Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Remdriven hydraulpump på lastbil? Finns/funkar det??

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mf33 (trådstartaren)

#1 » 14:19:38, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Frågan gäller äldre lastbilar typ: Scania 140, 141, 142, Volvo N7 osv.

På dessa bilar brukar ju kraftuttaget sitta på vxllådan och vara kopplingsberoende, om man ville ha ett oberoende satt det ju i "näsan" med drivning från vevaxeln.

Min fråga är: Om man vill ha en oberoende hydraulpump för t.ex. lastväxlare, kan man montera en remdriven pump via remmar på vevaxeln? (slippa bygga om stötfångare osv).
Någon som sett denna lösning ngn gång med remmar??? Fanns det och funkade det??

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Fredrik_

#2 » 14:31:28, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns och fanns kylaggregat med kraftiga hydraulpumpar som sitter remdrivet från vevaxel! (Bla Hultsteins)
Variabel pump för att hålla konstant varvtalkylkompressor.
Ofta 3 remmar. Kanske inga jättetryck..
Även sett små rangerpumpar för kompletering av det växellådsmonterade vid just tex lastväxlare! (Typ servopump pb!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torposkar

#3 » 14:35:40, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mojje

På scania v8 går det att montera pump
i transkåpan fram har för mig på vsida.
Även en del volvo går att göra lika med.

Mhh Oskar
Användarvisningsbild
torposkar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:02, 11-03-2011
Ort: hestra
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 42

LeifAndersson

#4 » 14:55:03, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lastväxlare kräver så stora flöden så att det är bättre att välja en kopplingsberoende pump på växellådan, än att försöka med någon underlig gds. lösning för att få oberoende pump. Det går faktiskt utmärkt att manövrera en lastväxlare med kopplingsberoende pump. Så körde vi med olika bilar i 20 år och det funkade det med. I praktiken blir det oftast en kopplingsberoende pump vid montering på gamla bilar, och det är inget oöverkomligt problem. Så är det med gamla grejer, man kan inte få alla moderna funktioner. Och en växellådsmonterad pump har faktiskt en stor fördel också, det är att när kraftuttaget är frånslaget har man inget hydraulflöde som kan spilla olja under färd. :thumme:
Gamla bilar med frigående pumpar kan ställa till ordentliga "oljeskador". :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mf33 (trådstartaren)

#5 » 17:11:03, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ok, då glömmer jag galna ideer om remmar och pumpar som lösning för MIG, men någon som sett, hört talas om eller kört ngt fordon med "rempumpsmontering"?
Lite/mycke :mrgreen: nyfiken är man ju!!

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#6 » 17:29:58, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägverket hade remdrivna pumpar på mindre Volvo F & FL bilar. Det funkade bra så länge Vägverket hade bilarna och använde det avancerade hydraulsystemet sparsamt, men när de kom ut på öppna marknaden och någon försökte köra lite mer regelbundit med hydraulsystemet så var det ett evigt remspännande och ständiga problem med kraftöverföringen till pumparna. Tänk er själva den frustration man kände när rem**vlarna slirade när man som bäst behövde hydraulkraften. :aaargh:
De flesta av dessa byggdes om till frontpump med en axel rätt igenom kylaren om det var automat eller växellådspump på manuellt växlade bilar. Senare levererade bilar var så utrustade redan som nya, så någon höjdare blev det inte!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#7 » 17:47:35, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla N86:a hade faktiskt remdriven hydraulik, bilen hade
just varit vägverksbil i begynnelsen.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Gravelman

#8 » 19:56:09, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En F12:a jag körde förut hade byggts om senare år, bilen hade gått på traden från början men senare fått krok och kopplingsberoende pump till det.
Till ploghydrauliken satt det dock en frontmonterad pump på kanske 30-35 minutliter. Tryck har jag ingen aning om. Det var Side System i Oviken, Jämtland som byggde bilarna så, och jag har för mig att de byggde om en hel del bilar. Där hade de en "kamrem" som drivrem istället för kilremmar. På sommaren skar man helt enkelt av remmen när man inte behövde ploghydrauliken på ett tag, och satte dit en ny på hösten när flingorna började dala.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se