Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur klämma bromsrörsnippel?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

ASJ (trådstartaren)

#1 » 19:37:43, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag håller på att göra ett par nya 5/16" bromsrör till min GMC CCKW -45. Vanliga dubbelkonor är inget problem men nu blev jag lite tveksam inför en annan nippeltyp, se bild nedan. Röret är skarvat under bilen med en dubbelhane (i mitten), det gamla röret till höger och mitt nya rör till vänster.

Frågan är hur hålls den lilla dubbelkonan på plats? Räcker åtdragningen av ytterhylsan eller ska dubbelkonan klämmas med något specialverktyg?

/ASJ


Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck



ASJ (trådstartaren)

#2 » 19:57:44, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har googlat frenetiskt nu en stund och det verkar som om detta inte är en auktoriserad metod att skarva bromsrör.
http://www.autozone.com/autozone/access ... tid=339020

Troligen har någon gjort denna skarv en gång för att det var (och ännu är) ganska besvärligt att byta hela röret. Som jag förstår det behövs inget verktyg utan ringen pressas fast på röret av hylsans tryck. Jag tycker det verkar osäkert, precis som Autozone skriver.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

LeifAndersson

#3 » 19:59:45, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en vanlig skärringskoppling, bara att dra åt. Men tveksamt om det är godkänt med den kopplingen på kopparrör på ett bromssystem. På hårdare rör kan det godkännas, men tveksamt på koppar utan stödhylsa.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jars

#4 » 20:05:35, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konorna kommer att setta sig där dom ska, bara att dra åt !Smörj gärna skarvbiten med olja/fet ej med bromsvätska!
Var passformen tajt o gängan skadefri då håller den men du skulle kanske ha skarvstycket av stål istället!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

ASJ (trådstartaren)

#5 » 20:06:49, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det känns osäkert. jag ska dyka under bilen igen och se hur man kan lösa det på ett bättre sätt. /ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

dimorep

#6 » 20:39:23, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inte ens en skärringskoppling, utan en vanlig klämmrings (ringen klämmer bara om röret och saknar den smala "läppen" som skär in i röret och låser) och ska bara användas i lågtryckssystem.
Kan säkert hålla bra ändå, men inget jag skulle lita på vid en hård panikinbromsning... :svettas:

Bästa sättet att skarva ett bromsrör på (om det nu måste göras) är att montera bromsnipplar på varje rörände, dubbelkona rören och skruva samman de med en inv.gängad dubbelnippel.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ASJ (trådstartaren)

#7 » 21:22:29, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Dimorep, jag ska inte använda denna metod igen, det verkar helt olämpligt för bromsrör. Troligen är det en s.k. P4-reparation, utförd i Skövde ca 1956, en fredagseftermiddag kl 15.30.

Finns det skarvnipplar för 1/2" UNF? Det måste ju vara en kona i botten av nippeln som möter rörets fläns. Jag ska till MHS-marknaden i Strängnäs imorgon och spana efter sådana. Annars har jag några 1/2" T-kopplingar och då får jag plugga en utgång.

Tack för alla svar! Snabba besked som vanligt på Maskinisten.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

jörgen.ottosson

#8 » 21:26:24, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns liknande för att skarva bromsrör. ( men jag skulle tro den som visas ovan är olämplig....)

http://shop.berner.eu/berner/se/product ... vkoppling&

(även biltema, har ej provat....)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-66450/
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ASJ (trådstartaren)

#9 » 21:33:03, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas verkar ju vara "godkänd typ"?, men den är för 3/16", jag har 5/16" (8 mm).
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

dimorep

#10 » 22:11:04, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis så måste det vara en dubbelnippel med säte / tätningsyta motsv. dubbelkonans utörande. Kanske inte finns på lager hos de vanliga biltillbehörsfirmorna då du har "dimensionen över" vanliga bilbromsrör, men de som specialiserat sig på bromsdetaljer har sådant.
Kan även fungera med "enkelkonat" om det är lättare att hitta rörnipplar / skarvstycke för det, bara det är ämnat för bromssystem (eller motsv. tryck).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ASJ (trådstartaren)

#11 » 22:19:21, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimorep, har du tips på någon som säljer 1/2" skarvstycken på nätet? Jag är angelägen att fixa detta snarast eftersom jag ska på utflykt med lastbilen snart.
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ASJ (trådstartaren)

#12 » 12:08:48, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade till slut skarvnipplar hos Hansen Racing i Spånga. De har alla möjliga dimensioner. Hittade även ID 15,2 mm kopparbrickor där.

Nu kan jag ta bort de gamla lågtrycksnipplarna.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

jörgen.ottosson

#13 » 12:14:07, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se