Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Hårdpress, fabrikat/modell att rekommendera?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera vallmaskiner här

Aqualize

#16 » 23:11:15, 16-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:Har en Deutz Fahr hd 380 med orginalkastare som jag köpte på amerikansk auktion 2010 går bra med knytning men vill göra sneda balar detta skall gå att justera men hitintills har jag inte kommit till rätta med det, annars är jag belåten med den. Denna presskonstruktion licenstillverkas fortfarande av sipma

Jag känner inte modellen men på Welger finns det vingmuttrar som spänner över snöret som kommer ur garnhållarlådan. Tror de kallades garnbroms. Jag fick ställa den som går till högra (sett bakifrån) knytaren till max och den andra mycket lösare. Sidomatningsgafflarna (som min press är byggd) får ju inte in höet jämt fördelat i balkanalen, det blir ju naturligt lite mer på den sida som är närmast, om garnbromsarna är lika spända så matas mer garn ut till högra sidan.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



2Tassar (trådstartaren)

#17 » 22:29:56, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize, jag känner igen problemet, hade ett liknande för ett par år sedan, jag fick samma symptom som du beskriver, (på ena knytaren), garnet hamnade då och då utanför stoppet och gick direkt till knytaren med påföljd att bara ena sidan blev knuten med spridning av balen som resultat. I mitt fall var det dock enkelt att åtgärda, jag behövde dra åt garnbromsen på den sidan där det strulade, den var för löst ställd vilket gjorde att nålen drog med sig "för mkt" garn och där sedan "överskottet" gjorde så att det hoppade/krånglade sig över stoppet. Idag kör jag med hårt ställda garnbromsar (lika tungt att dra ut garnet för hand på bägge), jag upplever en märkbar skillnad nu när garnet är ordentligt sträckt hela tiden.
Värt att kolla?

Över till reservdelar, första adressen har en lista med som det verkar samtliga reservdelar som går att få tag på till Welger, den länkar till som det verkar samtliga handlare i Tyskland som har delar. Du behöver reservdelslistan, då du enklast kan söka på reservdelsnummer. När du får fram delen, klicka på reservdelsnumret så får du upp en kontakt, klicka på den så kommer du fram till en www-adress/hemsida som har den delen. Krångligt - ja, och det är enbart på tyska, men samtidigt så är den effektiv på Tyskars vis ;-)
Under "Hersteller" skriver du "Welger", under "Teilenummer" skriver du reservdelsnumret, med "Suchen" startar du sökningen.

Andra adressen är enklare, den är mer rakt på, där har du även priser i euro, dock är utbudet mer begränsat, dock verkar det mesta av "slitdelarna" finnas med.

http://parts4agri.com
http://fz-agritechnik
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65

Aqualize

#18 » 09:34:43, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju allt eftersom ställt upp garnbromsen på den sidan det krånglar (för att få balar som inte är sneda) och problemet har ju minskat. Tror jag fick en miss på andra knytaren (vänstra) men den har jag ju inte ställt upp. Men ovanligt där, kanske ska dra åt den lite med.
På lördag eller söndag borde det bli höpressande så det blir upp till bevis.
Kör du på backen, balbana eller balkastare (vilket märke i så fall)?

Tack, ska kolla in sidorna vid sämre väder!
Jag har nog allt jag behöver - svensk, engelsk & tysk manual samt tysk reservdelslista.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

2Tassar (trådstartaren)

#19 » 22:53:48, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize, Jag kör direkt på backen, har ganska små områden att köra på, det blir en del backande och knixande för att manövrera på sina ställen, slipper gärna dubbel-vagn-ekipage i dom lägena.
Hur har senaste körningen gått för dig? Fick du ngn ordning på knytaren?

Har själv kört ett område idag som fullständigt gick åt fanders, skulle ha tagit i trä innan, jag har tidigare kört ca 1000 balar där jag missade med en, idag blev ca var 3 bal missad ( knöt bara på ena sidan). Garnspännfjädern (den som sitter efter garnbromsen) gick av till den knytare som strulade. Försökte köra i alla fall men skulle ha lagt ner på en gång så här i efterhand. Antingen så gick garnet av, antar att det kom sig av att det blev "stumt" när inte fjädern fanns som buffert, det kunde jag dock få till genom att köra extremt sakta, låg på 1400 varv istället för normala 2200. Hade dock ytterligare ett problem som gjorde att det blev strul med knytningen, av ngn anledning fick jag typ en "trasselhärva" med garn i garnhållaren, ungefär som att garnet gick med flera varv runt vid knytning, efter några balar var det typ ingen plats kvar i garnhållaren och det var då som den började missa. Funderar fortfarande på om även det har med spännfjädern att göra?
Jag har tidigare i år kört med syntetgarn, då har det som sagt gått klockrent, fick slut, så nu har jag petat in sisalgarn (och justerat måtten på knytarna för det), undrar om det har med garnet att göra? Borde inte vara det, den andra knytaren går ju klockrent.
Det positiva när det strular är att man lär sig grejerna, men jag har inte behov av att vinna kunskap just nu, tur i oturen att jag var på sista området som skulle in för i år.
Nästa pressning blir inte förrän jag tänkte prova att pressa halm, tills dess, med litet tur hinner jag få fram en ny fjäder, får prova att leta på mina reservdelssidor, kan skicka en blänkare om hur det gick/om det går att få tag på.
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65

Aqualize

#20 » 19:32:56, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nog kan det vara jobbigt med små stycken, men har man inte för fullt i vagnen så kan lyckas jag vända på ekipaget genom att backa och låta vagnen vinklas >90 grader mot pressen. Men visst, drömma om platta, rektangulära gärden med långa drag, det kan man!

Gick rätt bra, det blev 3 balvagnar (Gisebo BV-1). På sluttampen jagades jag av 2 rundbalspressar på samma stycke!
Fick ihop 450 hela balar så det var 150 i medel per balvagn. 2 missade jag så det blev hömoln, 1 upptäckte jag via kameran så 3 fel gjordes. Rätt nöjd med det, 2/3 % (6,7 promille) blir det ju. En bit kvar men det duger ju. Håller jag bara bra koll på monitorn till backkameran så ser jag ju det, har ju problem som går att rädda balar med men tar ju tid att stoppa.
Kör granngårdens syntetgarn 400m/kg. För några år sen har den gått med sisalgarn, det har väl tagit sin tid att justera över den till syntet korrekt kan man säga.

En polare fotade och filmade när jag körde båda gångerna, bl.a. ner jag hade två vagnar efter pressen och sköt i bakre lite för showande. Kommer väl upp på youtube någon gång när det är klippt och klart så får ni se hur ekipaget går.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Rockfax

#21 » 19:50:01, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Här är en bild på Aqualizers ekipage, film kommer när regnet kommer!
The question isn't who is going to let me, it's who is going to stop me.
http://www.sagarden.n.nu/
http://www.facebook.com/sagarden.n.nu
Rockfax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:34, 09-08-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster -69
Bm 230 Victor - 60

johan5588@hotmail.com

#22 » 21:55:20, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Ser en welger AP12 till salu, är det en modell värt att kolla närmare på? kanske alltför gammal jämfört med AP41?
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Aqualize

#23 » 23:42:12, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte så mycket om Welgers historia men AP12 är ju rätt udda i designen mot t.ex. AP41. Minst 1 generation äldre. Den har en del likheter med AP40 utseendemässigt.
Jag skulle nog vara lite tveksam till den då det är så få objekt i Sverige. Nu har ju reservdelsförsäljningen ändå blivit konstig för Welger men desto äldre maskin desto större problem. Å andra sidan var ju priset inte alls orimligt högt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

johan5588@hotmail.com

#24 » 09:10:07, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Jag kan inte så mycket om Welgers historia men AP12 är ju rätt udda i designen mot t.ex. AP41. Minst 1 generation äldre. Den har en del likheter med AP40 utseendemässigt.
Jag skulle nog vara lite tveksam till den då det är så få objekt i Sverige. Nu har ju reservdelsförsäljningen ändå blivit konstig för Welger men desto äldre maskin desto större problem. Å andra sidan var ju priset inte alls orimligt högt.


Tack för svar! Har just börjat sälja hö i olika former, hårdpressade småbalar är det stor efterfrågan på, rundbalarna svalare intresse just nu iaf. Jag är okcså tveksam till så gammal welger, men äldre är ju inte alltid sämre. Tips om den specifika modellen är ju guld värd annars vågar man inte slå till. modellnumret 12 typer ju på att det är en gammal masin.
vilken storlek o vikt på balar gör din ap41? ap51 är det en större storlek med samma teknik?
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Aqualize

#25 » 10:27:04, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AP51 ser också "gammalmodig" ut. Märkligt, trodde APx1-serien var samtida. T.ex. AP61 och AP71 ser ju liknande ut.

Har inte data på AP51 men den lär väl göra större balar. Brukar vara så att tio-talet eller hundra-talet ger större balar. T.ex. AP41 kontra AP71 som idag AP530 kontra AP830.

Det jag menar med storlek är tvärsnittsarean på balen (presskammaren). Min är 300x400mm. Pressar med större area där kan klämma igenom mer material. Längden är ju varierbar så vikt är svår att tala om men jag gjorde 12 kg balar tror jag köparen hade vägt upp till (jag pressar åt en bonde som säljer vidare).
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

johan5588@hotmail.com

#26 » 16:52:05, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan :grin:
Jag har letat efter modellhistorik för welger och fann den här tyska länken, här står det hel del om...

http://www.landtreff.de/welche-welger-a ... 92135.html

Kan man inte tyska så går det bra med google translate
translate.google.se/
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Aqualize

#27 » 18:25:16, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan5588@hotmail.com skrev:Hejsan :grin:
Jag har letat efter modellhistorik för welger och fann den här tyska länken, här står det hel del om...

http://www.landtreff.de/welche-welger-a ... 92135.html

Kan man inte tyska så går det bra med google translate
translate.google.se/

Intressant - finns fler modeller än jag kände till och dessutom inte så homogena i modellserierna.

Undra vad som menar med (det till engelska översatt)
But has the problem that the twine holder outwards to create the yarn a little too far on the ball and the thread slips off so easily with little looser set bale.
[...]
The problem is that the strap is too far outboard can be found at the AP 41, as I wrote above already ;) The twine holder sitting too far out, so even the strap is too far outboard applied to the bale.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

johan5588@hotmail.com

#28 » 20:06:01, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att hästägare som köper uppskattar små fyrkantsbalar, därför är en press med minsta kanaldimensionen (30x40cm) mest intressant tycker jag.
Vilka av dessa är vanliga i Sverige, och kan dyka upp på beg marknaden? (AP 38, 40, 41, 42, 400, 430). Är medelvikt ca 12kg för 30x40cm balar?
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Aqualize

#29 » 23:54:14, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som det står så var AP 41 en storsäljare och jag tycker i annonser på blocket så skymtar den förbi oftast av de modellerna du nämner.
Så svårt att svara på vikten. Materialet som pressar spelar in, längden på balen, presstrycket, garnbromsarna. Är nog möjligt att göra en bal med samma volym fast dubbla vikten mot den lättaste.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

johan5588@hotmail.com

#30 » 12:00:40, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Som det står så var AP 41 en storsäljare och jag tycker i annonser på blocket så skymtar den förbi oftast av de modellerna du nämner.
Så svårt att svara på vikten. Materialet som pressar spelar in, längden på balen, presstrycket, garnbromsarna. Är nog möjligt att göra en bal med samma volym fast dubbla vikten mot den lättaste.


Ok, gissar att balarna ligger på 10-15kg. Dom småbalarna jag sålt nu ligger på 7kg i medelvikt och pressade med Deutz 380HD. Är det också din erfarenhet att inte alltför tunga balar är mest lättsålda till hästägare? har du original balkastare på din welger som är remdriven?
Man kanske kan göra fynd vintertid på hårdpress :vissla:
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se