag bara tar betalt för vedträt inte transporten. Samma som jag skrev med pizzeriorna förut. De får inte transportera utan tillstånd om de tar ut 50 kr för utkörning. Men om de tar 100 kr för en pizza istället för 70 kr och inte tar betalt för transporten så får de det.

Låter bra att du vet om en gubbe som gör det lagligt. :)

Jag men jag kommer köpa och sälja saker och ibland ta emot saker mest möbler och sådant. Ibland även nån släpkärra med grus men jag kommer inte ta betalt för transporten utan bara för godset möblerna gruset eller vad det nu kan vara.

Ska försöka kolla upp det där svart på vitt vitt på svart med nån jurist. Typ ragga upp någon jurist på unvisersitet och se om dom kan svara på denna fråga.

Visst kan jag skaffa tillstånd i framtiden men inte nu om jag ska köpa sälja grejer på hobbynivå lixom. Kommer inte ha nå många tusen i vinst varje månad och det kommer dessutom inte vara min huvudsakliga sysselsättning.
/tack
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019

Murre o2

#18 » 08:43:54, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du köra det som hobby så får det inte bli mer än högst runt 2 tusen i månaden i vinst! Jag har ju en hobby försäljning jag skattar för och jag ligger på gränsen hela tiden för att bli tvungen att starta en firma i stället med allt det innebär av momsredovisning o.s.v. Känns inte som det är värt det om man måste registrera firma med allt extrajobb så helst håller jag det på hobby nivå men samtidigt kan man ju inte neka kunderna :???:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se