Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Yrkestrafiktillstånd krångligt va?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Slttransporter (trådstartaren)

#1 » 10:31:57, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan är sugen på att nån gång starta eget. Kommer då transportera saker åt folk. Trodde det räckte med körkort osv. Tydligen måste man ha yrkestrafiktillstånd hur svårt är det egentligen? Kostar det mycket?


Jag tycker det är helt sjukt eftersom jag endast hade tänkt att göra det som hobby det här året. Typ nått enstaka uppdrag i månaden. Men nej så fort jag transportera en enda möbel eller något mot betalning så måste man ha ett tillstånd. Lixom kommer bara köra med vanlig bil och släp lixom ingen scania direkt. Jag förstår syftet med yrkestrafiktillstånd men tycker att det är sjukt att man ska behöva det om man bara tänkt tex göra det som hobby eller i liten skala.

Sedan är det sjukt att det ska vara undantag att man inte behöver yrkestrafiktillstånd när det gäller transport av snö och sandning eller döda till bårhuset. Ja men dom som gör det kan väl också missköta sig.

Önskade ibland att man levde på 70 talet. By the way så var bensinpriset ca 7 kr i dagens penningvärde på 70talet idag uppe i över 16 spänn.

Tack på förhand
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019



Ivar Risslén

#2 » 11:42:33, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: "Önskade ibland att man levde på 70 talet. By the way så var bensinpriset ca 7 kr i dagens penningvärde på 70talet idag uppe i över 16 spänn. "

En liten rättelse för att få en rätt bild av bensinpriset. På -74 kostade bensinen ungefär 1,40 kr per liter och min timlön på en industri var 14,00 kr. Sedan på slutet av -70-talet så hade bensinpriset sjunkit till 1,10- 1,20 kr per liter och lönen hade stigit bra nog mycket. Så det gäller att ange rätt årtal då man ska jämföra priset och lönen. :back_to:
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Slttransporter (trådstartaren)

#3 » 12:25:06, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev: :off_topic: "Önskade ibland att man levde på 70 talet. By the way så var bensinpriset ca 7 kr i dagens penningvärde på 70talet idag uppe i över 16 spänn. "

En liten rättelse för att få en rätt bild av bensinpriset. På -74 kostade bensinen ungefär 1,40 kr per liter och min timlön på en industri var 14,00 kr. Sedan på slutet av -70-talet så hade bensinpriset sjunkit till 1,10- 1,20 kr per liter och lönen hade stigit bra nog mycket. Så det gäller att ange rätt årtal då man ska jämföra priset och lönen. :back_to:



Haha ja var nog slutet på 70 talet :)
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019

johan.eriksson

#4 » 12:26:22, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen behöver du nog ha YKB utbildning med.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Towil

#5 » 13:45:08, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Murre o2

#6 » 16:08:32, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte lättare förr, behövdes fortfarande trafik tillstånd på femtio och sextiotalet och det var svårt att få. För föraren behövdes trafik kort som också gällde för att få köra Taxi. Teori provet för detta innehöll mycket om vilka laster man fick ta hit och dit, man fick inte ta returlaster hur som helst om man fått en långkörning. Fast den noggranna regleringen av marknaden hade sina fördelar, inga utländska åkare kunde ta jobben billigare och överetablering hölls någorlunda i schack. Var enklare att köpa en rörelse/bil med tillstånd än föröka starta från grunden. Sedan var det ett tag km räknare på alla disel bilar med kort som skulle stämplas och skickas in för att räkna ut km skatten... Blev som väl var för dyrt och krånglet så skatten lades direkt på bränslet i stället. Fast iden med km skatt dyker upp då och då igen så vem vet :???: Kilometerskatt innebär att varje fordon betalar skatt för sin faktiska körsträcka och att skattens nivå varierar mellan olika typer av fordon beroende på vilka kostnader i form av miljöpåverkan, olyckor och vägslitage som de ger upphov till. Skatten kan också differentieras geografiskt och tidsmässigt för att återspegla olika vägars egenskaper och förekomst av trängsel på dem. Syftet med en kilometerskatt är att effektivisera transportsystemet genom att begränsa samhällets kostnader i form av miljöskador, olyckor, slitage mm.
Tidigare hade Sverige en enkel form av kilometerskatt för dieseldrivna fordon, inklusive personbilar. Den avskaffades 1993 inför Sveriges inträde i EU. Nya IT-teknologier gör att en modern kilometerskatt kan ges en mycket mera optimal utformning. I Europa har Tyskland, Österrike, Schweiz och nyligen även Tjeckien redan infört kilometerskatt för tunga fordon (över 3,5 eller 12 ton) på hela eller delar av sina vägnät. Flera andra länder har beslutat följa deras exempel. I Storbritannien planeras en km-skatt för alla fordon.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

johaniskogen

#7 » 16:14:45, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Sen behöver du nog ha YKB utbildning med.

Nä, ykb slippa han då de bara hällar för körkortsbehörigheten c o högre

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Slttransporter (trådstartaren)

#8 » 12:39:45, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har luskat och kollat igenom alla lagar regler förordningar nu.

Ykb gäller endast fordon över 3.5 ton dvs ej lätt lastbil eller bil med släp etc.

Gällande yrkestrafiktillstånd så kan
Vissa företag kan slippa yrkestrafiktillstånd tex.
Var det någon som skrev på ett annat forum att om: en pizzeria säljer en pizza för 80 kr och sedan tar 50 kr för utkörning så måste han ha yrkestrafiktillstånd. Dock om han tar 100 kr för pizzan och kör ut pizzan gratis så behöver han inte yrkestrafiktillstånd. Samma kom jag på att det står klart och tydligt på transportstyrelsens hemsida angående yrkestrafiktillstånd att :yrkesmässig trafik är trafik med personbilar, lastbilar, bussar, terrängmotorfordon, traktorer med tillkopplade släpfordon (traktortåg) eller motorredskap med tillkopplade släpfordon med förare ställs till allmänhetens förfogande mot betalning för transport av personer eller gods.

Notera att det står MOT BETALNING FÖR TRANSPORT AV PERSONER ELLER GODS.

Så jag kan helt lagligt tex ha en lätt lastbil köra grus eller sand eller vad somhelst med så länge jag inte tar betalt för transporten jag kan alltså köpa ”godset” elller ta emot det gratis och sedan sälja det vidare.

Jag har tolkat lagen så iaf vidare så finns det vissa undantag för transport av döda eller utryckningsfordon eller renhållning av gator som kommuner anses vara skyldiga att tillhandahålla.

Kommentera gärna :)
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019

Slttransporter (trådstartaren)

#9 » 12:47:33, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Var inte lättare förr, behövdes fortfarande trafik tillstånd på femtio och sextiotalet och det var svårt att få. För föraren behövdes trafik kort som också gällde för att få köra Taxi. Teori provet för detta innehöll mycket om vilka laster man fick ta hit och dit, man fick inte ta returlaster hur som helst om man fått en långkörning. Fast den noggranna regleringen av marknaden hade sina fördelar, inga utländska åkare kunde ta jobben billigare och överetablering hölls någorlunda i schack. Var enklare att köpa en rörelse/bil med tillstånd än föröka starta från grunden. Sedan var det ett tag km räknare på alla disel bilar med kort som skulle stämplas och skickas in för att räkna ut km skatten... Blev som väl var för dyrt och krånglet så skatten lades direkt på bränslet i stället. Fast iden med km skatt dyker upp då och då igen så vem vet :???: Kilometerskatt innebär att varje fordon betalar skatt för sin faktiska körsträcka och att skattens nivå varierar mellan olika typer av fordon beroende på vilka kostnader i form av miljöpåverkan, olyckor och vägslitage som de ger upphov till. Skatten kan också differentieras geografiskt och tidsmässigt för att återspegla olika vägars egenskaper och förekomst av trängsel på dem. Syftet med en kilometerskatt är att effektivisera transportsystemet genom att begränsa samhällets kostnader i form av miljöskador, olyckor, slitage mm.
Tidigare hade Sverige en enkel form av kilometerskatt för dieseldrivna fordon, inklusive personbilar. Den avskaffades 1993 inför Sveriges inträde i EU. Nya IT-teknologier gör att en modern kilometerskatt kan ges en mycket mera optimal utformning. I Europa har Tyskland, Österrike, Schweiz och nyligen även Tjeckien redan infört kilometerskatt för tunga fordon (över 3,5 eller 12 ton) på hela eller delar av sina vägnät. Flera andra länder har beslutat följa deras exempel. I Storbritannien planeras en km-skatt för alla fordon.



Detta med kilometerskatten har jag inte tänkt på då jag endast har b körkort just nu iaf. Jag har inte läst så mycket om det men som jag förstår så tas kilometerskatt osv ut även för tex skattebefriade lastbilar om de nu används i yrkesmässig trafik? Tack för ditt inlägg med info om hur det var förr. Ja man kan bli irriterad på dessa tillstånd hur å dit men det tycks ligga en tanke bakom dessa åndå.
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019

GBA

#10 » 21:09:15, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slttransporter skrev:Så jag kan helt lagligt tex ha en lätt lastbil köra grus eller sand eller vad somhelst med så länge jag inte tar betalt för transporten jag kan alltså köpa ”godset” elller ta emot det gratis och sedan sälja det vidare.


Den där lagen är väldigt luddig. Vi ringde runt till olika myndigheter förut för att veta exakt hur det skulle vara då jag inte har ykb. Jo jag fick köra mitt byggmaterial till MIN byggplats, om jag gick ut och snickrade på det sedan. Lika med gruslass, jag måste själv gå ut och krafsa i det.

Vi ställde frågan om vi fick tranportera hem en svarv vi köpt. Svaret blev Nej, då blir det en ren transport, för vi kan sälja den sedan och ha detta som inkomst (?)

Det var den mest kunnige trafikpolisen vi pratade med. Transportstyrelsen sade i princip bara att vi måste ha ykb vid alla transporter, de vägrade förklara varför.
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

Ingvar

#11 » 15:07:09, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man egna grejer som man köper så behövs inget trafktillstånd. Sen om man säljer grejerna igen när man kommer fram så spelar det ingen roll, eftersom man ägde dom när man körde.
Vet en gubbe som hållt på så i 30 år utan problem, och omsatt rätt många miljoner per år.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

qqq

#12 » 20:08:39, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte dom vassaste knivarna i landet som knegar på Transportstyrelsen.. min erfarenhet av dom.

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

GBA

#13 » 20:22:59, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar vad som gäller om jag åker och gör ett rent kranlyft (utan transport) och tar betalt för det.. Det frågade vi aldrig..
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

Alrik

#14 » 21:34:26, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag ingen lastbil men den är inte långt borta.

Trafiktillstånd är enligt kompisen inga problem om man inte är född under en sten.

YKB har jag redan.

Finns lite för många gråzoner ang detta och träffar man fel polis eller de händer något så är de bäst att ha tillstånd och ykb.

Handlar dessutom om vad man har för huvudsysselsättning. Egen spannmål till silo är ok. Egen spannmål till kund typ hästmänniska blir de gråzon. Till silo kör du eget men till kund så tar du betalt för frakten på ett eller annat vis.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

ls76

#15 » 15:29:47, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Var inte lättare förr, behövdes fortfarande trafik tillstånd på femtio och sextiotalet och det var svårt att få. För föraren behövdes trafik kort som också gällde för att få köra Taxi. Teori provet för detta innehöll mycket om vilka laster man fick ta hit och dit, man fick inte ta returlaster hur som helst om man fått en långkörning. Fast den noggranna regleringen av marknaden hade sina fördelar, inga utländska åkare kunde ta jobben billigare och överetablering hölls någorlunda i schack. Var enklare att köpa en rörelse/bil med tillstånd än föröka starta från grunden. Sedan var det ett tag km räknare på alla disel bilar med kort som skulle stämplas och skickas in för att räkna ut km skatten... Blev som väl var för dyrt och krånglet så skatten lades direkt på bränslet i stället. Fast iden med km skatt dyker upp då och då igen så vem vet :???: Kilometerskatt innebär att varje fordon betalar skatt för sin faktiska körsträcka och att skattens nivå varierar mellan olika typer av fordon beroende på vilka kostnader i form av miljöpåverkan, olyckor och vägslitage som de ger upphov till. Skatten kan också differentieras geografiskt och tidsmässigt för att återspegla olika vägars egenskaper och förekomst av trängsel på dem. Syftet med en kilometerskatt är att effektivisera transportsystemet genom att begränsa samhällets kostnader i form av miljöskador, olyckor, slitage mm.
Tidigare hade Sverige en enkel form av kilometerskatt för dieseldrivna fordon, inklusive personbilar. Den avskaffades 1993 inför Sveriges inträde i EU. Nya IT-teknologier gör att en modern kilometerskatt kan ges en mycket mera optimal utformning. I Europa har Tyskland, Österrike, Schweiz och nyligen även Tjeckien redan infört kilometerskatt för tunga fordon (över 3,5 eller 12 ton) på hela eller delar av sina vägnät. Flera andra länder har beslutat följa deras exempel. I Storbritannien planeras en km-skatt för alla fordon.

Kilometerskatten gällde även släp, trailer var befriade då skatten låg på dragbilen som hade högre skatt än vanlig lastbil.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se