23 inlägg •
Sida 2 av 2Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här
- Bevakas av: 4
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 2869
mattiaz (trådstartaren)
#16 » 12:48:28, 17-10-2022
Värmland
-
mattiaz
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
- Maskintyp: Lastbil
#17 » 12:56:20, 17-10-2022
Att slänga på dubbelkedjor i en varm mysig hall för ett par gubbar är väl ingenting jämfört med det här..
https://www.youtube.com/watch?v=QrNzrLqe0ak
-
qqq
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
- Ort: von vettet
- Maskintyp: Ej angivet
#19 » 17:44:09, 17-10-2022
Är den Luftfjädrad?
Ska ni lägga kedjor i en garage hall så lyft upp den med en domkraft.
Eje
-
Eje Forsmark
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
- Ort: Norrbotten
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb
mattiaz (trådstartaren)
#20 » 23:05:58, 17-10-2022
Den har luftfjädring bak så det underlättar ju.
-
mattiaz
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
- Maskintyp: Lastbil
#21 » 08:04:44, 18-10-2022
Det lilla vad jag själv sportat med kedjor skulle jag säga att singel kedjor på draget gör rätt mycket redan. Snabba å enkla att slänga på och räcker för det mesta mer än väl. Det vikigaste är att tröskeln att sätta på ett par järn är låg. Parhjulskedjor säger virkesbilister att man lägger på på samma tid som singel men enligt mitt tycke krävs det lite mer övning och om man i princip inte kör längs med små kostigar utan normala vägar ligger bägge hjulen rätt lika mycket mot vägbanan. Sen är det annat om man kör längs små skogsvägar med packad snö på vårvintern. Så vit jag kan förstå är inte dragbehovet det största i utryckningsammanhang utan det att man håls på vägen och klöser sig fram utan släp.
Som nån tidigare nämnde här så är det mycket viktigt att ha övat på läggningen i lugn och ro och kapat kedjorna till rätt längd så man inte står där med en splitterny påse med kjed å funderar hur det här ska gå till men det att vara förbered är något som ni som kör med blåljus brukar öva annars också (Respect)
Lars-Erik Häggblom
-
LarryLada
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
- Ort: Kokkola Finland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm
#22 » 17:35:56, 18-10-2022
Sök på Scania Bosse på Google. Han håller kurs på Youtube hur man ska göra. Gubben har visst legendstatus runt om i Norrbotten.
-
Johnny Thorgren
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
- Ort: Norsjö
- Maskintyp: Baklastare
- Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95
#23 » 17:58:41, 18-10-2022
Den videon ligger redan i tråden.
-
Eje Forsmark
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
- Ort: Norrbotten
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb
Återgå till Allmänt om lastbilar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster