Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Tips på "Medeltunga" Tippbilar? (max 7500kg)

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

tommy f (trådstartaren)

#1 » 12:09:40, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Skulle behöva köra mindre mängder jord emellanåt på vissa mindre jobb och har funderat på att ta vanligt c-kort, men det känns onödigt dyrt med tanke på att jag inte har det behovet helt och hållet. Så såg jag att det även finns C1 kort som tillåter en att köra "medeltung" lastbil på max 7500kg totalvikt, vilket skulle räcka bra + att det kortet inte är lika dyrt att ta.

Men, lastbils novis som man är så är frågan;
Finns det några halv vettiga tippbilar som man kan köra på c1 kort? Vet om Volvo 408 men den ska enligt vad jag läst mig till inte vara någon höjdare?
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68



R_Bergsten

#2 » 14:26:24, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mkt skiljer det i kostnad för körkortet?

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

tommy f (trådstartaren)

#3 » 16:11:40, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca priser ifrån trafikskolan beroende på hur många lektioner som behövs:
22 000 Kr för en C kurs
7 500 Kr för en C1 kurs


Behovet styr även då det för min del främst handlar om att vid enstaka tillfällen kunna transportera material som tex virke, matjord, växter och eventuellt maskiner som minigrävaren eller betesputsen som behövs när jag ska utföra mitt arbete hos kund (bla fastighetsservice), Jag ska helt enkelt ha den som ett hjälpmedel för att få fram de grejer jag behöver till kund för att utföra vissa typ av jobb, den ska alltså inte användas dageldags då det inte är transport jag arbetar med utan fastighetsservice, hantverksarbeten, trädgårdsarbeten m.m.

Så en mindre lastbil är också att föredra då den helt enkelt blir smidigare och är just mindre och passar därför bra för det jag sysslar med, Sen gör det ju inget om man kommer undan vägavgift om viktgränsen är under 12 ton.

Behovet är alltså inte en fullstor lastbil, men finns där inga vettiga alternativ så är det kanske som det är, det verkar ju inte vara särskilt stort utbud av "medeltunga" bilar att välja på.

Ingen som har nå tips? :)
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

mattiaz

#4 » 16:20:23, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes verkar ha sjukt bra reservdelshållning så en sådan vore kanske inte så tokig.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#5 » 17:30:00, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Mercedes verkar ha sjukt bra reservdelshållning så en sådan vore kanske inte så tokig.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED


Tror fan det, det behövs MASSOR av delar till de bilarna så där tjänar de pengar. MB Atego är inte att leka med när det gäller underhållskostnader! Men de är billiga begagnade, gissa varför? Minst 75K / år kostar en bekant Atego i underhåll, ändå förfaller den tekniskt men ser ut som ny efter 15000 mil/6 år! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Goran2000

#6 » 17:48:21, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Iveco 65 eller 70 finns ju också, nya som begagnade.
Tycker dom går bra och är billiga att äga.
Lastvikten på detta exempel är 3980kg, men tänk på att flaket är last. Totalvikt 7200kg.
En liten lastväxlare är jä--igt smutt, alltså :cool:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/iveco_daily_70c17_lastvaxlare/73156117
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

magloman

#7 » 17:57:41, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle köra med traktor istället
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

doc2

#8 » 21:20:03, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

C1 lastbilar är mycket vanligare i Tyskland eftersom den ingick i ”vanlig” bilkörkort fram till tidig 90 talet. Kanske värt att kolla marknaden där också.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

tommy f (trådstartaren)

#9 » 22:07:17, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så hemskt mycket för svar!

Det verkar ju finns lite att välja mellan i vart fall.. Men det känns, utan att annat en läst om det, som att det är alternativ med stora och/eller kontinuerliga reparations kostnader som gäller, alternativt ta proceduren att importera en bil jämte att ha något som är betydligt nyare, vilket i sammanhanget då blir en kostsam historia som i min melodi inte riktigt klingar in i min hymn :)

Tror det får bli att avvakta lite och bita i det kända äpplet och ta "vanligt" C kort vid tillfälle istället, för att få fler valmöjligheter. :eat: Det verkar ju även finnas "vanliga" tippbilar som inte är allt för stora.

Traktor och vagn funkar jättebra, det håller jag med om, men dock bara i vissa situationer :)
Jag har kört med traktor och vagn utan problem (jag har 30 km/h traktor).. och jag tycker att det funkar kanon till närliggande jobb som inte kräver mer en 1, 2, 3 utkörningar av material, redskap och dyl, blir det längre sträckor eller fler utkörningar så äter kuskandet upp för mycket timmar av arbetsdagen tycker jag. Närmsta brädgård ligger drygt 1,8-2 mil enkelresa härifrån, likaså närmsta grusgrop, lika så till närmsta trädgårdshandel, och dessa kan även ligga på separata håll ibland, beroende vad man ska ha, vilket gör körsträckan en längre. Dvs det är inte "på vägen" alla gånger, och bor då kunden tvärs emot min utgångspunkt också så blir där en mer åka.

Får man då även ett jobb där kunden tex vill ha en altan byggd med en bit nyanlagd gräsmatta med en häck planterad runt ikring sig, ja då blir där lite väl segt och tidskrävande att sitta och kuska i 30 km timmen, speciellt när det ibland handlar om 1 jobb 6-7 mil bort enkelresa.

Nu är som sades inte detta något som händer på daglig basis som tur är, men det är ändå så pass att dessa tankar börjat ploppa upp i huvvet :)


C1 är kanske mer avsett för husbilsägare/person bil klass 2 en det är till för att utöka den befintliga maskinparken med ett till "arbetsredskap"?

Hur som, så får det nog som sades bli ett vanligt C kort.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

Jimmy Nilsson

#10 » 15:10:39, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha lite äldre kan man titta på Iveco Eurocargo. enkla bilar men ganska robust byggda. Vanliga i tyskland och Danmark med tippflak.
Denna är iofs ingen tippbil men tänkte mer visa prisbilden https://www.dba.dk/iveco-eurocargo-aarg ... 058867914/

Vi hade själv två äldre förr varav en med tippflak. 75/15 heter de då med 7,5 tons totalvikt. De fick dock inte lasta mer än 2,5 ton.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se