Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Demontering av balk till JF slåtterkross

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera vallmaskiner här

Michael Meier

#16 » 17:02:55, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:....
Hur får man bort mellandreven med sina lager, sitter de pressade och är det i så fall något man får loss i skick att återanvända?
....


Mellandrevslagren sitter pressade och hålls på plats av bricka som distans och oljetråget med dess bultar, lämplig avdragare är mångarmad kullageravdragare.


Större reservdelar som jag ser behövs:
Lagerhållare: 3500
Axel med drev: 2500
Balköverdel: 6000


varför ska du byta balköverdel?

Är det värt att satsa på eller ska man avbryta och köpa nåt annat skrot tro...


Tycker att denna kuhnbalk är en av dom finaste jag sett i demonterat skick.

håll igen på nyinköp av lagerhållare och balköverdel så bli det bra tyck ja.

Angående orsak och verkan, Vad i drivningen är trasigt? hylsan till kardanknut, kardanknut?

Krimpern har lite massa, men den kan nog int bromsa traktormotorn så till den grad, och kedjan hoppade av.

gängan på drevaxeländen har gått av och därmed släpps tallriken fri och skadar kardanaxelskyddet.

Skadan på lagret då, det är en stor bit som har tillräckli lyftkraft (med massan från rotorbalken) för att spräcka den gängade axeln, ser lagerskadan äldre ut? eller nybrusten?

hur ser den skadade lagerytterbanan ut på ovansidan?, och därmed tallrikens insida...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Martin.Eriksson

#17 » 17:17:00, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående att det är Kuhn balk så är det enligt vad ja har hört så att det är inte dom bästa balkarna som dom säljer. utan dom är robustare o starkare dom som sitter i deras egna maskiner.. Var nån som sa att på tex JF mfl så är det bara typ en tand i dreven som var i kugg medans på deras egna var det fler men om de stämmer vet ja inte..
mvh Martin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Michael Meier

#18 » 17:35:40, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Bild
Detta är drevet till första tallriken med medbringaren till kardanaxeln sitter. Iom att axeln gått av så kastade den tallriken runt en del och slog sönder lite i sin väg, bla skyddet för kardanaxeln.



Nästa gissning :smile:

Splinesbommarna på första drevet är kraftigt slitna, Det betyder att tallriken (med dess nav) är instabil, med en kardanknut ovanför sei.

det är väl tallriken som får kraften från kardanaxeln? som sedan överförs till drevet via splines?som sedan driver resten av rotorbalken.

Om tallriksnavet "jullrar" på splines kan den säkert få den trasiga lagerytterbanan att klättra och expandera,

Bild Tillägg efter 14 minut(er):

Martin.Eriksson skrev:Angående att det är Kuhn balk så är det enligt vad ja har hört så att det är inte dom bästa balkarna som dom säljer. utan dom är robustare o starkare dom som sitter i deras egna maskiner.. Var nån som sa att på tex JF mfl så är det bara typ en tand i dreven som var i kugg medans på deras egna var det fler men om de stämmer vet ja inte..
mvh Martin




Det står Kuhn stämplat på många rotorbalkar, samma diameter kugghjul, samma kuggantal, samma rakskurna drev, samma spånbemängda olja i liten volym, samma kraftbehov.

Tro int allt som någon säger , (utan att kunna verifiera) det är ingen hjälp för björken i detta fall.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

splinesaxeländen där gängan börjar, är skapligt mjuk i kanterna, hur länge har mutter med den avbruta gängan legat där och skramlat?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Joe

#19 » 18:29:19, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JF GCS 210 (gammal) har snedskurna drev, om det är en KUHN balk eller inte vet jag inte!
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Thomas Pettersson

#20 » 20:43:29, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Balken på gammla JF och Taarup är Kuhn balkar.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

valtra mega

#21 » 20:54:46, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

troligen comer balkar
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

björken (trådstartaren)

#22 » 22:29:41, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen, stort tack för era svar och engagemang :thumme:
Fick låna en liten grävare så jag har skottat ut ströbädd idag och har inte haft så mkt tid att skruva.


Michael Meier skrev:

Mellandrevslagren sitter pressade och hålls på plats av bricka som distans och oljetråget med dess bultar, lämplig avdragare är mångarmad kullageravdragare.


Ja, lirkade bort ett mellandrev med lager idag, släppte ganska smidigt.


varför ska du byta balköverdel?


Anledningen är den sprickan som syns på några bilder, någon tidigare ägare har försökt svetsa men nu har den spruckit och sprickan har gått vidare. Visst kan jag slipa ur och prova svetsa på nytt, men när jag ändå har isär allt är jag sugen på att byta allt som är tveksamt. Är det onödigt?

Tycker att denna kuhnbalk är en av dom finaste jag sett i demonterat skick.

Låter bra, tycker själv den ser OK ut så jag beställer delar imorgon.

håll igen på nyinköp av lagerhållare och balköverdel så bli det bra tyck ja.

Vet du att lagret i lagerhållaren går att köpa löst? Fick inte det intrycket av min säljare.

Angående orsak och verkan, Vad i drivningen är trasigt? hylsan till kardanknut, kardanknut?

Inget av dessa verkar skadat. Jag lutar nog mest åt att en sten träffat första tallriken och brutit av axeln jämns med muttern sen har den gått en stund fram till dess det börjat låta illa och tallriken vandrar upp på splines och till slut hoppar av och sen låser mot något som slår stopp i maskin. Balken snurrade fint direkt efter haveriet när jag provsnurrade en tallrik.
Krävs inte mkt för att stoppa en Deutz på tomgång :)

gängan på drevaxeländen har gått av och därmed släpps tallriken fri och skadar kardanaxelskyddet.

Jo precis

Skadan på lagret då, det är en stor bit som har tillräckli lyftkraft (med massan från rotorbalken) för att spräcka den gängade axeln, ser lagerskadan äldre ut? eller nybrusten?

Skadan ser ny ut, lutar åt att det fick en smäll av tallriken efter att axeln brutits.

hur ser den skadade lagerytterbanan ut på ovansidan?, och därmed tallrikens insida...

Det ligger en stålbricka mellan lager och tallrik så lagret ligger aldrig an mot tallriken.


Så här ser tallriken ut. Kan den nedböjda kanten vara orsakad av stenträff eller är det en följdskada?
Bild
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Michael Meier

#23 » 07:17:39, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Bild Tillägg efter 3 minut(er):

splinesaxeländen där gängan börjar, är skapligt mjuk (avrundad) i kanterna, hur länge har mutter med den avbruta gängan legat där och skramlat?


angående sprickan i överdelen, jag själv tycker den är en bagatell, den har ju int blivit lagad än (ordentligt) visst är det kul med nya delar men detta är en enkel svetsning, med locket avlyft kommer du åt båda sidor.

angående att den börjat å läcka igen? den blev int riktigt svetsad senast, ser mera ut som ett akutjobb mitt i skörden.

lagerhållaren då? det ser ut å vara en klämskada (slag) på ovansidan, och du har inget spår för seegersäkring, slipa ur å byta lager?.

Däremot splinesaxeln (det gamla) är kraftigt sliten, hur ser hylsan ut som du ska återmontera?

1 st tvåradigt spårkullagerlager.
1st axel med drev.
1st bricka.
2st tuber hylomar

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

björken skrev:Så här ser tallriken ut. Kan den nedböjda kanten vara orsakad av stenträff eller är det en följdskada?
Bild


det ser onekligen ut som en följdskada.

orkar du fota splineshylsan?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

björken (trådstartaren)

#24 » 20:23:21, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lämnat iväg balken till en duktig svetsare för att lägga igen sprickan. Väntar med att ta hem delar tills jag fått tillbaka den.

Ska ta ett kort på splinesen in tallriken när jag kommer till.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

björken (trådstartaren)

#25 » 21:30:14, 12-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, efter diverse saker som trängt sig på så har nu slåtterkrossen kommit ihop igen. Blev en ny lagerhållare med lager, första drevet med axel samt lite småplock. Svetsningen av kåpan ser bra ut och blev väldigt mkt billigare än en ny...
Har provkört lite i kväll och allt verkar fungera bra.
Fick dela balken en extra gång då jag missat lite i monteringen så det gick inte att passa in tallrikarna 90 grader förskjutna :slag:

Bild
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

ESAB LHD 400

#26 » 22:49:24, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:JF GCS 210 (gammal) har snedskurna drev, om det är en KUHN balk eller inte vet jag inte!


Jag dammar av denna tråden lite, jag undrar om trådskaparen och Joe har instruktionsböcker till sina slåtterkrossar??

kör ni fortfarande med dessa JF krossar?? och hur tycker ni att de går?
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige

buurt

#27 » 10:14:50, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har bruksanvisning till GMS 2400s och GMS/CGS 2400-3200TS.

Är det något speciellt du vill veta?
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

björken (trådstartaren)

#28 » 10:28:44, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instruktionsbok finns faktiskt att ladda ner på JF's hemsida.
Jag tycker det är en smidig modell på slåtterkross, passar bra för mindre skiften med vinklar och vrår.
Efter den beskrivna rep har den funkat bra.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

LeifAndersson

#29 » 11:03:17, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyttig info om Kuhn balkarna.

Renovera, det är inte så farligt som det ser ut. Men försök inte montera den långa o-ringen som tätning,blir sällan tätt på en gammal balk utan en bra packningssilikon är att rekommendera. Sedan vi slopade o-ringen har alla balkar blivit helt täta.
Och tips 2: När du lagt alla drev på plats häng då dit samtliga tallrikar och kontrollera att "inkuggningen" stämmer, lita inte på märkningen. Inte kul att upptäcka att det blev fel när balken är monterad och tallrikarna ska på plats.
(en mek. här vet, blev till att skruva en hal natt!)
Senast redigerad av LeifAndersson 11:05:17, 27-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

björken (trådstartaren)

#30 » 11:31:59, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Och tips 2: När du lagt alla drev på plats häng då dit samtliga tallrikar och kontrollera att "inkuggningen" stämmer, lita inte på märkningen. Inte kul att upptäcka att det blev fel när balken är monterad och tallrikarna ska på plats.
(en mek. här vet, blev till att skruva en hal natt!)


Bra tips, sagt av en som också fick plocka bort balken och dela den en gång extra :x
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se