Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Bygga om distrubitionsbil till lastväxlare?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

kickassford (trådstartaren)

#1 » 01:49:57, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser mig om efter en lämplig lastbil för privat bruk att frakta traktorn, bilar, byggmaterial och kanske lite snö/grus.

lastbilarna som ligger i min prisklass är oftast rena skåpbilar och har då kollat framförallt på scania G92/G93 o volvo FL6/FL7.

sen finns det gott om begagnade lastväxlare till vettiga pengar så min tanke var väl egentligen att då riva bort skåpet och montera dit en lastväxlare istället och jaga rätt på ett rent flak med höga lämmar.
(jag har nu antagit att det går bra att bakåttippa ett grus/snölass med en lastväxlare)

får/kan/bör man göra detta? är det "bara" att bygga om och sen äka in o regga om?
är det nån form av standardmått mellan rambalkarna eller måste man hitta en lastväxlare som är anpassad just för den specifika bilen?

självklart är väl det bästa att spara ihop till en färdig bil men på detta sätt kan jag ta det i etapper och dessutom är det ju kul att pyssla lite.
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82



Exs

#2 » 03:59:35, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inte alls mitt område egentligen men jag kan nog ge dig ett par tips i alla fall :)

Nåt du måste ta i beaktande är ju hur mycket vikt lastbilen är byggd för att klara från början. Jag tänker då inte minst på om den har hjälpaxel, "riktig" boggie osv.. Det påverkar ju hur tungt du får lasta sedan. Angående balkavståndet så skiljer det mellan olika märken, jag har till exempel för mig att scania har smalare ram än volvo, så sånt måste nog också tas med i beräkningen. Lägg gärna upp lite bilder sen om projektet blir av :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C

#3 » 06:43:09, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många av distributionsbilarna har ju enkelaxel bak och en del har dessutom bara 19,5" hjul. Man får nog inte lasta mer än typ 7-8 ton på en sån (gissning). Dvs växlaren och flaket, sen är det väl nästan fullt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#4 » 07:31:53, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beg. lastväxlare till tvåaxlade bilar är oerhört ovanliga. För att bygga lastväxlare krävs en skaplig chassiklass på bilen. Skåpbilar är normalt "Jämnlastbilar" och då blir det dyra förstärkningar om tillverkaren öht. tillåter montering av lastväxlare. Även hydraulsystem på bilen tillkommer, och det kostar.
Det är inte en slump att "färdiga" bilar kostar en slant. Montering och begagnad hydraulutrustning till bilen hamnar på minst 50K om det vill sig väl.
Senast redigerad av LeifAndersson 07:52:15, 27-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kickassford (trådstartaren)

#5 » 07:45:31, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack ni alla, det är nog jag som varit lite väl naiv i detta.

ah. well jag får hålla gluggarna öppna efter en färdig bil då istället om jag tvunget ska ha lastväxlare :P
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

wildeside

#6 » 02:09:45, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har byggt om en Scania p93 distrubitionsbil till en kran/Lastväxlare.
Iof bara en liten lastväxlare på 7,5 ton men enskaplig kran på 13,5 T/M.
Bygget har anpassats till vår verksamhet och blev inte så dyrt eftersom vi köpt grejorna till bra priser.
Men det va ganska mycke jobb med det och byrokratin var ett helvete eftersom jag var tvungen att bevisa bilprovningen att dom hadde fel i det mesta när dom reg.besiktade bilen av 11 tvåor tog jag bort 9 genom byrokratiskt dravel :hurra:
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

olle67

#7 » 03:54:26, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde om en fl-612 2006 från skåpbil till krokbil.kör ju bara en liten 3 tonnare på den o ville ha miljöbil,men har ännu inte kört nåt i miljözon,hade ja vetat de så ha hade ja köpt/byggt en större bil,fl lastar ju c,a 5 ton med flaket så de inga större mängder man kan köra,bor du inte i miljözon så köp en stor bil direkt,sen finns de billiga färdiga krokbilar så i ditt fall undrar ja om de lönt o bygga själv,köper du en distributions bil så ska de på kraftuttag,pump,ventiler,o sen ska de regbesiktas.....sök en färdig bil,de hade ja gjort..min bil..
Bild

Bild
Senast redigerad av olle67 03:57:11, 20-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
olle67
 

baklastare642

#8 » 20:03:49, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wildeside skrev:Hej!
Jag har byggt om en Scania p93 distrubitionsbil till en kran/Lastväxlare.
Iof bara en liten lastväxlare på 7,5 ton men enskaplig kran på 13,5 T/M.
Bygget har anpassats till vår verksamhet och blev inte så dyrt eftersom vi köpt grejorna till bra priser.
Men det va ganska mycke jobb med det och byrokratin var ett helvete eftersom jag var tvungen att bevisa bilprovningen att dom hadde fel i det mesta när dom reg.besiktade bilen av 11 tvåor tog jag bort 9 genom byrokratiskt dravel :hurra:


Det där lät mycket intressant.
Vad krånglade de om och hur "motbevisade" du dem?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Åsa-Nisse

#9 » 20:25:42, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla noga om du ska börja på en skåpbil för där har du ofta en väldig massa rost i ramen ocanför axeln. Det är lite jobbigt att komma dit med slangen och då blir det rost istället. Du har oftast ingen hydraulik heller på dessa bilar.
Kolla istället på Toveks auktioner eller kvarndammen. Där går ofta att fynda färdiga bilar som ser ut som du vill. Visserligen kan priserna springa iväg också, men nu i lågkojunkturens tidevarv borde det gå att hitta något till rätt pris.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

wildeside

#10 » 18:23:59, 22-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Kran monterad felaktigt avstånd till hytt.
2. Kranhylsor svetsade i hjälpram.
3. Varnings ljus ej synliga bakåt. (Besiktnings mannens komentar om man har en högcontainer lastad)
4. VBG drag ej godkänd enligt eg 9220
5. Dragbalk ej godkänd enligt eg 9220
6. Felaktiga bärighet på framdäck.
7. Krokram felaktigt infäst i ram.
8. Balkar under kran felaktigt monterade.
9. Sidounderkörnings skydd fel höjd för stora mellanrum.
10. bakre underkörningsskydd saknas.
11. Hjälpram infästning i krokram svetsad.

Kort svar nr 5 och 6 gick inte att få bort.
Övriga fel avhjälptes med scanias påbyggnads support och deras hemsida, hjälp av vbg, hinz och transportstyrelsen. Allt är monterar enligt deras rekomendationer och föreskrifter. Besiktningsmannen hadde ingen aning om vad han besiktade han fick tom sparken efter den här besiktningen, hadde nog ett och annat i påsen sen innan.
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

baklastare642

#11 » 19:05:27, 22-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för den listan.

Det måste bli en ½!"#¤% godtycken från besiktaren.

Angående #3. Vadå för varningsljus? Är det lagkrav på saftblandare ?

Angående punkt #1 och #7.
Hur motiverade hen vad som ska gälla där ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

wildeside

#12 » 20:10:54, 22-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja godtyckligt så in åt ******. har hänt flera gånger även på vanliga besiktningenmed en massa anmärkningar som är godtyckliga och en bedömningssak utan klara riktlinjer tex svårväxlad, trögstyrd m.m. men eftersom jag är ganska på läst så överklagar jag allt som inte är en självklar anmärkning.
#3 Varningsljus ska va synligt åt alla håll på en höjd av 1,2 m var det 10 eller 20 m från fordonet men det gäller inte last som ev skymmer. krokflak räknas som last. Har inte riktigt koll från vilken årsmodell regeln gäller men jag hadde iaf varningsljus monterat med tanke på min egen säkerhet eftersom vi ibland jobbar på allmän väg.
#1 Kran bör monteras så nära hytt som möjligt, står det i Scanias på byggnads support. Kan nog tolkas lite hur som hellst bakmonterad mittmonterad och bakom hytt säger väll det mesta om kran placering anser jag.
jag montera kranen 80 cm bakom hytten med tanke på framaxeltryck och att jag ville ha ett litet flak mellan kran och hytt att ha Lyftdon verktygs skåp och grip/Grip skopa på eftersom vi ganska ofta byter flak.
#7 Jag svetsa ihop hjälpram med krokram eftersom det då räknas som en hel hjälpram för nått som heter tvådelad hjälpram inte existerar.
Han kunde inte varken försvara eller bevisa hans uttalanden om sin bedömning, vilket ledde till att jag va tvungen att överbevisa att hadde fel på samtliga 9 punkter vilket var tidsödande, Roligaste var att på en del punkter ringde jag Bilprovningens tekniska support och fick veta att det han påstod inte va sant. Bad om intyg på dessa punkter från tekninsk support som mailade dom till mej. Sa iof inte att jag hadde anmärkning på det från deras egen reg besiktare, men det va roligt att vidare befodra dessa mail till besiktnings mannen.
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jocke007

#13 » 22:39:15, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Jag byggde om en fl-612 2006 från skåpbil till krokbil.kör ju bara en liten 3 tonnare på den o ville ha miljöbil,men har ännu inte kört nåt i miljözon,hade ja vetat de så ha hade ja köpt/byggt en större bil,fl lastar ju c,a 5 ton med flaket så de inga större mängder man kan köra,bor du inte i miljözon så köp en stor bil direkt,sen finns de billiga färdiga krokbilar så i ditt fall undrar ja om de lönt o bygga själv,köper du en distributions bil så ska de på kraftuttag,pump,ventiler,o sen ska de regbesiktas.....sök en färdig bil,de hade ja gjort..min bil..
Bild

Bild


Vet att det är en gammal tråd men det skulle vara mycket intressant om olle67 hade lust att dela med sig av vad som behöver göras för att bygga om till krokbil.
Vi funderar på att göra samma sak, små smidiga lastväxlarbilar finns det faktiskt inte så gott om.
Så lite mer detaljerad info skulle verkligen uppskattas.
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marve

#14 » 01:05:09, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jocke007 skrev:
olle67 skrev:Jag byggde om en fl-612 2006 från skåpbil till krokbil.kör ju bara en liten 3 tonnare på den o ville ha miljöbil,men har ännu inte kört nåt i miljözon,hade ja vetat de så ha hade ja köpt/byggt en större bil,fl lastar ju c,a 5 ton med flaket så de inga större mängder man kan köra,bor du inte i miljözon så köp en stor bil direkt,sen finns de billiga färdiga krokbilar så i ditt fall undrar ja om de lönt o bygga själv,köper du en distributions bil så ska de på kraftuttag,pump,ventiler,o sen ska de regbesiktas.....sök en färdig bil,de hade ja gjort..min bil..



Vet att det är en gammal tråd men det skulle vara mycket intressant om olle67 hade lust att dela med sig av vad som behöver göras för att bygga om till krokbil.
Vi funderar på att göra samma sak, små smidiga lastväxlarbilar finns det faktiskt inte så gott om.
Så lite mer detaljerad info skulle verkligen uppskattas.


Den bilen blev nog så intressant så Åsele kommun är ägare till den nu, ev. i deras energifirma.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

jocke007

#15 » 19:26:25, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket jobb är det att komplettera med kraftuttag/hydralpump?
jocke007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:37, 15-11-2010
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se