Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Hårdpress, fabrikat/modell att rekommendera?

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera vallmaskiner här

Aqualize

#31 » 16:47:42, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan5588@hotmail.com skrev:
Aqualize skrev:Som det står så var AP 41 en storsäljare och jag tycker i annonser på blocket så skymtar den förbi oftast av de modellerna du nämner.
Så svårt att svara på vikten. Materialet som pressar spelar in, längden på balen, presstrycket, garnbromsarna. Är nog möjligt att göra en bal med samma volym fast dubbla vikten mot den lättaste.


Ok, gissar att balarna ligger på 10-15kg. Dom småbalarna jag sålt nu ligger på 7kg i medelvikt och pressade med Deutz 380HD. Är det också din erfarenhet att inte alltför tunga balar är mest lättsålda till hästägare? har du original balkastare på din welger som är remdriven?
Man kanske kan göra fynd vintertid på hårdpress :vissla:

Har inte sålt något hö direkt (de få hektaren som föräldrarna äger är utarrenderade) så har ingen direktkontakt med hästägare (och skönt är väl det, hört de kan vara riktigt petiga).
Nej det är en Harjo balkastare. Drivs av traktorns hydraulik.
Remdrift? Balkastaren kör ju med två mattor, där i mellan går det en kedja (på senare harjomodeller är det kilrem). I Pressen är det en blandning av remmar och kardan & kedjedrift. Om jag inte minns fel är det pickupen som är remdriven.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



EE

#32 » 23:31:03, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:Har en Deutz Fahr hd 380 med orginalkastare som jag köpte på amerikansk auktion 2010 går bra med knytning men vill göra sneda balar detta skall gå att justera men hitintills har jag inte kommit till rätta med det, annars är jag belåten med den. Denna presskonstruktion licenstillverkas fortfarande av sipma


Sneda balar kan bero på längdinställningen för de "fingrar" som drar in hö i presskammaren. Det blir helt enkelt för lite hö längst in med följden att balen blir skev. Kan åtgärdas med ändrad fingerinställning, annan typ av hö eller körning med pickupen "full" hela tiden. Om pickupen går tom för stor del av balpressarcykeln kommer inmatarfingrarna inte att komma åt rätt mängd material för varje cykel med följden att presskammarens innersta del innehåller för lite material. Det jag menar är att du skall sträva efter att hela tiden hålla pickupen full med material, på gränsen till att slirkopplingen bakom svänghjulet slirar. Om det är fuktigt hö så kommer detta inte att gå utan detta förutsätter kruttorrt material.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Aqualize

#33 » 23:06:13, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rockfax skrev:Bild


Här är en bild på Aqualizers ekipage, film kommer när regnet kommer!

Nu har det regnat mycket, Rockfax har laddat upp!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Michael.Andersson

#34 » 21:36:45, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
enok75 skrev:Har en Deutz Fahr hd 380 med orginalkastare som jag köpte på amerikansk auktion 2010 går bra med knytning men vill göra sneda balar detta skall gå att justera men hitintills har jag inte kommit till rätta med det, annars är jag belåten med den. Denna presskonstruktion licenstillverkas fortfarande av sipma


Sneda balar kan bero på längdinställningen för de "fingrar" som drar in hö i presskammaren. Det blir helt enkelt för lite hö längst in med följden att balen blir skev. Kan åtgärdas med ändrad fingerinställning, annan typ av hö eller körning med pickupen "full" hela tiden. Om pickupen går tom för stor del av balpressarcykeln kommer inmatarfingrarna inte att komma åt rätt mängd material för varje cykel med följden att presskammarens innersta del innehåller för lite material. Det jag menar är att du skall sträva efter att hela tiden hålla pickupen full med material, på gränsen till att slirkopplingen bakom svänghjulet slirar. Om det är fuktigt hö så kommer detta inte att gå utan detta förutsätter kruttorrt material.



Enok75.. fick du ordning på detta problem..?

Jag upplever samma på min Fahr HD400. Kortade ned staget enligt instruktionen nedan till std.måttet. Provpressade lite halm men upplevde att balarna var lite vridna åt vänster (sett i pressriktningen). Precis som att det skulle hamna mer material längs in vid presskolven.
Enligt instruktionen ska jag då alltså längda på staget igen eller flytta ner fingrarna (men de sitter redan längt ner).
Funderar på att gå och mäta på grannens HD400 och justera staget som den är då den pressar raka och fina balar.


Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se