Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

JF CM167 - lagerhaveri

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Gravelman (trådstartaren)

#1 » 22:26:37, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Ändrade i titeln till rätt beteckning)

Svärfars slåttermaskin, enligt uppgift från honom heter den JF 167, har havererat i ett lager. På slåttermaskinen sitter det en krosstillsats, en enkel axel med slagor på. I ytterändan av denna axel har lagret skurit med påföljd att axeln slitits ned ca 10mm vid lagerläget.

Inte mycket annat att orda om än att ta ner axeln och antingen byta eller reparera på lämpligt sätt, men problemet är att allt hö är inte slaget än.
Kan man lite enkelt plocka bort tillsatsen och köra vidare utan krossfunktionen? Och isåfall, vad tar man bort och vad lämnar man kvar? Jag har ingen koll på remmarnas längder eller funktioner i dagsläget, tänkte åka dit i morrn och ta mig en titt och kan om det behövs knäppa bilder då.
Drivs krossaxeln av en extrarem eller byter man remmar när man sätter på krosstillsatsen? Drivs den av en extrarem är det ju bara att ta bort alltihop, men hur gör man i annat fall?

Bonderiet är inte riktigt min grej, så jag tar tacksamt emot alla idéer.

// Mats
Senast redigerad av Gravelman 15:59:19, 04-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Michael Meier

#2 » 23:29:19, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axel med slagor på är en krimper, kross är två valsar.
Problemet med att ta bort krimperaxeln är väl att gräset fastnar på väg bakåt, axeln hjälper till att mata gräset bort från knivarna.
Själva maskinkarossen är väl längre än en maskin utan krimper?!

Det kommer att bli enbart luftströmmen från tallrik och kniv som ska transportera bak gräset, den som testar kommer att märka om det funkar eller ej

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Heter maskin JF CM 167?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gravelman (trådstartaren)

#3 » 11:07:37, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Axel med slagor på är en krimper, kross är två valsar.


Där ser man, hade jag faktiskt ingen aning om. Ny kunskap är bra!

Problemet med att ta bort krimperaxeln är väl att gräset fastnar på väg bakåt, axeln hjälper till att mata gräset bort från knivarna.
Själva maskinkarossen är väl längre än en maskin utan krimper?!

Det vettifaen om själva karossen är nått längre än en ren rotorslåtter? Som sagt så är ju min kunskap om sånt här ytterst begränsad, men den ser väldigt kort ut i längsled. Jag pratade förresten med svärfar lite som snabbast idag, och i den instruktionsbok som följde med köpet (och som för övrigt är borttappad nu) så verkar det som om denna maskin såldes både med och utan tillsatsen med slagor.

Det kommer att bli enbart luftströmmen från tallrik och kniv som ska transportera bak gräset, den som testar kommer att märka om det funkar eller ej

Jo, det blir nog att köra enligt "trial and error"-metoden, höet måste ju bärgas på något vis.

Heter maskin JF CM 167?

Det kan stämma, jag var där för ett tag sedan och servade upp maskinen och tycker mig känna igen den beteckningen.[/quote]
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Gravelman (trådstartaren)

#4 » 15:45:34, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, nu har jag varit dit och kollat. Den heter ju mycket riktigt JF CM167, och sen finns det några andra dekaler på den där det bland annat står "Crimper". Och nu vet jag ju tillåmed varför :grin:

Jag gjorde så att jag tog bort hela crimpertillsatsen så får de testa slå resterande hö. Går det inte så får det bli någon annan lösning, det tar nog sin tid att få till crimpern. Lagret i ytteränden på axeln var skuret och hade slitit ned axeländen rejält. I andra änden verkar det som om utgående lagret i vinkelväxeln havererat och måste ju även det fixas innan det är någon mening att skruva tillbaks grejorna.

Men medans vi ändå är inne på ämnet; vad är det för skillnad på crimper och kross? Ja, inte rent mekaniskt då, utan varför köper man det ena eller andra? Krossen har jag fått förklarat för mig att den spräcker stråna så att de torkar fortare, men borde inte även crimperns slagor göra ungefär samma sak?
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Michael Meier

#5 » 22:08:05, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en helt annan konstruktion då, innan jag kollade vad CM 167 var för maskin, :???: ursäkta för det.

Det är ju en helt vanlig trumslåttermaskin, och som du säger, dessa går ju helt utmärkt att köra utan tillsatsen.
Krossvalsarna kom före Crimpern, ja minns Hesston PT7 och PT10 på sjuttiotalet.
Min tolkning av kross respektive slagor = Crimper..... för den delen finns det olika valsar i kross-serien.
valsarna ska knäcka rörformen på strågräs och är betydligt skonsammare mot spröda blad, håller man upp ett strå som gått igenom en kross så ska den vara knäckt på flera ställen :smile: men huvuddelen strån kommer ju int i kontakt med valsarna dock så sker det ändå en viss form av mekanisk bearbetning på en viss %andel.
Och Crimpern ska ju bryta strån mot anhållet och av själva hastigheten slagorna greppar stråna.

framför allt hjälper båda till att få bort materialet från knivtallrikarna, och eventuellt in i en tvärelevator, luftiga strängar får vi från båda.
Valsarna är billiga i underhåll, förutom när det sitter lösa gummiremsor som slits bort med bult hylsa och gängor :sad: men Crimperslagor av hårdplast är ju int billigt om man får in lös sten eller andra främmande föremål, Crimperslagor av stål har jag ingen susning om hur känsliga dom är.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gravelman (trådstartaren)

#6 » 22:42:32, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tackar för det! Jag har varit iväg nu ikväll och kollat på resultatet av slåttern och det verkar funka finfint. Luftiga fina strängar och som en liten bonus fick jag se ungrävar som jagade sork på de nyslagna ytorna - jag blev fullt belåten med vad jag såg!

Återstår väl att se om crimpertillsatsen kommer iväg på rep, grejor som funkar ändå har en tendens att få just fortsätta funka på enklaste vis. Tyvärr ska man väl säga, men det är inte jag som bestämmer...

Tack för hjälp och förklaringar!

Mats

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Laluna

#7 » 17:35:33, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag står med samma dilemma just nu. Skulle vilja ta av Crimpern, men jag vet inte hur man gör. Har en manual, men där står bara att den går att ta av. Men inte hur. Skulle du kunna förklara för mig så vore jag mycket tacksam.
Laluna
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 23-06-2014
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se