Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Ingen dragvikt angiven

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 09:56:54, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite spekulant på en gammal IH brandbil. Tjänstevikt 2875 totvikt 4300. Registrerad med kula 60mm. Men det finns ingen angiven dragvikt. Nån som har koll på vad som gäller?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 10:45:57, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan tänkas stå någonting i fritext eller bland "övriga upplysningar" eller dispenser om saken.

På bilar som registrerades första gången före 1973, alltså på den tiden länsstyrelserna skötte bilregistret med kartotek, så ska man inte bli förvånad om det står helt horribla saker om släpvagnsvikt mm. När uppgifterna fördes över till det datoriserade centrala bilregistret, så lejde man ju in all möjlig konstig arbetskraft för att "stansa" av uppgifterna från de gamla kartotekskorten, och det var både ett och annat som kunde bli fel.
Ett par exempel som jag har sett själv är en Volvo Amazon som har tillåten släpvagnsvikt 3500 kg, och en släpvagn (enkelt bromsat personbilssläp med flak) där det står "Särskilt användningssätt: diesel" i regbeviset.

Till saken hör också att det förr i tiden (förmodligen fram till någon gång i slutet av 60-talet) fanns något som kallades kopplingsbesiktning för tunga fordon. Det innebar att en viss dragbil och en viss släpvagn besiktigades ihop, dragbilens regnummer noterades i släpets regbevis och vice versa, i det fallet fick en viss dragbil bara dra den eller de släpvagnar som fanns uppräknade i dess regbevis (och omvänt fick ett visst släp bara kopplas till vissa bestämda dragbilsexemplar). Jag tror att kopplingsbesiktigade fordon aldrig fick någon siffra på max släpvagnsvikt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 10:54:14, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kikat även där och det enda som står där som rör draget är att det är kula 60mm.

De flesta motorsprutor och skogsbrandskärror på den här tiden var ju oreggade, så det förefaller inte troligt att den är knuten till ett visst släp.

Jag kikade på vår egen gamla unimog vi har på jobbet och jag hittar ingen dragvikt på den heller. Är det nåt med brandbilar och drag tro? :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

robert.k

#4 » 09:52:11, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min brandbil finns det angivet max släpvagns vikt i alla fall.
robert.k
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:37, 31-12-2009
Ort: luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW 230b

texas5020

#5 » 10:24:01, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Till saken hör också att det förr i tiden (förmodligen fram till någon gång i slutet av 60-talet) fanns något som kallades kopplingsbesiktning för tunga fordon. Det innebar att en viss dragbil och en viss släpvagn besiktigades ihop, dragbilens regnummer noterades i släpets regbevis och vice versa, i det fallet fick en viss dragbil bara dra den eller de släpvagnar som fanns uppräknade i dess regbevis (och omvänt fick ett visst släp bara kopplas till vissa bestämda dragbilsexemplar). Jag tror att kopplingsbesiktigade fordon aldrig fick någon siffra på max släpvagnsvikt.

Kopplingsintygen fanns kvar ända tills 2003, då infördes kopplingsklasser istället som gjorde det enklare, speciellt för större åkerier med många olika släp o bilar. På ett gammalt 200-drag som ofta är förekommande på veteraner går det inte att få någon kopplingsklass, då är det kopplingsintyg den gamla modellen som gäller, eller dispens.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

lars åkesson

#6 » 10:48:48, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta ihklubben.
De bör hjälpa dig skulle jag tro

(De bör veta var alla Line Set Ticket är samt import pappren finns.
Vi skickade med all nordisk dokumentation på alla Ih lätta och tunga lastbilar när lagrets såldes i slutet av 90 talet.

4 personer gillar det här inlägget.
lars åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:30, 25-03-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se