Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Lämpliga Lastbilsmodeller/märken under 12 ton?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

ltz (trådstartaren)

#1 » 11:10:33, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ute efter en allt-i-allo lastbil under 12 ton (gärna med kran). I syfte att slippa vägtrafikskatten.
Har sett åtskilliga trådar kring rimligheten i att nyttja privat - men få som jämför olika märken/modell i viktklasser under 12 ton.

- Hur är mercedes atego-serie?
- Japanare/övriga därifrån i kvalitet? (vi behöver inte nämna hur de ser ut :) )
- Kan man typa om en lastbil att totala in under 12 ton och därmed slippa vägtrafikskatten? Dvs ta en bil som har t.ex 15 ton skattevikt - typa om till 12? Räcker det?
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007



Fredrik_

#2 » 11:29:28, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att Volvos 12-tonnare har funnits både med 12.000kg och 11.990kg totalvikt.. (Även FL6:an alltså)(Fanns ju ända ner till 8ton en gång i tiden!)
Valdes lite olika av ny-beställarna när hastighetsbegränsare blev lagkrav (Gräns 12ton!)

Du lär ju förlora lastvikt om du använder onödigt kraftig bil, HUR man sedan går tillväga för att sänka är en annan sak.
Modifiera/försvaga fjädring? Bromsar? Bilprovningen kan nog svara på den delen.

Japanerna kan ha lite lägre förarkomfort.. Trånga tex.. (Bortskämda svenskar!)
Europa har haft en annan marknad för halvstora bilar med sina körkortsregler, men den gränsen var nog 7-8ton.. Importera!?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ltz (trådstartaren)

#3 » 12:15:46, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iveco under 12t?

Har sett annons på Atego 814 där säljaren hävdar att förbrukningen ligger på runt 1.2 liter milen - samt andra på runt 2 liter milen låter för bra för o va sant?
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

LeifAndersson

#4 » 12:29:00, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atego är en ruggig skitbil. Tre år gammal har bromsarna inte gått igenom besiktningen en enda gång, sist kostade det nästan 40k att få bilfan igenom besiktningen! Volvon var 12 år gammal och det är tveksamt om den var påkostad så mycket genom åren. Det finns ett skäl till att nästan nya Atego säljs oerhört billigt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ltz (trådstartaren)

#5 » 12:42:54, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok det låter inget vidare om mercedes.

http://www.mascus.se/transportfordon/la ... ajdn5.html

http://www.mascus.se/transportfordon/la ... dwgp9.html

kanske inte de objekten - men modellerna? Någon med erfarenhet?
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

LeifAndersson

#6 » 14:34:36, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du slipper på en bil under 12 ton är vägavgiften. Bil över tolv ton har en ganska hög vägavgift men en kraftigt reducerad "vägskatt" som bara blir några symboliska kronor. Under 12 ton utgår ingen vägavgift, men däremot betalar du full "vägskatt".
Så under 12 ton blir visserligen avgiften totalt lägre, men du kommer inte undan statens avgifter. :sad: Det blir bara lite billigare.
Men behöver du en bil på t.ex 14ton som då lastar 7-8ton så ska du inte låta dig skrämmas av vägavgiften, den är en försvinnande liten del av de faktiska kostnaderna man har på en lastbil. Mycket har du igen redan på att lite större bilar är rejälare konstruerade och blir billigare i underhåll. T.ex en Volvo FL 614 är en betydligt bättre bil än en FL 611 och blir billigare att äga.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ltz (trådstartaren)

#7 » 14:45:55, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så hade en lösning varit att köpa en 614 alt kanske en p94 - kört in till bilprovningen och lagt ett maxtak på skattevikten på 11995kg och därmed åtnjuta en låg skatt - men samtidigt ha maxlast på några ton i bästa fall?
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

LeifAndersson

#8 » 14:54:20, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip ja, men det är inte helt enkelt att sänka totalvikten, den populäraste lösningen brukar vara att montera enkelmontage bak :uupps:, men det är en risig lösning och inte helt billig när det krävs nya fälgar som placerar spårvidden korrekt. Ett enkelmontage måste placeras mitt emellan där hjulen sitter idag. :insomnia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Raceputte

#9 » 15:48:47, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivecon jag har (109-14) lastar fem ton, och har en årsskatt på runt 2900:-, minns inte totalvikten nu, men kan kolla och återkomma. Leif kanske vet mer än mig om bilen i fråga, det är Perssons maskiners gamla.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jimmy Nilsson

#10 » 16:43:30, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv två Iveco Eurocargo en 12-21 som är under byggnation till att bli en krokbil lastvikt runt blir runt 6000 och en 75-15 flak med tipp som lastar 3400. Tycker det är rätt bra byggda bilar som tåler lite stryk och är bra prissatta gentemot volvos FL. Haft motorstrul på den lilla av dom som visade sig vara ett sprucket kamaxellagerläge ! (finns det ordet ens? ) Men det är nog max otur skulle jag tro för ingen på iveco har hört ngt om ett sånt fel. Komfortmässigt så är dom trevliga att köra. Båda bilarna har bladfjädrar fram och luft bak och helluftad förarstol. enkel konstruktion som verkar hålla.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

LeifAndersson

#11 » 18:51:35, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte skrev:Ivecon jag har (109-14) lastar fem ton, och har en årsskatt på runt 2900:-, minns inte totalvikten nu, men kan kolla och återkomma. Leif kanske vet mer än mig om bilen i fråga, det är Perssons maskiners gamla.


Var det där den bilen hamnade! Den där har jag lånat några ggr. när den huserade hos Jan-Olof. En riktigt trevlig rackare som pinnade på bra, bäst med tomt flak. :grin: Sanningen är snarare att den får lasta 5 ton, men lastade mer! En 218 går bra.:mrgreen: Har för mig att den blev totalviktssänkt som ny.
Det där är en tidig rackare 92-93?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Raceputte

#12 » 09:23:05, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Raceputte skrev:Ivecon jag har (109-14) lastar fem ton, och har en årsskatt på runt 2900:-, minns inte totalvikten nu, men kan kolla och återkomma. Leif kanske vet mer än mig om bilen i fråga, det är Perssons maskiners gamla.


Var det där den bilen hamnade! Den där har jag lånat några ggr. när den huserade hos Jan-Olof. En riktigt trevlig rackare som pinnade på bra, bäst med tomt flak. :grin: Sanningen är snarare att den får lasta 5 ton, men lastade mer! En 218 går bra.:mrgreen: Har för mig att den blev totalviktssänkt som ny.
Det där är en tidig rackare 92-93?


Det är en -90, och den är nog som du säger betydligt stöddigare än vad som står på papperet :vissla: Men jag har lite jobb på den innan jag kan visa upp den hos bilprovningen, en hel del rost i hytten, och troligen en spridare som det rinner rakt igenom, dom fick jag med nya, så jag hoppas att det inte är nåt värre. Tänkte göra leakdowntest när jag ändå tar ur spridarna så ser man väl hur rovan mår, just nu ryker den värre än jag vet inte vad och går på fem, riktigt tjock stickande gråvit dieselrök, så vi får väl se vad jag hittar.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ltz (trådstartaren)

#13 » 09:28:06, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så Iveco - Om man tittar på 2005 o framåt - hur väl håller puffrorna - är 50000 mil något att vara rädd för? (renoverade någon gång på de milen antar jag..)

http://www.mascus.se/transportfordon/be ... 5vbx5.html
http://www.mascus.se/transportfordon/be ... il5wb.html
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

Gregerr

#14 » 23:46:03, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter tråden!

Har tittat lite på Iveco och MB under 12ton.
Dom är kanske inte mycket till lastbil, om man jämför med....lastbil.
Men jämfört man med ex, sprinter med volymskåp!?

2.500kg last vikt i en lastbil känns ju lite, men om man tar sprintern som alternativ så är det ju plötsligt rätt bra.
Är MB 814/815 och Iveco (vet inte vad dom kan heta) så mycket dyrare i drift än lätt lastbil?

Dom kan väl inte vara så otroligt mycket törstigare?
Besiktningen kostar ju lite mer, men å andra sidan kostar dom ju bara hälften i skatt.
Blir dom dyrare i skatt om det sitter drag?
Och är det skillnad om det är VGB eller kula?

Känns ju som att, ex, en MB 814 på 25.000mil, skulle vara ett säkrare kort än en Sprinter med samma mil?

Hjälp!! :)
Gregerr
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:58, 17-01-2008
Ort: Sälen
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se