Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Köpa en äldre lastbil för privat bruk?

43 inlägg • Sida 1 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

kickassford (trådstartaren)

#1 » 18:18:49, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska införskaffa en lastbil för privat bruk.
kommer mestadels att användas till att frakta traktorer, större personbilar, ved, byggmaterial och kanske lite snö/grus om tippmöjlighet finns.

har väl en budget runt 25-30k men det går ju att diskutera vid rätt objekt.

helst skulle jag se en flakväxlare med maskinflak och löstagbara sidolämmar men det tror jag man kan räkna bort med min budget... eller?
annars bör det gå med långa ramper och winch istället.

har spanat lite på scania och volvo från sent 80-tal till tidigt 90-tal men blir inte riktigt klok på scanias modellbeteckningar under den eran? P, G, H, ML osv.. 92, 93, 112 osv..

helst skulle jag vilja ha en gammal torpedare typ scania 76/110/111 med boggie för charmens skull men det känns som att man får mer för pengarna både i komfort, bränsleekonomi och kanske reservdelsmässigt med en "modern" bil.

så ös på med tips till en oinvigd.
siktar på en lastvikt på ca 8-10 ton, det borde räcka för mitt ändamål.
Senast redigerad av kickassford 19:00:43, 27-06-2012, redigerad totalt 4 gånger.
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82



Hool

#2 » 20:34:10, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket.se Scania krokbil

Något i det där stuket då?

Står inget pris.. Den är nog dyyyyyyyr..
Användarvisningsbild
Hool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:44, 17-12-2011
Ort: Umeå

Lasse Hsand

#3 » 20:43:22, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallar man Robson för 6x6?
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

dimorep

#4 » 20:45:41, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr räcker knappt din angivna budget ens till ett beg. maskin(lvx)flak i hyffsat skick... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hool

#5 » 20:51:50, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja sätt en etta framför trean och lägg på moms..

Står en Scania 140 i Kiruna :D Köp den. Hytten lär vara en mobil svetskurs men motorn hördes gå bra :cool:
Användarvisningsbild
Hool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:44, 17-12-2011
Ort: Umeå

Lasse Hsand

#6 » 21:37:37, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

kickassford (trådstartaren)

#7 » 21:38:12, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag har förstått att lastväxlare är bara att glömma med min budget. åtminstone om man även ska ha med flaket.

den här är jag grymt sugen på:
Scania 111 super
men jag tror jag ska behärska mig...

jag hade tänkt mig nånting i stil med denna:
Scania 92M

lite drygt 8200kg lastvikt, billig skatt, verkar vara i vettigt skick..
är jag på rätt spår här?

skulle det vara möjligt att eftermontera en tippram på en sånhär bil så kan jag klart leva med att ha uppkörningsramper.

Edit:
Lasse: absolut skulle den sitta fint men nu är jag inte villig att hosta upp dom pengarna, jag är bara ute efter en billig "allt i allo lastbil" så att säga.
vill kunna ha möjligheten att transportera traktorn likväl som att hämta virke, frakta ved, kanske flytta lite jord/snö/grus och gud vet allt man drar hem när man KAN :D
Senast redigerad av kickassford 21:51:55, 27-06-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Krister W.

#8 » 21:59:01, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte vad vägavgiften hamnar för de bilar som är aktuella i den här diskussionen, men vill man inte ha en lastbil 30år eller äldre som är avgiftsbefriad? Samt bes vartannat år?
För att inte tala om charmen... :grin:

Har lite egna funderingar på detta också, men det måste absolut vara en tippbil, så jag kan hämta väggrus o dyl... :driver:
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

kickassford (trådstartaren)

#9 » 22:05:28, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

visst, vägavgiften verkar ligga på 12-14.000kr men om jag inte fått allt om bakfoten så gäller det väl bara i yrkesmässig trafik?

en 92/93 av årsm. runt 89-90 verkar ha en årsskatt på endast 300kr!!

men jag håller med. charmen är ju oslagbar på dessa veteranbilarna och bes. vartannat år kan ju vara bekvämt.

Edit: saxar in ett citat från skatteverket.se:
För vilka fordon ska vägavgift betalas?

För alla lastbilar och lastbilsekipage som har totalvikt på minst 12 ton. Det innebär att lastbil med draganordning och minst 7 tons totalvikt är avgiftspliktig, eftersom lastbilen med släpvagn kan ha en totalvikt på minst 12 ton. Avgiftsplikt gäller inte för lastbilar om de enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik. Avgift behöver inte betalas för fordon som tillhör försvarsmakten, polisväsendet, staten eller en kommun eller någon annan och fordonet är avsett att användas för räddningstjänst. Lastbilar som används som väghållningsfordon – och som anmälts till Transportstyrelsen som väghållningsfordon – är också befriade från avgiften.
Senast redigerad av kickassford 22:09:25, 27-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

LeifAndersson

#10 » 22:05:47, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

92:an ser ut att vara en vettig bil. Men är du medveten om att skatt, vägavgift och försäkring kostar mer på ett år än vad bilen kostar?

Tillägg: Det har du fått om bakfoten. Du kör inte en meter utan att betala vägavgiften!
Senast redigerad av LeifAndersson 22:09:01, 27-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kickassford (trådstartaren)

#11 » 22:12:10, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha. ja se på f*n, jag tillockmed misstolkade mitt eget citat från skatteverket..

aja, då blir det att tänka i nya banor nu då.. hm. attans :???:
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Humlegaard

#12 » 22:19:36, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några äldre lastbilar för privat bruk. Äldre militärbilar har flera fördelar:
De är skattebefriade (men besiktigas varje år eftersom de är tunga)
De har ofta gått få mil
De är välsmorda mm.

Du behöver sätta dig ner och bestämma vilka minimikrav bilen ska klara, ska den kunna lasta 8 ton till exempel, välj då en veteranare som klarar det och modifiera sedan lämmar flak mm efter dina behov. Själv har jag 3 veteranlastbilar som tillsammans klarar mina behov, detta billigare än var en bil som skulle lösa alla behov skulle kosta.

*edit stavfel
Senast redigerad av Humlegaard 22:20:16, 27-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Humlegaard

#13 » 22:24:19, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte att 111:an var fin och säkert skulle klara dina behov.

En av mina:
Bild
Originalets URL: http://i604.photobucket.com/albums/tt126/Humlegaard/P1030672.jpg
Bild
Originalets URL: http://i604.photobucket.com/albums/tt126/Humlegaard/Fordon/tgb30avlastning.jpg
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Lasse Hsand

#14 » 22:34:10, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina militär bilar. Tyckte 111an såg ut att behöva mycket kärlek och pengar. :grin: :grin:
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

LeifAndersson

#15 » 22:35:51, 27-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och väghållningsfordon blir i praktiken inte befriade när vagskatten inte reduceras på dessa, så vägskatten höjs med 10- 12ooo:-. Så skillnaden blir marginell, men vägskatt delas upp på fler betalningar / år på tunga fordon, medan vägavgiften ska betalas i sin helhet i förskott. :( :(
Att en del lastbilar har vägskatt på några hundringar beror på att den reduceras pga. vägavgiften. Det är ingen rea. på skatterna på tunga lastbilar på något vis, var så säker!
Ska du ha en lastbil blir en "medelstor" bil på under 12 ton (totalvikt) hyfsat förmånlig att äga, när du slipper vägavgiften och vägskatten är hyfsat överkommlig. Bara obetydligt dyrare än en dieselpersonbil. (5-6 k)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se