Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Volvo Eller Scania ??

17 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Robban_C

#16 » 22:30:28, 26-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt!

Den första robotväxlade bilen jag körde var en Renault Traffic (eller Master?). Faktiskt med Sweconstrajpning! Det var på showen nåt år.
Troligen var det samma år jag körde timmerbilen med I-shift.
Renaulten var inte alls bra. Den var osmidig i växling men modernare varianter kanske är bättre. Tror att dom som har dubbelkoppling är mjukare, där borde man ju ha konstant drag i alla fall, så som man är van att riktiga automater växlar.
Men timmerbilen (FH16?) tyckte jag om. Den skötte växlingen väldigt fint under den korta turen jag körde. Största felet med den turen var nog chaffisen. :mrgreen:


Personligen föredrar jag traditionella automater, i alla fall i personbilar men det är väl lite off topic. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Ralle

#17 » 22:44:35, 26-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Om jag inte minns alldeles fel är i alla fall Volvos robotlåda (I-shift) uppbyggd utan synkronisering eftersom datorn styr växlingen när varvtalen är dom rätta så att nån synkning inte ens behövs. Jag vill minnas att det pratades om det när jag provkörde timmerbilen med 700(?) pållar på Volvodagarna för ett antal år sen.

I-shift har synk på splitväxeln, resten är synkfritt.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se