Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

U-sväng med stockbil&släp

37 inlägg • Sida 3 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Gravelman

#31 » 23:39:47, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte skota fram virket och köra enligt JA-Bonds förslag i inlägg #23? Som jag ser det så är det bland den enklaste lösningen - lätt att komma åt för virkesbilarna, gott om plats att städa bort snön och stora fina ytor att trampa för frysningens skull. Dessutom så är det ju nästan obegränsat med plats att göra virkestravar på. Virket i diket går ju att ta reda på till våren och göra ved av. Lite längre skotning eventuellt men det kan det kanske vara värt.

// Mats
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



dick.boström

#32 » 00:51:35, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!
Jag tycker nog att det där borde gå bra.

Man vänder ju ibland på E4:an den är 12-13M (då man har kört fel)

Jag skulle välja det sista allt. dvs.backa, även fast vi som kör i skogen är
jävliga på att vända och värdelösa på att backa,så är ju det där en relativt lätt högerbackning.

Men om jag var tvungen att vända "där inne" och jag bedömer att det inte går att köra runt,så skulle jag göra en sk. dolly vändning,backvändning,saxa runt. (finns många olika namn)
Dvs. (utifrån skissen) hålla höger allt som går och sen vänster sedan köra med nosen in i hörnet (ända fram, varenda cm räknas ,hjulen över kanten)
I med backen och fulla hjul åt vänster och få över dollyn sedan backar man släpet som en kärra dvs man backar bara dollyn in i "breddningen"
då flyttar man ju upp både bil och dollyn in i "breddningen" resten av släpet står ju då med ramen över hörnet till höger.
In med framväxel och iväg du kan nu passa på att se om alla lysen på släpet lyser för du är i jämnhöjd.
När du nu fortsätter att dra/köra så kommer släpet att backa en stund innan det kommer runt,och det är nu som det eventuellt börjar att kosta,om baken på släpet tar i något.
Men som sagt jag tror att det går, frågan är vad det kostar. :lmao: Mvh//Dick

Fattar inte varför jag svarar jag har ju slutat med timmerbilar :klia: :slag:
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se
dick.boström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:03, 15-01-2006
Ort: Kopparnäs/Piteå/Norrbotten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140Blc -05
Volvo FM 12 6x6 -05
Volvo BM 2654-80 SÅLD
Scania SBA 111 (tgb 30) -76
Ford County Super six -66

Indy

#33 » 02:12:46, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har dragit loss några timmerbilar under åren (f.d bärgare) Men dom brukar va j-t duktiga på att ta sej fram och vända på litet utrymme. Kan du inte snacka med chaffisen som ska dit,de är ju ALLTID bättre att snacka med föraren istället för folk på nån transportcentral.
Indy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:32, 21-02-2011
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL 610 -90, BM 218 -63, BM 641 -74, Cheva 3500 skylift -90

Tony K (trådstartaren)

#34 » 16:48:58, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad brukar det vara för axelavstånd på en timmerbil?
hade just dit en kranbil med a.a på 4,5m och han svängde galant runt enligt bild/inlägg 27, borde då kanske även fungera med en timmer bil, släpet följer väl efter bara bilen kommer runt?
Tony K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:27, 07-01-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig 960
Case 5120

Jonas A

#35 » 20:21:19, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer han runt med kranbilen så är det inga problem. En timmerbil brukar ha ca 4.5 - 4.7 a.a.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Ptr

#36 » 21:31:53, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kör jag inte timmerbil, men varför inte skota ut det hela vägen och slippa risken med att det blir mjukt innan bolaget får tummen ur räva och skicka dit bilen?

Ut till väg eller om det är riktig vägstump fram till åkern,lägg vid den så kan bilen backa in där för att slippa stå på vägen. Vi de sen åka in och bara köra runt och ut så får de väl göra det om det är lämpligt, det blir då upp till den som kör.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Tony K (trådstartaren)

#37 » 17:17:11, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tony K skrev:Ni som kör lastbil i skogen kan man svänga runt på detta område som jag har ritat. Det ska svänga en tom stockbil med släp på tänkta utrymme.
Bild


Måste meddela att det tydligen går att köra så hör för nu är virket borta, och det är kört så här enligt spåren :smile: ..
Tony K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:27, 07-01-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig 960
Case 5120


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se