Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Hårdpress, fabrikat/modell att rekommendera?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera vallmaskiner här

2Tassar (trådstartaren)

#1 » 15:47:22, 10-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, någon som har erfarenhet av hårdpressar? Jag har förstått när jag läser här på forumet att det finns de som är stora och tunga att driva, men frågan från mig är, finns det några som är små och lätta? Jag är ute efter att kunna göra småbalar på 5-7kg. Jag behöver införskaffa en "lättdriven" hårdpress då min traktor inte är den starkaste (en IH B250 på 30 hk). Nu kan ju någon höja på ögonbrynet och säga "men skaffa en större traktor....", det kommer jag också att göra i takt med att den areal som jag skall ta in hö på ökar. Nästa säsong skall jag köra in hö på ca 3 Ha - mer som ett test för att se att det funkar som jag tänkt. Med denna lilla areal spelar det ingen roll ifall jag behöver krypköra och ta det väldigt vackert för att komma igenom. Hur är det, finns det någon som kan rekommendera någon modell på en hårdpress som inte kräver en traktor med multummuskler för att driva den?
:driver:
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65



Mikael.Johansson

#2 » 18:39:37, 10-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på dig 2tassar.

I anslutning till detta kan jag nämna att jag kör med en NH 276 och Ferguson 35 (37 hk). Riktvärdet på balarna är c:a 18 kg och det går obehindrat. Traktorn är ingen begränsning.
Med NH 276 kan man inte göra små balar, endast 14" x 18" x längden.

Kanske är det Fahr som går att ställa om till småbal.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

deex

#3 » 18:52:09, 10-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att både welger ap 41 och 42 har den lilla balen, deutz 320 och jag har för mig 360 även har den lilla balen.

Har själv kört med en ap41 tills i år då vi bytte upp oss till en nyare deutz 320 endast utav anledningen att vi ville ha kastare.

Vi pressar balar som väger omkring 5-7 kg, dvs en lagom portion till en häst samt mycket lättare att hantera än de stora balarna. Med den pressen hinner vi lagom med 3-4 hektar om dagen om man ligger i lite så man hela tiden har vagnar framme osv.

Welgern var verkligen driftsäker och med tanke på att den är idag cirka 40 år gammal och fortfarande fungerade kanon så är väl det en bra press som inte kräver särskilt mycket hästkrafter. Balkastare kräver ju mera av traktorn och då kanske det inte räcker till med 30 hk.

Hittar du någon press så kolla verkligen upp att det går att få tag i delar till dem, vet grannen har en vicon press som är cirka 30 år gammal som det inte går att få tag i alla delar till. I hans fall var det en nål som gick av och enda utvägen var att svetsa den.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

2Tassar (trådstartaren)

#4 » 21:47:10, 10-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt, :thumme: Då finns det hopp alltså med att använda min lilla IH, balkastare kommer inte att vara ett alternativ för mig till att börja med. M a o så kan jag lugnt leta vidare, skall genast kolla in både Welger och Deutz.

Precis som du Deex så skall jag pressa balar som sedan skall konsumeras av våra hästar. Jag kan ju inte komma ifrån att det är smutt att hantera småbalar.
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65

Aqualize

#5 » 23:57:56, 16-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan balkastare och ev. tung balvagn (i fråga om uppförsbacke) klarar traktorn av pressen effektmässigt.

Jag känner inte till den modellen så bra men vet att våran BM Victor inte klarar av våran Welger AP41 för att den går för fort på lägsta växeln, det blir helt enkelt för mycket för pressen att göra. Så hoppas du kan köra väldigt sakta.
Jag har tittat på många youtubefilmer från hårdpressning och tycker de kör snabbare än vi fått göra (många år sen den användes) men de i sydeuropa etc. verkar ha väldigt tunna strängar (eller är AP41 en press som inte hinner med så mycket material?).

Sen när det väl blir stopp är oberoende kraftuttag eller dubbelkoppling gult värt så pressen kontinuerligt får arbeta och inte stanna upp som på victorn om man trycker på kopplingen och lägger i neutralväxel och sen startar pressen igen (eftersom det är kopplingsberoende kraftuttag).

Så det var lite tips för att ha en bra hårdpressartraktor.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

johan5588@hotmail.com

#6 » 10:02:57, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Welger AP41 verkar ju vara en driftsäker gammal hårdpress vad jag förstår efter att ha läst denna tråd.

* Finns det reservdelar/slitdelar till dessa?
* Hur ligger de till prismässigt i bra bruksskick? prisintervall ca?
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Aqualize

#7 » 11:53:11, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit lite oklart med det. Trejon som hade Welger via sitt återförsäljarnät verkar släppt/tappat Welgerargenturen. Tittar man på Lely-Welgers på återförsäljare för Sverige så finns det några lokala. Gällande reservdelarna (återminstone rundbalspressar) verkar det blivit överplockat till Lelys reservdelslager för deras produkter (ofta mjölkrobotar) enligt en uppgift på facebook.
Så det känns lite i limbo så jag behöver nog kolla själv.

Edit:
Läste det på facebookgruppen igen. Låter på en som har/hade Lely Tornado press-plastare att man ska kontakta Lely Center. Och att det går inte så snabbt.
Skulle jag stå och välja idag så vet jag att det finns många Claas-pressar på begagnatmarknaden. Och de har ju lantmännen maskin hand om. Ringa dit och höra hur reservdelstillgången är. Eftersom de slutat tillverka dem så kanske det är dalande fastän märket har en stark försäljare i Sverige. Men bättre det än ingen säljare alls! Vet inte heller hur man hittar sådant här utomlands. Reservdelar till traktorer verkar det ju finnas flera utländska sidor men för redskap är det mer okänt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

johan5588@hotmail.com

#8 » 23:03:42, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Welger AP51 en pålitlig o driftsäker hårdpress, alltså något som kan vara klokt köp som äldre beg? Hur gammal är den modellen?
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

EE

#9 » 23:54:00, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan5588@hotmail.com skrev:Är Welger AP51 en pålitlig o driftsäker hårdpress, alltså något som kan vara klokt köp som äldre beg? Hur gammal är den modellen?

Det finns inget bra svar på den frågan. Om maskinen är i gott skick så kan du förvänta dig att den också är pålitlig, men det finns inget värre än en hårdpress som jävlas när det skall pressas dagen innan regnet kommer. Det finns ingen universalmetod för att renovera slitna knytare, så försök försäkra dig om att maskinen fungerar bra innan köp! Det är inte lätt att "gissa" skicket på en maskin utifrån fotografier i en annons. Det finns gott om hårdpressar ute i ladorna så urvalet är stort bara man har tid att söka. Titta på fem exemplar innan du köper, alltid lär man sig nåt om hur de kan se ut. Jag använder en maskin som ser krigshärjad ut i lacken men visst knyter den användbart ändå, så vad man än köper är det mycket grisen i säcken på begagnatmarknaden. En maskin som ser "snygg" ut borde väljas före skabbiga exemplar då det ger en fingervisning som tidigare ägares förmåga att vårda maskinen.

Jag vill påstå att alla tyska märken är bra.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

johan5588@hotmail.com

#10 » 09:48:40, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar EE :buga:
Är väl mest dom tyska maskinerna jag kikar på, welger claas, Deutz. John Deere är ju också ofta bra, men dyra att reparera har jag fått för mig?
tror jag undviker new Holland, köla ....

Om vi vänder på frågan, är det några modeller som är kända för sina problem?
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

gaffa

#11 » 10:02:50, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köla är Deutz Fahr!
Att undvika New Holland är klokt för det finns inte reservdelar till dessa pressar till så nya modeller som 1990...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Dennis

#12 » 10:35:43, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , jag har en John deer 342 som bara går och går trots otrolig miss skötsel och vanvård . i år har jag lagt lite tid på ren göring och en fjäder som gått av , så res dels priser vet jag inget om . Storleken på balarna går att variera både längd å vikt , ett år tog ja bort balbanan och pressade halvblött och sen plastade jag med en mini plastare funkade också bra då låg vikterna på ca 35- 40 kg . Traktorn som används är en MF 135 så de går allt med liten traktor också. JD 342 rekomenderas. Med vänlig hälsning Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

enok75

#13 » 11:21:20, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Deutz Fahr hd 380 med orginalkastare som jag köpte på amerikansk auktion 2010 går bra med knytning men vill göra sneda balar detta skall gå att justera men hitintills har jag inte kommit till rätta med det, annars är jag belåten med den. Denna presskonstruktion licenstillverkas fortfarande av sipma
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

2Tassar (trådstartaren)

#14 » 23:24:12, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser jag att tråden jag drog igång för 5 år sedan börjar vakna till liv :grin:
Mitt inlägg för fortsättningen är att det för egen del blev en AP41, som bara går och går.
Har precis kört klart ett knappt tusental balar - inte en enda missad knytning.
Är det något som jag kan rekommendera så är det att få tag på en manual. För egen del har det varit helt avgörande att jag fick tag på en manual (via detta forum), det är ju sjukt många mått som skall ställas in + att jag fick snabb koll på vad varje inställning påverkade (kunde justera efter eget huvud). Knytarna funkade så där i början, då missade knytarna ca 10% av balarna.
Reservdelar har jag hittat litet varstans på nätet - mest på tyskspråkiga sidor (vilket funkar för mig som kan tyska), verkar som att det går att få tag på det mesta.
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65

Aqualize

#15 » 23:07:10, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju också AP41!
Förra året jäklades den lite och även på provpressning (med nymonterade balkastaren) i våras. Men till min lycka så gick den bra ute på gärdet i förra veckan, gjorde väl 400-buntar och 3-5 blev fel + när knuten till nästa garnrulle misslyckades ta sig igenom.
Jag har monterat en backkamera på luckan över knytarna, riktad neråt. Så från hytten kan jag nu se om garnet följer med ut, som är mitt problem. 2Tassar, har du råkat ut för (och ännu bättre om du vet hur man får det helt felfritt) att när nålarna levererar upp snöret så ligger det inte kvar mot lilla "pinnen" under själva knytarapparaten utan det har tagit sig förbi fjädern som också ska hålla det på plats. Resultatet är att snöret hålls i av själva knytaren men går direkt ner till var snöret kommer upp i balen ("baksidan"). Stannar man och drar fram lite mer snöre och pillar rätt på snöret så blir bunten helt okej. Skulle vara skönt om jag fick ner felet på säg 1 promille eller så. Före jag monterade kameran så kunde man inte se att det blev korrekt. Då fick man veta att man misslyckats genom en ring av hö spreds över balvagnen (när kastaren skickade iväg en bal som bara höll ihop med ett snöre)...

Och, länka gärna till dessa tyska sidor! Jag föredrar om jag kan få knappa fram reservdelen själv än att tala på telefon med någon som inte kan något om pressarna och hitta rätt sak.

Jag har en till manual jag borde ladda upp för AP41 men till skillnad från den svenska som jag fick tag i tidigare så ser man vad som är vad på bilderna (fotostatkopieringen har inte misshandlat det). Hojta till om någon behöver omgående. Dock inte exakt samma variant av manualen som svenska så det gick inte att titta på texten i ena och bilen i andra.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se