Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Robson

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 20:49:20, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är max hastighet för robsonrullar?

Om man kör på en hal väg och ska upp för en besvärlig backe med full last, vad väljer ni 1. Hissa boggien det som går. 2. Skickar i robsonrullarna.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



atlashjul

#2 » 23:31:43, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte kört med robson ,, plocka bort dom på min bil.. Men varför lyfta boggin , när det driver på hjulen genom robson då har man väl ingen nytta av viktförflyttning till drivaxeln.Då gör väl vikten mer nytta på boggin trodde jag..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

jampo

#3 » 01:14:55, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sätt på kedjor

1 person gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

Sparrow

#4 » 01:41:00, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

On-Spot kedjor kan du ju aktivera när det börjar slira. :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

akkamaan

#5 » 05:57:47, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Inte kört med robson ,, plocka bort dom på min bil.. Men varför lyfta boggin , när det driver på hjulen genom robson då har man väl ingen nytta av viktförflyttning till drivaxeln.Då gör väl vikten mer nytta på boggin trodde jag..

TS menade nog inte punkt 1 och 2 samtidigt utan antingen eller.
För övrigt så tror jag Robson gör mera nytta soma starthjälp från stillastående än som panikhjölp i fart uppför en slirig backe. Kedjor är nog mitt #1 om de läggs på innan man påbörjat stigningen, följt av sandspridare framför boggins drivaxel. Tandem drift på boggin är ett annat alternativ till lågbudget Robson.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Orsa

#6 » 09:17:01, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket underlag gäller det?
Torr och kall is. Packad glansig snöväg. Våt is eller blöt snö som blir snoris när man kör på den?
Det beror på så många saker så det finns bara ett säker svar och det är väl kedjor som är det enda säkra när det blir på gränsen.
Har också blivit stående med kedjor vid exakt fel väglag. Blötsnö som blir packad till blöt is när man kör på den. Det gick tungt och småslirade. Kedjorna grävde bort snön och det blev stående på båda innersta på dubbelmontaget med kedjorna krafsande i luften.
Allt beror på, man får gissa och prova, säger jag.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

InläggDetta inlägg har raderats av Orsa den 09:17:41, 16-12-2023.

Göran Ekman

#8 » 11:14:59, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här film tillför inget i tråden.
https://youtu.be/hJC8u23e6G4?si=Jcn0cogmDWshDAup
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 11:42:27, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan för sakens skull låtsas som att kedjor inte existerar vare sig onspot eller riktiga.

Jag resonerade med mig själv som att: dålig friktion typ is eller hård packad snö- upp med boggin (det som går) och i med onspoten som ju inte finns med i disskusionen :vissla:
löst/mjukt underlag typ lös snö, lera etc- ner med robson. Onspoten som ff inte finns skulle ju kunna nyttjas i snön iaf :klia:

Någon som vet hur fort man kan köra med rullarna nere?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Japa370

#10 » 12:31:15, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade några litauer som jobbade på en byggfirma. Dom hade 2 lastbilar med arbetsplattformar på och var LGF registrerade.
När dom skulle åka iväg så var Robson nere och gick inte att lyfta, dom skulle köra 15 mil.
Efter mindre än 1 mil var det punktering,dom körde i 50 km/h

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

R_Bergsten

#11 » 13:02:36, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du så lite som bara möjligt med robsson annars får man ett jäkla dyrt däckkonto för även om det inte blir punka sliter de väldigt fort på däcken med robsson nere

2 personer gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

atlashjul

#12 » 13:09:47, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle utan att veta, säga max 20kmh i kortare perioder.. "Konstantdrift" 5-10kmh, det blir ju en väldig pulsering i slitbanan som orsakar varmgång i däcket skulle jag tro, blött å kallt kyler ju kanske något.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Göran Ekman

#13 » 15:07:21, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssnade med den tekniska supporten på Zetterbergs. Max 30 km/ timme och så kort sträcka som möjligt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mattiaz (trådstartaren)

#14 » 15:18:45, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Göran :thumme:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Mats i Myrhult

#15 » 17:34:48, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Vilket underlag gäller det?
Torr och kall is. Packad glansig snöväg. Våt is eller blöt snö som blir snoris när man kör på den?
Det beror på så många saker så det finns bara ett säker svar och det är väl kedjor som är det enda säkra när det blir på gränsen.
Har också blivit stående med kedjor vid exakt fel väglag. Blötsnö som blir packad till blöt is när man kör på den. Det gick tungt och småslirade. Kedjorna grävde bort snön och det blev stående på båda innersta på dubbelmontaget med kedjorna krafsande i luften.
Allt beror på, man får gissa och prova, säger jag.

Hade du inte kedjor för dubbelmontage? Det var obligatoriskt att kunna montera sådana på tid när jag tog lastbilskörkort i Boden 1980. Kedjor är helt enkelt suveränt!
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se