Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Släntklippare AGF 160 från Ingemars Maskiner, hur justera?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Viperia (trådstartaren)

#1 » 14:38:07, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Köpte för ett tag sedan en enklare släntklippare för att ta hand om lite vägkanter, diken och ängar som hemma på tomten som växer igen. Tanken var även att köra lite åt vägföreningen där jag bor samt eventuellt om efterfrågan finns köra åt andra mot timersättning.

Den är utrustad med 14st hammarslagor som riktigt imponerat gällande klippningens resultat både i högt gräs men även i relativt grov sly, hade dock oturen att hitta en rejäl sten här om dagen vilket resulterade i att ett gäng hammarslagor gick i bitar. Detta har dock fått mig att fundera lite hur man bäst använder en sådan här maskin för att minimera stenkörning osv.

Jag har försökt justera den enligt den väldigt enkla och ganska dåliga information som finns i manualen som följde med men är inte riktigt helt nöjd med det ändå. Står inte heller speciellt mycket rörande handhavandet av maskinen i sig utan dom antar väl att man vet vad man köpt och hur det skall användas. Känns som jag får skruva ut toppstången väldigt mycket för att få till rätt vinkel om man gör som manualen och har lyftarmarna helt nedsänkta.

Den har "medar" på sidorna men dom lämnar ju ganska tydliga märken i gräs eller vägkanten om man kör men dom helt mot marken så jag antar att dom ej skall ha kontakt med marken vid körning? Utan det är främst den bakre rullen som skall ligga mot marken och "medarna" skall bara ta i för att skydda hammarslagorna vid väldigt ojämnt underlag?

Bifogar några bilder på klipparen där jag på några sänkt ner lyftarmarna hela vägen ner och några där jag istället höjt lyftarmarna något för att främst bara lägga an "stödrullen" mot marken. Vad är rätt egentligen?

Första Två Bilderna: Visar när traktorns lyftarmar är helt nedsänkta. Då ligger ej stödrullen emot marken alls och manualen menar att man skall skruva ut toppstången tills vinkeln blir korrekt och "medarna" ligger i linje med marken. Då lär jag få köpa en väldigt lång stång känns det som.
Bild
Bild

Bild Tre: Är när jag höjt lyftarmarna så att rullen i bak precis tagit i marken. Detta känns liksom mer rätt men skulle nog vilja justera upp ytterligare. Just nu är det ungefär en tvärhand högt mellan undersidan av hammarslagan och marken. Inte mycket marginal ifall det sticker upp en sten tex.
Bild

Bild Fyra:Bör jag istället flytta toppstången till det hövre spåret för att tillåta mer rörelse vid körning och på så sätt få klipparen att följa ojämn mark bättre?
Bild

Många frågor blev det men är helt grön när det kommer till körning med redskap av den här sorten till traktorn. Har tidigare dragit någon harv, snöblad och annat men inget mer avancerat. :)

Mvh,
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718



bert

#2 » 15:04:16, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kör den bara på rullen visst det blir ju följsammare om du kan ha det i långa hålet men är nog främst när du kör på åkern resultatet kan bli bättre
Har du problem med för kort tryckstången prova och höj upp den på traktorn
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Viperia (trådstartaren)

#3 » 16:02:05, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Vi kör den bara på rullen visst det blir ju följsammare om du kan ha det i långa hålet men är nog främst när du kör på åkern resultatet kan bli bättre
Har du problem med för kort tryckstången prova och höj upp den på traktorn

Jag får väl helt enkelt testa lite olika och se vad som blir bäst helt enkelt. Det går bara flytta den ett hål högre på infästningen i traktorn sen är det slut på hål för stången tyvärr.

Blir nog iaf att låta den hänga något upplyft i lyftarmarna för att få upp medarna på sidan från marken och enbart låta rullen ligga an mot marken.

Tack för input Bert!
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se