Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Renovera luftkomkompressor

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

sales@billjus.se (trådstartaren)

#1 » 14:57:00, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon vänlig själ som vet vart man kan renovera, eller få tag i en beg, luftkompressor till en Volvo från 1976. Tar ca 30 min att få upp trycket, eller några andra ideer?
sales@billjus.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:54, 30-09-2022
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania G440



johaniskogen

#2 » 17:17:10, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraftigt läckage?? Fyll systemet med en vanligt kompressor och lyssna efter pys osv...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

sales@billjus.se (trådstartaren)

#3 » 13:47:32, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Systemet verkar inte läcka, inget pys, utan det är kompressorn som inte pumpar som den ska, om man fyller med extern luft först, så fyller den efter det upp ganska snabbt och håller sedan trycket, men om man startar med tomma tankar tar det ca 30 min att få upp trycket.

1 person gillar det här inlägget.
sales@billjus.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:54, 30-09-2022
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania G440

Dexxas

#4 » 14:44:02, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta hur luftfiltret till kompressorn ser ut först....om det är skitigt och tätt blir det väntetid.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Michael Meier

#5 » 18:11:10, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sales@billjus.se skrev:Är det någon vänlig själ som vet vart man kan renovera, eller få tag i en beg, luftkompressor till en Volvo från 1976. Tar ca 30 min att få upp trycket, eller några andra ideer?


1) Vilken Volvomodell?

2) Vilken motor?

3) Vad är det för kompressor?

Har du öppnat topplocken (2st) och kontrollerat ifall det är plantätningarna eller bladventilerna som läcker?

ifall dessa läcker är det enbart arbetstimmar som kostar, är den slutkörd i cylindern är det inget man borrar upp och stoppar i en överdimension kolv, då byter man kompressor till en fabriksny eller begagnad från en lastbilsskrot eller från någon av oss här, det finns en marknadsplats där du kan annonsera/söka efter en ersättningskompressor.

Finns motorn i andra maskiner dyp dumper/lastmaskin/väghyvel/ vadsomhelst så används uteslutande sammalika kompressor som lastbilsmotorn har eftersom det är enklast, då ökar utbudet av objekt att titta på, täcker kompressormodellen in flera motormodeller så ökar utbudet X 10.

sales@billjus.se skrev:Systemet verkar inte läcka, inget pys, utan det är kompressorn som inte pumpar som den ska, om man fyller med extern luft först, så fyller den efter det upp ganska snabbt och håller sedan trycket, men om man startar med tomma tankar tar det ca 30 min att få upp trycket.


Det sitter minst en backventill mellan pos där du fyller på luft via extern källa, kompressorns täthet kan du inte prova på det sättet utan du lär bryta upp ledningen mellan kompressorn och backventil och peta dit ett T-rör eller dylikt OM du vill prova tätheten på backventilerna som sitter i cylinderhuvudet på kompressorn, är den sista backventilen (i cylinderhuvudet) tät kan du ändå inte tryckprova kolvringarna på detta vis.

Det enklaste är att öppna å kolla plantätningarna, och dessa tar nästan alltid slut när du öppnar backventilerna i cylinderhuvudet kontrollerar du bäst visuellt och som slutkläm kan du hälla på lite vätska och skapa ett litet övertryck under bladventilen med blåspistol, så har du koll efter det, plantätningen kan du hitta ark lite varstans, allt från mjölkpaketskartong (akutlösning) till BT / Jula / maskinförnödenhetsfirmor eller rena verktygssäljare typ Maskin&Verktyg / Momentum / Slangpressfirmor / Lastbilsreparatörer / Svecon / Lokal bilmekaniker, kanske Mekonomen har ?

Till en kompressor som sitter i F10/F12 76- finns det lite packningar i en sats som har Artnr: 3090471, (Volvo Pentanummer) kostar kanske 500:- att få hem i brevlådan.

Eftermarknadskompressor kartongny verkar kosta ca: 5.500:-
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

sales@billjus.se (trådstartaren)

#6 » 12:34:53, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för ert svar!
Kompressorn tar sin luft från insugningsröret, så den har inget eget luftfilter.
Volvo 58-60 årsmodell 1976, motorn heter THD-100, pankaksmotor
Kompressorn är 1-cylindrig, jag har frågat Volvo BM, ingen har samma kompressor, Volvo har tagit fram reservdelslista på den, men allt har utgått. Ytters få känner igen kompressorn tyvärr, till detta sitter också servopumpen monterad på kompressorn.
sales@billjus.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:54, 30-09-2022
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania G440

torbjorn_forsman

#7 » 12:37:22, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat på kompressorn? Samma delar kanske finns i andra kompressorer från samma tillverkare, även om de sitter på helt andra fordon än Volvo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#8 » 17:34:46, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men det är inget konstigt i en kolvkompressor oavsett om vevaxeln är förlängd, bevisligen fungerar vevaxeln som den ska (annars hade du nämnt det) packningarna tillreds för hand kolven är antagligen oskadad, kolvringarna vet vi inget om.

du lär öppna den för att överhuvudtaget få en bild om vad som felas och då kan du mäta cylinderdiametern, bygg inte upp en vägg av omöjligheter, det enda du sabbar av öppningen är plantätningar som du tillreder själv.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 18:17:53, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

77- är alltså en brytpunkt för kompressor i THD och HD (H=horisontal) så när man letar efter kompressorn via motorn dyker såklart den nyare (77-) upp, och den återfinns såklart i femtioelva varianter över hela världen.

Fråga blir då igen, vad är det för udda kompressor i den liggande motor THD/HD mellan 66-77?

Har du dryftat frågan med SLP ? support@slp.se eller 08 555 978 00

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#10 » 20:57:14, 12-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra om du lägger upp lite bilder på kompressorn också
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se