Tack så hemskt mycket för svar!
Det verkar ju finns
lite att välja mellan i vart fall.. Men det känns, utan att annat en läst om det, som att det är alternativ med stora och/eller kontinuerliga reparations kostnader som gäller, alternativt ta proceduren att importera en bil jämte att ha något som är betydligt nyare, vilket i sammanhanget då blir en kostsam historia som i min melodi inte riktigt klingar in i min hymn
Tror det får bli att avvakta lite och bita i det kända äpplet och ta "vanligt" C kort vid tillfälle istället, för att få fler valmöjligheter.
Det verkar ju även finnas "vanliga" tippbilar som inte är allt för stora.
Traktor och
vagn funkar jättebra, det håller jag med om, men dock bara i vissa situationer
Jag har kört med
traktor och vagn utan problem (jag har 30 km/h traktor).. och jag tycker att det funkar kanon till närliggande jobb som inte kräver mer en 1, 2, 3 utkörningar av material,
redskap och dyl, blir det längre sträckor eller fler utkörningar så äter kuskandet upp för mycket timmar av arbetsdagen tycker jag. Närmsta brädgård ligger drygt 1,8-2 mil enkelresa härifrån, likaså närmsta grusgrop, lika så till närmsta trädgårdshandel, och dessa kan även ligga på separata håll ibland, beroende vad man ska ha, vilket gör körsträckan en längre. Dvs det är inte "på vägen" alla gånger, och bor då kunden tvärs emot min utgångspunkt också så blir där en mer åka.
Får man då även ett jobb där kunden tex vill ha en altan byggd med en bit nyanlagd gräsmatta med en häck planterad runt ikring sig, ja då blir där lite väl segt och tidskrävande att sitta och kuska i 30 km timmen, speciellt när det ibland handlar om 1 jobb 6-7 mil bort enkelresa.
Nu är som sades inte detta något som händer på daglig basis som tur är, men det är ändå så pass att dessa tankar börjat ploppa upp i huvvet
C1 är kanske mer avsett för husbilsägare/person bil klass 2 en det är till för att utöka den befintliga maskinparken med ett till "arbetsredskap"?
Hur som, så får det nog som sades bli ett vanligt C kort.