Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Slagklippare.. vikta in Y-slagor nödvändigt..?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 20:42:51, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ett impulsköp i helgen. En 2.5m Kellfri slagklippare som behöver lite kärlek. Väntar på kilremmar så har ännu inte hunnit provköra denna.
Bild

Då jag endast ägt rotorklippare innan har jag lite funderingar om det här med vibrationer och hur man minimerar dessa.
Har noterat att vissa Y-slagor är mer slitna än andra, och dessutom är det lite olika längd på fästbultarna. Det klilar ju lite i fingrarna att riva bort alla slagor, väga dom och byta till bultar med samma längd. Antar att man får matcha in slagor med samma vikt mitt för varandra.
Skulle detta ha någon som helst positiv inverkan eller är det bara onödigt jobb..?
Om jag provkör valsen utan slagor borde jag väl kunna konstatera om den har obalans i sig själv..?

Bild

En annan fundering är distanserna. Hur passa "tight" ska dessa sitta mot slagorna..? De ser ju rätt slitna ut.. :klia:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



bert

#2 » 21:06:00, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även om du har en bussning i Knivarna för det ser lika ut som på min Agrimaster
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Michael.Andersson (trådstartaren)

#3 » 21:25:39, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Kolla även om du har en bussning i Knivarna för det ser lika ut som på min Agrimaster


Mina verkar sitta med bult enbart. Vissa bultar var märkbart nedgångna på mitten där slagorna sitter
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

johaniskogen

#4 » 21:28:53, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten på slagorna har stor betydelse, ju längre ut från rotatonscentrum, desto större påverkan.. Att plocka bort alla slagor och köra valsen i tomme är en bra början i jakten på att minimera vibrationen.. Köksvågen är ett bra hjälpmedel...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

wol

#5 » 21:35:52, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte nödvändigt att väga slagorna om man ser till att dom är unjefär lika slitna mitt emot varandra så brukar det räcka och vid byte av skadade slagot får man eventuelt flytta några för att jämna ut vickten.
Glappet mellan slagorna bör vara ganska stort för anars vill slagorna gå lite trögt när gräs mm letar sig emellan.
Olika längd på bultarna då kan man kanske mistänka att dom gamla har blivit skadade och utbytta vid byte av slagor och man har stoppat dit vad som fans hemma och då fins det en risk att det är fel stålkvallitet i dom vanliga 8.8 bult duger inte.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Freddeli

#6 » 20:01:53, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Att vikta in slagorna känns en aning överkurs. Kan som referens nämna att jag har en 1,75m kellfri slagklippare med hammarslagor. Råkade träffa en sten förra gången jag körde som slog av en av slagorna. Märkte ingenting fören jag efter avslutat arbete tittade in under för att ta bort lite gräs som följt med hem till gårdsplanen. Och då lär de varit över ett kg stål som saknades och jag märkte inga direkta vibrationer. Jag säger inte att detta är rätt och självklart borde jag montera en ny slaga, tids nog :smile:

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Michael.Andersson (trådstartaren)

#7 » 20:12:22, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Kolla även om du har en bussning i Knivarna för det ser lika ut som på min Agrimaster

Nya bud..!
Enligt reservdelslstan ska det tydligen vara bussning till knivarna. Får väl kolla nogrannare om det sitter på min :idee:


Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#8 » 20:15:29, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Freddeli skrev:Hej!

Att vikta in slagorna känns en aning överkurs. Kan som referens nämna att jag har en 1,75m kellfri slagklippare med hammarslagor. Råkade träffa en sten förra gången jag körde som slog av en av slagorna. Märkte ingenting fören jag efter avslutat arbete tittade in under för att ta bort lite gräs som följt med hem till gårdsplanen. Och då lär de varit över ett kg stål som saknades och jag märkte inga direkta vibrationer. Jag säger inte att detta är rätt och självklart borde jag montera en ny slaga, tids nog :smile:

Mvh Fredrik Håkansson


Märkligt..
Jag lånade farsans Bonnet 1.75 slagklippare ett år. Då hade han kört av en hammarslaga. Maskinen vibrerade så mycket så diverse skuvar och fästen lossade :uupps:
Jag vågade inte köra mer den gången..

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Freddeli

#9 » 20:54:44, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
Freddeli skrev:Hej!

Att vikta in slagorna känns en aning överkurs. Kan som referens nämna att jag har en 1,75m kellfri slagklippare med hammarslagor. Råkade träffa en sten förra gången jag körde som slog av en av slagorna. Märkte ingenting fören jag efter avslutat arbete tittade in under för att ta bort lite gräs som följt med hem till gårdsplanen. Och då lär de varit över ett kg stål som saknades och jag märkte inga direkta vibrationer. Jag säger inte att detta är rätt och självklart borde jag montera en ny slaga, tids nog :smile:

Mvh Fredrik Håkansson


Märkligt..
Jag lånade farsans Bonnet 1.75 slagklippare ett år. Då hade han kört av en hammarslaga. Maskinen vibrerade så mycket så diverse skuvar och fästen lossade :uupps:
Jag vågade inte köra mer den gången..

Ofan! Ja jag kanske är mer skaktålig då jag kör med en gammal 320. Den traktorn är ju inte direkt något under av komfort så kanske har vi olika referensramar :grin:
Men som sagt, jag upplevde ingen direkt skillnad i vibrationer :klia:

Mvh Fredrik Håkansson

2 personer gillar det här inlägget.
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Freddeli

#10 » 17:21:16, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Körde åt grannen idag och då rök ytterligare en slaga...... alldeles bredvid den som redan var av.
nu förstår jag precis vad ni menar med vibrationer :vissla:

Gav upp efter 5min och körde hem. Kändes som maskinen vilken sekund som helst skulle lämna jordelivet och lägga sig i omloppsbana :aaargh:

Mvh Fredrik Håkansson

1 person gillar det här inlägget.
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Michael.Andersson (trådstartaren)

#11 » 20:36:01, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåväl.. nya och rätt remmar monterade och första uppstart är avklarad

EN HELT VIBRATIONSFRI GÅNG vid samtliga varvtal :hurra:

Dock kliar det lite i fingrarna att riva bort och byta ut samtliga slitna bultar och köpa bussningar till Y-slagorna då de flesta saknar bussning :dancing_geek:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

wol

#12 » 23:01:34, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den funkar bra och det inte är alt för slitet då tycker jag att bytet kan vänta tils det är utslitet och när det är dax för ett byte köp knivar och bultar plus några extra i reserv.
Vid ett fult knivbyte börjar jag med en rejäl tvätt sedan vänder jag maskinen upp och ner för att få en bättre arbetsstälning det kan hända att det finas några gamla knivar och bultar som kan sparas som resev.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

88ecr

#13 » 06:31:16, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Nåväl.. nya och rätt remmar monterade och första uppstart är avklarad

EN HELT VIBRATIONSFRI GÅNG vid samtliga varvtal :hurra:

Dock kliar det lite i fingrarna att riva bort och byta ut samtliga slitna bultar och köpa bussningar till Y-slagorna då de flesta saknar bussning :dancing_geek:


Fiint. Använda slagor och i års servicen byter bult och allt till nytt, blir dom som ny. Sen när inte de mera hjälper, då är de lite mera arbete, men inte omöjligt. Om rotorn kört till banan, de märks vid gång. Långt vattenpass eller snöre ser man hur den är krökt. Har själv kört en rotor krokig. En sommarpoike körde en vecka utan oppsyn en maskin så svetsfogar rämnade, Bultar skruva opp sig och mena han inte märkt någonting. Kanske han njöt när det vibrera?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

kimmen

#14 » 08:31:56, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snedställ hela aggregatet när du kör då kapar du grässtrået lättare än när du har aggregatet står rakt fram, då klyver du grässtrået, pluss att du håller stödrullen ren från gräs, det blir också lite lättare att glida förbi hinder utan att haka i, blir lite mindre randigt också
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stridis2

#15 » 12:43:57, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimmen: Hur mycket tycker du man ska snedställa? Jag har en äldre variant på TS klippare, Kellfris ljusgröma med gummihjul, så jag behöver inte hållla någon rulle ren. Däremot kunde det vara trevligt med mindre ränder.
Sliter det inte mer på slagornas infästning om man snedställer?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se