Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

bogserad vs buren slåtterkross?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Aqualize

#16 » 17:43:35, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

drax skrev:Aqualize, Ehlo Duett ser helt klart intressant ut om man har en traktor med möjlighet till bakvänd körning. Däremot är inte butterflys speciellt omständiga, används ju främst vid stora fält där man ofta kan lägga upp raka fina drag och bara ösa på. Butterflys kan vara lite krabbiga i hörn, men det tycker jag även en vanlig buren är.
[...]

Jag gav mig ut på youtube. Får väl hålla med, där man bör använda butterfly så går de bra, var inte så många filmer där de användes där det tycker jag såg omständigt ut.



Gällande Duetten så går det väl inte att köra en sektion separat gissar jag. Man ser ju butterflies som ska ta slutklämmen och då lyfter de dem bakre aggregaten så det inte går i det redan slagna.
Vad tror ni om kombinationen Duett 7300 + V-Twin 600 i frontlyften fast monterad som om den satt i baklyften. Duetten spottar ur sig två strängar som V-Twin drar ihop till en och samma. Kanske för lite arbetsbredd i samma sträng om det inte är endast 1 stor skörd? Känns som det finns något man borde kunna göra för att utnyttja traktorerna mer vid slåttern. Har inte hänt så mycket på detta väl på länge. Gamla JF CR-320 är bygger ju ut åt vänster så man med traktor och mittmonterad slåtterbalk (till höger) skulle kunna sprätta ut gräset direkt i efterföljande varv.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Torpöbo

#17 » 19:30:47, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakåtvänd körning går oftast sakta plus att man kör ner grödan i svängar om man enbart har en 3 meters kross. Det skulle kunna funka med en 9 meters maskin då man med denna maskin ändå kör så sakta, men då kan man lika väl ha en butterfly.

Problemet med att kulan hoppar ur hydraularmen vid negativt tryck löser man enkelt genom att sätt en m6 i där för avsett håll när kulan sitter på plats. Därigenom låses snabblåset i stängt läge och kulan skall inte kunna hoppa ur uppåt av misstag.
Slutligen är det inte för inte bogserad slåtterkross varit den vanligast rådande maskinen de senaste 20 åren på lite aktivare lantbruk.
Senast redigerad av Torpöbo 20:10:31, 05-07-2014, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

valtra mega

#18 » 19:57:44, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in en länk så får ni avgöra om bakåtvänd körning går saktahttp://www.youtube.com/watch?v=6ERMH-KR1Y8
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Michael Meier

#19 » 20:01:04, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Aqualize

#20 » 22:24:48, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Bakåtvänd körning går oftast sakta plus att man kör ner grödan i svängar om man enbart har en 3 meters kross. Det skulle kunna funka med en 9 meters maskin då man med denna maskin ändå kör så sakta, men då kan man lika väl ha en butterfly.

Problemet med att kulan hoppar ur hydraularmen vid negativt tryck löser man enkelt genom att sätt en m6 i där för avsett håll när kulan sitter på plats. Därigenom låses snabblåset i stängt läge och kulan skall inte kunna hoppa ur uppåt av misstag.
Slutligen är det inte för inte bogserad slåtterkross varit den vanligast rådande maskinen de senaste 20 åren på lite aktivare lantbruk.

Finns flera videos där man ser hur de kör rätt fort med twintrac. Förr tror jag det fanns en elektronisk begränsning i hastighet men inte nu längre antar jag. Det gör ju skillnad också hur ratten är placerad. Den där gamla högermonterade lilla ratten känner man nog sig inte helt trygg ändå i höga hastigheter.

Fast man skulle behöva en ännu bredar slåttermaskin fram för att inte köra ner gröda vid svängar: https://www.youtube.com/watch?v=Kdt8zBz ... page#t=102
Blir intressant med Valtra X igen, den borde klara sig med en mittmonterad 3 meters-maskin (varför man nu skulle begränsa sig till det med jag inte).

Okej, så det finns låsning för att låsa snabbhakarna korrekt? Då är det kanske lite felet av lantbrukarna som haft detta och det hoppat ur. Min 6300 har ju traditionella dragarmar så jag har inte detaljstuderat hakarna.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Molnia

#21 » 22:46:25, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

för en som är obekant med slåtter, vad innebär butterfly modellen ni pratar om?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

InläggDetta inlägg har raderats av bert den 23:23:31, 05-07-2014.

bert

#23 » 23:26:39, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde från en som hade skaffat att dom hade velat mellan 3 och 3,6 m när dom skulle köpa men det blev en 3.6 fram och det var dom glada för så nu gick och svänga bortåt 60 grader innan den började missa,Och visst en 3m maskin fram kommer ju inte mycket utanför hjulen var sida på en så stor traktor som det krävs
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

överlass

#24 » 23:42:30, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja vi har bara 3m fram på vår claas butterfly och det är ju det jobbiga med dom,första vändtegs är tidsödande med många omtag om det svänger. men man kommer in i det med, som jag kör nu så är jag inte speciellt noggrann på första varvet och när jag kommer på tredje varvet så svänger jag i en ögla och kommer i motsatt riktning som gräset tryckes ned och klipper fint av det med ena bakkrossen. det sparar mycket tid.
molnia butterfly är ett smeknamn för två burna slåtterkrossar i bak och en i fram.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

bert

#25 » 23:57:07, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja strängar man så kvittar det ju lite hur det blir i hörnorna annars så kan det ju bli lite dumt med och få upp det
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Aqualize

#26 » 12:54:03, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:för en som är obekant med slåtter, vad innebär butterfly modellen ni pratar om?

Kombinationen av en slåttermaskin i frontlyften och två för ändamålet avsedda slåttermaskinen i baklyften, dvs som en vanliga slåttermaskin och en monterad ut åt vänster sida.
De lyfter väl oftast upp dem med hydrauliken på dem så de "flaxar" istället för att bara lyfta trepunktslyften (eftersom det nog riskerar att slå i backen på ytterkanterna). Behöver inte vara samma märke på frontmaskinen som den där bak.
https://www.youtube.com/watch?v=eWXJ8OyhDfo


För att få ännu större arbetsbredd så har vissa tillverkare tagit det till att ha en bogserad maskin som fäller ner aggregat på båda sidorna. Samma tänk som de här burna butterflykombinationerna. JF har sådant.
Men värsta jag sett är från USA där de med sina haybines (ett märke från början) har byggt en rätt så rejäl kombination:
https://www.youtube.com/watch?v=FTF5wBkWRCQ
En haybine är samma princip som skärbord på en skördetröska (kamhaspel mot slåtterbalk) och sen en krossenhet bakom inmatning.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

jockebm (trådstartaren)

#27 » 15:33:07, 22-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

då är en rotorslåtter inhandlad, efter att haft på prov i några veckor blev det en taarup 2024 årsm 06 i mycket fint skick :) slår som en dröm
hästkrafter är hur fort du kör in i en vägg, vridmoment är hur långt du tar den med dig!
jockebm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:18, 31-01-2013
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania 420

volvo fh

volvo bm 2250

volvo bm 350 boxer

volvo bm l50

volvo 945


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se