Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Grus/Tippbilar och dess släp

92 inlägg • Sida 6 av 7
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

olle67

#76 » 17:57:08, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en Volvo 460 tridem med tandem och nilsby axel som styrde bak,hade samtidigt en Cheva pickup,Chevan fick ja göra ett omtag för att komma in på min uppfart framför huset,Volvon backa ja in på första försöket.....märkte med att om ja va tom o sänkte ner axeln så svängde den bättre än med axeln uppe,vred ju baken så fint..mkt bra bil,såldes och är numera timmerbil i Hässleholm..
olle67
 



kattsnor

#77 » 18:49:47, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tridembilar med styrbar sista är helt klart smidigare, kan bara jämföra med en av våra liftar med tridem, lyfter man sista axeln och rattar fullt åt något håll och gasar på går den bara framåt , sänker man ner axeln igen går det runt fint =)
BINSELL AB
kattsnor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:03, 02-03-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: liebherr ltm

dimorep

#78 » 13:06:30, 19-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Andersen skrev:En tridembil med styrning på sista axel måste ju va smidig som en kort boggibil? (avrapportera ni som kör sån)

En tridembil med styrning på bakersta axelen (8x4*4) har samma vändradie som en tandemdriven boggiebil (6x4) med samma axelavstånd, men klumpigare än en vanlig boggie (6x2) då de teoretiskt "vrider" vid drivaxelen och inte mitt i mellan som det blir vid tandemdrift. Dock kräver den större utrymme för att "få med sig" överhänget (bakersta axelen och påbyggnaden).
Gäller det bil + släp så är tridembilen överlägsen då det långa överhänget "drar ut" släpet riktigt mycket när man svänger tvärt!

Av de tridemaxlade bilarna jag kört med: Spannmålsbil med 9 m 3axlat tippsläp, schaktbil med tridemjigg (rätt längd på dragstången = långt..) och lvxbil med 3 axlad lvx-tippsläp. Så var lvx ekipaget klart smidigast när det var trångt då den var utr. med hopskjutbar dragstång! En jigg är enkel att "trycka in" vid backning, men tar en jäkla plats när man svänger tvärt.

Diskuterades även en del om tridembilar i denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Tony K

#79 » 19:20:21, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fördelar / nackdelar att ha tipp kolven framför flaket istället för mitt under som en del grusbilar har .Vad är det som bestämmer att det skall vra det en eller andra. /
Tony K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:27, 07-01-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig 960
Case 5120

scaniabest

#80 » 22:49:07, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tony K skrev:Vad är det för fördelar / nackdelar att ha tipp kolven framför flaket istället för mitt under som en del grusbilar har .Vad är det som bestämmer att det skall vra det en eller andra. /

med kolven fram blir det lättare för kolven och risken att man kröker flakramen för att lasset ligger för långt fram försvinner, men ska man ha 3-vägstipp måste kolven va mitt under
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

arcticforever

#81 » 00:18:09, 07-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

scaniabest skrev:Här e en annan, ser tufft ut men fan va tungt de måste bli på bilen vid tippning?



Härikring finns nästan inga kassetbilar, mkt pga att det är få om en alls nån som är laglig efter du dragit över flaket. Det är väl den största nackdelen som jag ser det.
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

arcticforever

#82 » 18:50:23, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


0-32 leverans
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars-Gunnar Åström

#83 » 20:05:31, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 3 år sedan bestälklde jag 4 kubikmeter jord att fylla igen efter en syren samt att plana ut gräsmattan. Jag hade trästaket med gjutna rör som var igenomborrad för bärläkten. Min tanke var att det skulle sidotippas nära staketet. Döm om min förvåning då chauffören sa att bilen bara kunde tippa bakåt.

Då fick jag snabbriva staketet så att han kunde backa in 1 meter. Detta var något jag alldrig trott om dagens grus/jordbilar. På 60-talet beställde varje åkare med självaktning tippning bakåt/sida höger och vänster tippning. T.o.m. de bilar som min far körde hade tippning åt "alla väderstreck" utom den sista som ingen hade.

Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

bôsht

#84 » 20:11:24, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån variant av Link+Trailer med sidotipp utan lämmar.
http://www.youtube.com/watch?v=KfX_WZXY5VQ
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Lars-Gunnar Åström

#85 » 20:47:34, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ekipage finns i Brasilien och de kör inte grus på lastbilens flak utan de kör med 3-axlade 9 meters semitrailers och och treaxlad bil och och de är presenningstäkta. Vet ej om de kör torv på bilden men jag har sett hur de har täckt grussemitrailar och spänt fast dessa utmed sidorna.

Detta fördon är intressant med dess slidfunktion och förklarande text som är enkel att förstå fast det är på ett annat språk.

http://www.youtube.com/watch?v=EP4KdzK8 ... re=related

Den här länken visar hur ett semitrailer kollapsar under tippningen. Undrar hur det gick med lastbilens ram? Vad tror ni? Det blev ju en hård smäll.

http://www.youtube.com/watch?v=HcruC0Bl11s&NR=1

Brusten oljeslang eller fel på tipptuben?

Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

olle67

#86 » 21:58:39, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En åkare häromkring fick en ny kille från skolan som skulle köra hans ena bil,åkaren körde 8 lass om dan med släp utan problem,killen körde aldrig över 5,så åkaren fråga varför de tog sån tid,då sa killen de tar ju tid och koppla av släpet hela tiden när jag ska tippa bilen,då sa åkaren ,du tippar ju såklart över drag stången,dagen efter ringde killen åkaren efter första lasset o sa ,nu har ja tippat över dragstången,men bilen orkar inte dra släpet genom grushögen.....åkaren sa lugnt,ställ bilen,lås den,åk hem och kom inte tillbaka.... :mrgreen:
olle67
 

nixs

#87 » 22:06:57, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan man ju förstå. :grin:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Marcus Atlas Kjellkvist

#88 » 22:11:11, 19-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

bm1113 (trådstartaren)

#89 » 00:24:35, 11-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var för några veckor sedan och fotade och filmade lite gruslastning :)
och då kom den röda Scania 144an bla och blev lastad lika roligt som vanligt :) och då när han får så Ropade chaffören var han skulle tippa så blev ju en film med både lastning och tippning bra det med för var tippning av både bil och kärra på en innergård :)
http://www.youtube.com/watch?v=O1ZzhPaP2hs&

Bild


förvrigt den gammla Scania LB86an som hörs i filmen med :mrgreen:

Bild

blev även film på Scania 124an som jag visat tidigare i tråden denna gång med de 4axlade släpet efter ;)
http://www.youtube.com/watch?v=eAl3oN0agpA&

Bild

en bild med ;) förövrigt har ju cat 962an ny skopa nu med :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#90 » 15:35:45, 11-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se