Hej
Ska du ha snökedjor så är det ju dubbelkedjor bak och en styrkedja fram. Ska du nu ha det värsta så är det piggkätting bak som gäller men du kommer inte att kunna köra i utryckningsfart med kedjor monterade, då håller dom inte utan slås sönder mot vägbanan. Sen kommer du att behöva sträcka dom över tid då de använts för att sitta ordentligt så håller dom längre.
snökedjor brukar man montera på
lastbil när det behövs och då sällan för snödjupet utan mer för ishalka.
Däremot på terrängfordonet så finns det nog en vinst om det är snö men även där, ska du ha det bästa fästet på alla underlag utom asfalt så är det piggkätting som är bäst.
Med piggkätting blir en unimog helt otrolig i terräng även på sommaren
Kom ihåg att "utbilda" alla som kör lastbil i att montera snökätting det tar inte många minuter. Oftast så räcker det med en enkelkedja gärna piggkätting på ena bakhjulet för att komma loss eller ta sig fram. Men det rekommenderas inte om du ska köra permanent med kedjor då du måste köra med diffspärr. Köra långt och permanent då är det dubbelkedja på båda sidor.
Edit kom ihåg att utrusta lastbilen som ska gå med kedjor med en bra kättingtång för att snabbt kunna ta bort länkar som gått av. Glöm inte att utbilda även på den.
Eje