Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Bromsvärden tung lastbil

20 inlägg • Sida 2 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

jörgen.ottosson

#16 » 19:37:30, 26-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:....gick det och få tag i de där muttrarna som ligger dikt an mot trumman, eller har de utgått på scania ?
Jag misstänker att det är bara skärbrännaren / vinkelkapen som gäller... :hotar2:


...eller så tar du hjullagret. ( min favoritmetod :grin: )
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 968#215968
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



jörgen.ottosson

#17 » 19:45:38, 26-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Kan ju vara rosten som gör att allt går trögt och tungt...
Går inte nyckeln tillbaks så blir ju all justering/rörelse/vinklar HELT fel och värdena därefter!
Kan inte backarna fastna/kärva på ankarbulten också med den konstruktionen?!
...

Ja, ankarbultarna kan kärva. men får får du anliggning, fast bromsarmen går till baks.....möjligen om rullarna som går mot S-kammen fastnat kan det göra så, men det brukar som regel vara när beläggen är slut...

Fredrik_ skrev:Prova om det räcker med en extra returfjäder på klockan/hävarmen.
Men vore ju bättre att veta att det INTE rullar en bil på väggarna med undermåliga bromsar för att någon tycker bilprovningen inte fyller någon funktion.
Ta isär och gör rent alltihop, samt smörj upp vid återmontering så har du nog bromsar som fungerar sedan.
(Och slipper filbyten vid bromsning!)


Håller absolut med, bättre att fixa problemet riktigt. :thumme: ( för utom extra returfjäder, tror inte det blir så populärt.....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

baklastare642 (trådstartaren)

#18 » 19:54:06, 26-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
baklastare642 skrev:....gick det och få tag i de där muttrarna som ligger dikt an mot trumman, eller har de utgått på scania ?
Jag misstänker att det är bara skärbrännaren / vinkelkapen som gäller... :hotar2:


...eller så tar du hjullagret. ( min favoritmetod :grin: )
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 968#215968


Ja det där är en smart ide. :thumme:
Jag får ta mig en riktig funderare på alltihopa...

Det är mycket nu med allt möjligt, men jag får ta nya tag lite längre fram.

Tex prins Bertils bilshow på djurgården idag. Tyvärr regnväder.

Scania har någon grej nästa helg i Häggvik också...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Henric Johansson

#19 » 20:15:43, 26-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekomenderar Jörgens metod med uttag med komplett hjul. Har presis gjort den operationen. Lossa och kolla att allt rör sig som det ska.
Jag fick loss ca en tredjedel av de låga muttrarna, då hade jag inte tillgång till gassvets. Svarvade nya lågmuttrar av standardmuttrar så jag vet inte om de går att köpa. Har ett hju loss för tillfället, säg till om du vill ha bild på något. Finns lite bilder i tråden
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=405
Lycka till :thumme:
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

baklastare642 (trådstartaren)

#20 » 20:28:53, 26-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henric Johansson skrev:Rekomenderar Jörgens metod med uttag med komplett hjul. Har presis gjort den operationen. Lossa och kolla att allt rör sig som det ska.
Jag fick loss ca en tredjedel av de låga muttrarna, då hade jag inte tillgång till gassvets. Svarvade nya lågmuttrar av standardmuttrar så jag vet inte om de går att köpa. Har ett hju loss för tillfället, säg till om du vill ha bild på något. Finns lite bilder i tråden
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=405
Lycka till :thumme:


Tror jag smyger över liket någon natt till Jörgen eller Henric och skriver "Pelle Pickis behöver hjääälp" på den...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se