Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Snökedjor till lastbil

23 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 09:36:13, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för snökedjor väljer man till lastbil om man behöver komma fram även om ett snöoväder med massa snö drar in?

Jag jobbar på en räddningstjänst och vi behöver säkra upp förmågan att ta sig fram oavsett väder. Tanken är att när smhi vädervarnar så ska vi förbereda en släckbil, en tankbil och ett terrängfordon (unimog) med snökedjor.

Så för att ta sig fram i djup snö, vilken typ av kedja är lämplig? Ska man ha kedjor även fram?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Eje Forsmark

#2 » 10:25:03, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ska du ha snökedjor så är det ju dubbelkedjor bak och en styrkedja fram. Ska du nu ha det värsta så är det piggkätting bak som gäller men du kommer inte att kunna köra i utryckningsfart med kedjor monterade, då håller dom inte utan slås sönder mot vägbanan. Sen kommer du att behöva sträcka dom över tid då de använts för att sitta ordentligt så håller dom längre.

snökedjor brukar man montera på lastbil när det behövs och då sällan för snödjupet utan mer för ishalka.
Däremot på terrängfordonet så finns det nog en vinst om det är snö men även där, ska du ha det bästa fästet på alla underlag utom asfalt så är det piggkätting som är bäst.
Med piggkätting blir en unimog helt otrolig i terräng även på sommaren :-)

Kom ihåg att "utbilda" alla som kör lastbil i att montera snökätting det tar inte många minuter. Oftast så räcker det med en enkelkedja gärna piggkätting på ena bakhjulet för att komma loss eller ta sig fram. Men det rekommenderas inte om du ska köra permanent med kedjor då du måste köra med diffspärr. Köra långt och permanent då är det dubbelkedja på båda sidor.

Edit kom ihåg att utrusta lastbilen som ska gå med kedjor med en bra kättingtång för att snabbt kunna ta bort länkar som gått av. Glöm inte att utbilda även på den.

Eje
Senast redigerad av Eje Forsmark 10:41:41, 16-10-2022, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Åsa-Nisse

#3 » 10:33:00, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://kedjanab.se/wp-content/themes/h ... sta_22.pdf
Kolla i denna broschyren så hittar du lite av varje. Det finns flera leverantörer att välja på men se till att du köper kedjor som tillverkats i Norden eller även Österrike.
Som du beskriver att det ska funka vid extrema situationer så är broddkedjor att föredra. Släta länkar eller fyrkantlänk funkar bra i lös snö men inte när det blir isigt.
Och ja, du ska även ha kedjor fram för det har inte så stor betydelse hur bra det drar om du inte kan styra dit du vill.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Murre o2

#4 » 11:06:31, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag en gång i tiden körde plogbil körde vi med vanliga snökedjor fram bara när det var riktigt dåliga förhållanden. Bara fram för att alltid ha styrning, plogen tog över styrningen annars om det var en meter med snö...Bak på drivande axlar bara när det var riktigt isigt under snön, lätt att slita sönder kedjorna om det spinner till när det går tungt! Och trasiga kedjor kan slå sönder skärmarna om man inte stannar direkt och plockar av. Och som sagt tidigare, toppfarten begränsas med kedjor, stål är halare än gummi så på ren asfalt minskar väggreppet och komforten blir sämre.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 11:28:47, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det inte går att köra 100km/h är helt ok. Det är fråga om att kunna ta sig fram öht vid en händelse där det är ett snöoväder. Vi har två släckbilar och två tankbilar och det är alltså en av varje som får snökedjor och då endast i samband med vädervarning.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Eje Forsmark

#6 » 14:29:49, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommenderar ändå en styrkedja fram och dubbelkedjor bak, Sätter man en enkelkedja bak så tappar du fästet om det slirar ordentligt du sas gräver undan snön där kedjan sitter och då står den och slirar på det däck som saknar kedja. Speciellt i typ kramsnö händer detta. Med dubbelkedjor så gräver du dej framåt på ett helt annat sätt. Som sagt i mitt förra inlägg ska det vara det bästa så köp pigg (brodd) kätting gärna av grov dimension. Blir okomfortabelt köra med men det får man igen på fästet.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 19:22:23, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket krångligare är det att få på dubbelkedja? På släckbilen är det lite trångt att komma till.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Eje Forsmark

#8 » 19:56:23, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst är det lite bökigare lägga dubbelkedja men ska de läggas på i förbyggande syfte så spelar väl inte det någon roll? De tar ju lika mycket plats i skärmarna.
Finns ju ett par olika sätt att lägga på kedjor i fält/på väg lägger man oftast så här (norrländsk nostalgi med rätt dialekt)
https://www.youtube.com/watch?v=eRqW9x9FJXc

Men gör du det på golvet i ett garage då kan du även använda denna teknik och då spelar det inte någon roll om det är enkel eller dubbelkedja du sätter dit.
https://www.youtube.com/watch?v=jIyYMi-GEnI

Eje
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

treaser2

#9 » 19:59:25, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en deltid?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

InläggDetta inlägg har raderats av treaser2 den 20:00:15, 16-10-2022.
Anledning: Dubbelpost

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 20:28:19, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Jo visst är det lite bökigare lägga dubbelkedja men ska de läggas på i förbyggande syfte så spelar väl inte det någon roll? De tar ju lika mycket plats i skärmarna.
Finns ju ett par olika sätt att lägga på kedjor i fält/på väg lägger man oftast så här (norrländsk nostalgi med rätt dialekt)
https://www.youtube.com/watch?v=eRqW9x9FJXc

Men gör du det på golvet i ett garage då kan du även använda denna teknik och då spelar det inte någon roll om det är enkel eller dubbelkedja du sätter dit.
https://www.youtube.com/watch?v=jIyYMi-GEnI

Eje


Det är sant, det gör inget om det tar tid.

Det är en heltidsstation.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

treaser2

#12 » 12:05:10, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart i landet ligger en heltidstation som inte har kedjor till bilarna? Min erfarenhet från mellansverige och uppåt är onspot på driv och vid behov lättviktskedjor på ena eller båda framhjulen. Och sedan vid riktigt extremväder kedjor runt om men det är kanske 3ggr jag varit med om det på 20år. Det största jobbet med kedjor är personalutbildning.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

treaser2

#13 » 12:06:41, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kastkedjor är inte så dumt heller
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

mattiaz (trådstartaren)

#14 » 12:30:59, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen station här i kring som har snökedjor. Vi har onspott på våra fordon men det är det inte alla som har heller.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

treaser2

#15 » 12:33:03, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en kustkommun i skåne?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se