Anders Andersen skrev:En tridembil med
styrning på sista
axel måste ju va smidig som en kort boggibil? (avrapportera ni som kör sån)
En tridembil med styrning på bakersta axelen (8x4*4) har samma vändradie som en tandemdriven boggiebil (6x4) med samma axelavstånd, men klumpigare än en vanlig boggie (6x2) då de teoretiskt "vrider" vid drivaxelen och inte mitt i mellan som det blir vid tandemdrift. Dock kräver den större utrymme för att "få med sig" överhänget (bakersta axelen och påbyggnaden).
Gäller det bil + släp så är tridembilen överlägsen då det långa överhänget "drar ut" släpet riktigt mycket när man svänger tvärt!
Av de tridemaxlade bilarna jag kört med: Spannmålsbil med 9 m 3axlat tippsläp, schaktbil med tridemjigg (rätt längd på dragstången = långt..) och lvxbil med 3 axlad lvx-tippsläp. Så var lvx ekipaget klart smidigast när det var trångt då den var utr. med hopskjutbar
dragstång! En jigg är enkel att "trycka in" vid backning, men tar en jäkla plats när man svänger tvärt.
Diskuterades även en del om tridembilar i denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...