Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Dataintrång i lastbil?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 22:10:43, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste precis om nån gubbe som blivit stoppad av polisen i en lastbil och blivit misstänkt och gripen för dataintrång därför att han manipulerat lastbilens elektroniska system. Hur går det till? Hur kan man bli misstänkt för dataintrång för det?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



JD400 (trådstartaren)

#2 » 22:16:26, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, han hade manipulerat färdskrivaren. Men tycker det låter konstigt att åka dit för dataintrång för det...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

magloman

#3 » 22:24:54, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske inte var hans lastbil
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dennis_f

#4 » 22:59:46, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis blir det dataintrång eftersom föraren i fråga inte äger datan som färskrivaren lagrar. Den äger staten genom transportstyrelsen och genom att manipulera data som inte tillhör honom begår han dataintrång.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

JD400 (trådstartaren)

#5 » 07:54:25, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så alltså, att det är statens egendom? Intressant.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#6 » 12:28:13, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast troligt, om det inte är staten som både äger färdskrivaren och utför de handlingar som genererar datat i den (alltså kör bilen).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#7 » 13:40:14, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färdskrivaren verkar det handla om, dessutom felaktig märkning av farligt gods.

Dataintrång är:

9 c § Den som olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.

Verkar inte helst orimligt att det där täcker att manipulera en färdskrivare, dock får man nog gräva djupare för att se om det håller. Vem som äger färdskrivaren ska iaf inte ha nån betydelse. Det kan ju också vara så att det är frågan om nåt förfalskningsbrott eller att det finns särskilda regler för vad man får göra med färdskrivare. Polisen lär ju inte ha kunnat forska allt för mycket, man hittar ett rimligt brott och sen får en åklagare ta ställning till hur det ska hanteras närmare.

Intressant är ju hur polisen upptäckte att färdskrivaren manipulerats? Skicklig polis eller klant som ställt till det när han mixtrade?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

LeifAndersson

#8 » 15:27:20, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick någon information tidigare under året om att gick man in och ändrade i en programvara så skulle det kunna ses som dataintrång. Programvaran tillhör fordonstillverkaren och de ansvarar för den, och går man in och ändrar i den så skulle det tydligen ses som dataintrång eller hur det nu var? Skulle tro att det är för att få stopp på dessa "optimerare" som mot betalning går in och ändrar både det ena och andra. Ska rota och se om jag hittar åt de papperen, ögnade bara igenom som hastigast och sedan blev de lagda på något bra ställe. Kom från någon branschorganisation så fler måste fått dem. Var måttligt intresserad när jag tyckte att jag inte var berörd på något vis, bara inte den modifierade "guldboxen" i 945 berörs också. :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#9 » 15:57:36, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror mera som Leif. Allt manipulerande med färdskrivare går väl i första hand som brott mot körtidslagen.
Det diskuterades ju för 5-10 år sedan om fordons programmering var bilägarens eller tillverkarens egendom. EU avgjorde ju att informationen måste vara tillgänglig även för fristående verkstäder. Men det ger inte med säkerhet rätt att ändra i datan, åtminstone inte under garantitiden.

För polisen ute på gatan ska upptäcka sådant måste det väl vara allvarligt fel på avgaser eller motoreffekt/hastighet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

qqq

#10 » 18:16:56, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#11 » 20:05:13, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har snokat lite. Det var frågan om en en utrustning som manipulerade färdskrivaren, bilen kunde köras fast färdskrivaren registrerade vila. När transportsträckan inte stämde med den färdskrivaren uppgav så rev de instrumenteringen i bilen tills den installerade utrustningen hittades. Föraren sitter anhållen för ändringen av utrustningen, brottet mot arbetstidslagen kommer sedan! Så det är själva ingreppet i systemet han sitter där för så här långt! För bara en tid sedan sydde de in en "kabotagare" för att han fått AdBlue-systemet urkopplat och bilen "klampades"! Tunga gruppen har fått relevant utbildning på det där, så i dag är risken betydligt större att bli påkommen efter ingrepp i systemen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#12 » 20:24:40, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man köper ett nytt fordon, står det då i kontraktet att man inte äger mjukvaran?
På ett sätt känns det ju konstigt att man köper och äger en produkt, men inte får demontera och utforska den.
Precis som om man köper en möbel men man får inte ta av klädseln och byta den om man vill.
Men och andra sidan förstår jag ju att tillverkaren har stora kostnader och vill skydda sin mjukvara.
Att man mer får betrakta det som när man köper en licens på tex office-paketet.
Men det borde väl så i kontraktet då?
Så om man tankar ur mjukvaran, tittar på den modifierar den tankar in den igen, har man då gjort sej skyldig till lagbrott?
Nu bortser jag från att fordonet inte längre är godkänt för att köras i trafik.
Tänkte mer på själva handlingen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#13 » 20:26:41, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Så om man tankar ur mjukvaran, tittar på den modifierar den tankar in den igen, har man då gjort sej skyldig till lagbrott?
Nu bortser jag från att fordonet inte längre är godkänt för att köras i trafik.
Tänkte mer på själva handlingen.


Inte lagbrott men kanske avtalsbrott gentemot antingen den man har köpt fordonet av eller den som anser sig äga copyright för mjukvaran.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#14 » 20:34:01, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
AN skrev:Så om man tankar ur mjukvaran, tittar på den modifierar den tankar in den igen, har man då gjort sej skyldig till lagbrott?
Nu bortser jag från att fordonet inte längre är godkänt för att köras i trafik.
Tänkte mer på själva handlingen.


Inte lagbrott men kanske avtalsbrott gentemot antingen den man har köpt fordonet av eller den som anser sig äga copyright för mjukvaran.


Ok. Jo jag förstår ju att det är copyright på mjukvaran, men var informeras det om det?
På alla möjliga andra saker, som filmer, musik, dataprogram kan man ju inte missa det.
Bara lite nyfiken :smile:
Är väl kanske ett icke-problem, men idag kan ju faktiskt vem som helst köpa skapligt användarvänliga grejor för att både tanka ur, modifiera, och tanka tillbaka mjukvara. Man behöver ju ingen dataingenjörsutbildning, bara google, youtube etc. Nu har jag inta sagt att det är problemfritt eller att resultatet blir i toppklass :grin: Men det är ju fullt möjligt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

robin.gustavsson

#15 » 22:14:23, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju ändå hårdvaran som är manipulerad i det här fallet.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se