Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Småbalare etc

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

oestergard (trådstartaren)

#1 » 11:22:28, 30-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går lite i tankarna att bala hö/hästfoder. Har en del vallar i rotation och efterfrågan på hästfoder finns.
Tycker småbalar (inplastade) verkar intressantast eftersom många vill ha dessa + att jag inte har utrymmen för oplastade balar. Nu är jag helt novis på vallmaskiner och tar nu gärna emot råd / tips :klia:

Har sett en del mini rundbalare på bla blocket till ett saftigt pris . Typ denna http://www.blocket.se/gotland/Kompakttr ... m?ca=8&w=3

En minirundbalspress är ju dyr jämfört med äldre hårdpress + inplastare men man slipper ju en del strul med flera maskiner/traktorer...
Hur ser ni som kan det här på saken .....
oestergard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:48, 02-12-2010
Maskintyp: Traktor



gaffa

#2 » 15:49:58, 30-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minirundbalar är lite för tunga för handkraft och för små för att det ska vara lönt att starta traktorn...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Aqualize

#3 » 23:16:08, 18-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är en dålig idé.
Äldre hårdpressar är väl inte gjorda för att pressa hösilage eller ensilage. Nyare maskin klarar väl det bättre.

Plastningen måste ju göras direkt efter pressen för att bespara sig arbete. Håller inte koll på blockets annonser för detta men anar att det inte är så mycket (eller att folk lyckas sälja det dyrt).
För att det ska vara vettigt måste man nog upp i rationalisering som de här har gjort:
http://www.holmbohastgard.se/visa.asp?sida=10 (obs. känner inte dem eller något, fann bara webbsidan för några år sen. Skrolla ner så finns det ett youtube-klipp).

Som alternativ:
Kan du bygga eller hyra in dig någonstans där det går att lagra torra balar?
Kan du komma överens med köpare så leverans sker direkt till dem på sommaren? (har de ont om utrymme och har lite kvar så vill väl många inte få ny leverans då...)



Inplastade småbalar... ja det är som 15 cl Coca Cola-burkar. Varje vettig människa undrar vad man ska med det till (och literpriset är säkert saftigt)? Men en del folk köper det ändå.
Bild
Originalets URL: http://cdn07.dayviews.com/87/_u1/_u0/_u3/_u6/_u4/_u3/u1036435/14518_1275675306.jpg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

per.björklund

#4 » 10:26:43, 19-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte mig på att sälja hästhö för några år sen. Jag hade ju hört från så många håll att det var riv efter småbalar till häst. Ack så besviken jag blev. Alla pratade om hur viktigt det var med bra kvalitet men ingen ville betala ett rimligt pris. Jag ville ha 3:- med moms men det var för dyrt, hellre då köpa sämre hö till billigare pris. Ska man jobba med småbalar så bör man nog ha ut 3,50-4:- / kg för att få lön och täckning för de gånger skörden slår fel. Idag har jag den uppfattningen att ifall hästägare vill ha billigt foder så ska de ha så många hästar att de kan utfodra med hösilage i rundbal. Rationellt, bra och billigt.
Gilla läget- lös problemet

2 personer gillar det här inlägget.
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

gaffa

#5 » 11:26:52, 19-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hö till hästfolk ska helst vara gratis, kvalitet vill de ha om det inte kostar något. Det precis samma beteende som när folk går på ICA och köper kött, de vill ha kvalitet och närproducerat sedan köper de de den allra billigaste skiten från Långtbortistan som jag inte ens skulle våga ge till en hund...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

hakanl

#6 » 09:17:51, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror en del av problemet med Hö- och Hösilage priserna är att de som producerar inte har koll på de faktiska kostnaderna :-(
Har hört att en del säljer till princip självkostnadspris (i alla fall min självkostnad).
Undrar om de verkligen har räknat på alla kostnader som plöjning, harvning, vallfrön, reservdelar, reklamationer, frakt, lastning/lossning etc?
Det är därför en seriös kalkyl med lönsamhet alltid resulterar i ett för "högt pris" :huh:

För att inte tala om de som hellre åker 5 mil enkelresa för att köpa en rundbal 50:- billigare :screwy:

/Håkan
hakanl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:31, 09-08-2009
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 675, MF 6140

björken

#7 » 10:32:14, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hakanl skrev:Jag tror en del av problemet med Hö- och Hösilage priserna är att de som producerar inte har koll på de faktiska kostnaderna :-(
Har hört att en del säljer till princip självkostnadspris (i alla fall min självkostnad).
Undrar om de verkligen har räknat på alla kostnader som plöjning, harvning, vallfrön, reservdelar, reklamationer, frakt, lastning/lossning etc?
Det är därför en seriös kalkyl med lönsamhet alltid resulterar i ett för "högt pris" :huh:

/Håkan


Tror detta är sant och gäller för många liknande områden (vedförsäljning, snöröjning, grävarbeten osv)
Problemet är att det är saker som många kan (eller tror sig kunna) göra själv med enkla medel och därmed inte vill betala det faktiska priset för att få det gjort. Sedan tror jag efterfrågan är ganska lokal, när vi sålt hö i småbal här i Uppland så har det inte varit några problem att ta 2,50+moms, men jag håller med om att priset borde upp ytterligare för att fullt täcka kostnader och arbete. Sedan är det många som vill ha transport, men samma här, svårt att ta vettigt betalt för det. Hade en som ville ha ett ton småbalat hö några mil bort och jag drog till med 500kr för lastning, transport och avlastning vilket ansågs för dyrt, det borde ju bara gå soppa för en hundring...
Det sagt så har nog majoriteten av affärerna gått smidigt och det känns bra att sälja av det hö som inte går åt till egna djuren så det blir tomt på skullen varje vår. Men för att få en vettig lönsamhet i det hela behöver man nog fundera en hel del på rationell hantering och vilka kunder man har.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se