Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Massey Ferguson 14 press

86 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera vallmaskiner här

mimeck

#46 » 22:22:23, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man matar pressen för hand blir ju säkerheten ännu viktigare. Den är ju givetvis alltid viktig!!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Aqualize

#47 » 10:39:32, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du testat att koppla kraftuttagsaxel till traktorn? Antar det kopplas till axeln halvvägs på dragbommen. När jag hade Welger AP41:an efter MF175:an så var jag tvungen att ha förlängningsdrag som sänkte ner kopplingspunkten också för att axeln inte skulle ta i veven för stödbenet. Men det är en axel som går hela vägen bak till pressen.
Fergusons har ju notoriskt nära mellan dragbom och kraftuttagstapp. Men eftersom det är dem som gjort pressen kanske de gjort sådär överdrivet högt för att det ska fungera bra med sin egen traktormodell.


Ja du kan ha pressen gåendes medan någon matar i med gaffel. Mellan runderna upp i bergen bör du ju stänga av den men man måste inte så och hetsa i när den matas manuellt.
Däremot är det bra om man får till en bra avstängning av kraftuttaget eller traktorn utifrån.
Jag har kört min stillastående (för test) och hade bakrutan öppen. Var själv och det blev stopp (endera är det inte brytbultar längre eller dåligt spända remmar. Den slirar i pickupen). "Flög" upp i hytten bakifrån för att komma åt att stänga av kraftuttaget (tidiga Valmet 6x00 har inte extern avstängning av det elektriska kraftuttaget). Skyddet på kraftuttaget är helt (och fastspänt, snurrar inte med) så risken är mindre men det är alltid farligt att vara nära det, speciellt i en "nödsituation" där man agerar snabbt och på instinkt.
OIE har nya skydd till kraftuttagsaxlar så man kan "reparera" en fungerande men oskyddad axel till rimligt pris.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Tjornbo

#48 » 09:48:06, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade att koppla på kraftuttagsaxeln igår. Originalaxeln med smatterkoppling (?) hade gått hädan under föregående ägare som svetsat kopplingen så att axeln blev fast. Jag fick med en nästan ny Benzi K-axel med lamellkoppling -> http://www.oie.se/Produkter/k-axel-med-lamellkoppling-1000978627

Först hade jag tänkt att ha pressen kopplad till en dragbom, för att kunna svänga lite skarpare. Som det är nu med pressen kopplad till jordbruksdraget kan man inte svänga för kraftigt, då bakdäcken kan ta i pressens lamellkoppling. Det funkar, men man får som sagt ta det försiktigt.
Den nya k-axeln är en aning för kort för att jag skall kunna ha pressen kopplad till en dragbom. Så antingen köper jag en längre axel eller så kör jag försiktigt.
Det gick preciiiis att få på k-axeln på traktorn utan att skyddskragen tar i draget.

Jag funderar fortfarande på hur jag skall göra. Det hade i och för sig varit gôtt med en dragbom för att få pressen längre bak.
Frågan är hur konstruktörerna tänkte från början? (Pressen gick tidigare efter en Volvo BM 650).

Hur som haver...för ett tag sedan gjorde jag en hässja, för att få lite ordning i en liten hage. Det har regnat från och till var och varannan dag, men idag var det torrt. Både på marken och i hässjan och krakarna. Så jag och morbror bredde ut höet på marken och testade dels att köra en sträng, för att sedan mata pressen manuellt.

Båda sätten gick bra. Manuell matning gav en aning variation på ballängden, mellan 70-90 cm, medans "vanligt matning" gav jämna balar. Pressen knöt och skar bra.

Det som jag funderar på nu är hur man enklast tömmer pressen. Det sitter en halv bal i pressen just nu. Skär man av snörena och drar ut balen för att sedan ladda pressen genom att göra om snördragningen?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Provkörningen gav tio balar, varav en kasserades för den var för blöt.

Bild
Skriver allt som oftast på min blogg: tjornbo.wordpress.com
På bloggen finns det bla renoveringar av lite olika maskiner.
Tjornbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:39, 13-05-2016
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -49, Grålle -56, MF 135 -69, MF 135 -77

bonnen513

#49 » 09:52:17, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du löser ut knytningen manuellt till sista balen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas A

#50 » 15:49:24, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att du önskar att koppla i dragonm menar du hålbom som sitter i hydraularmarna? För det är ingen bra lösning för när presens balbana blir full med balar så kommer pressen tippa bakåt av vikten för lyftarmarna klarar inte hålla emot uppåt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

PO

#51 » 16:23:18, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lös ut knytningen o sen släpper du fjädrarna till balkammaren (vevarna) så blir det lättare att dra ut balen.
Har du ingen förlängning till jordbruksdraget, funkade perfekt till åtm 165 o 175:a.
Fick köra med hydraularmarna ner sänkta för att dom inte skulle ta imot.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Aqualize

#52 » 16:45:18, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade lite och hittade tillbaka till maskinisten :-)
Endera ringer du traktorskrotar och hör efter (men de vill nog ha minst 500 om inte bra mycket mer) efter sådant här, eller använder som inspiration för att göra eget:
aOslund @ [Traktorer] Jordbruksdrag MF 135

Eftersom draget är svenskt (eller nordiskt?) med hitchkrok (som tillägg) så hittar man inte alls samma typ från amerikanska eller engelska sidor. I övrigt är ju MF bra i.o.m. att reservdelar finns men just anpassningar för lokala marknader haltar en del.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Tjornbo

#53 » 21:14:28, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående det jag skrev med hålbom/dragbom så kom jag på det senare, som Andreas A påpekar, att hålbom och tippkära är strängligen förbjudet. Att jag hade glömt det!
Jag hade på ett gaffeldrag som jag fick byta ut mot ett enkeldrag/läpp för att få plats med k-axeln. Men som Aqualize skriver, jag behöver ett förlängningsdrag för att det skall bli perfekt.
Antingen får jag höra med bysmeden eller med en traktordemontering.
Tack för tipsen!
Skriver allt som oftast på min blogg: tjornbo.wordpress.com
På bloggen finns det bla renoveringar av lite olika maskiner.
Tjornbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:39, 13-05-2016
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -49, Grålle -56, MF 135 -69, MF 135 -77

Tjornbo

#54 » 07:48:08, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ÄNTLIGEN fått chansen att lära mig hur man felsöker knytarna.

Efter att ha kört en 500 balar med det pressgarn som satt i pressen när jag köpte den, började höger knytare krångla igår. Snöret skars inte av och blev en enda lång härva ut genom presskanalen. När jag hade funderat en stund så jag att höger sida gått över till den nya rullen med snöre och att detta verkade vara problemet.

Det nya snöret är ett Poly 400

Bild

...som inte verkar komma överrens med höger knytare. Vänster knytare knöt som den skulle med det gamla garnet:

Bild


Skillnaden vad jag kan se, är att det nya garnet är mer platt och ihopvikt i rullen med massa småhack och skarvar i sig, medan det gamla garnet är tvinnat runt och slätt.

Jag hade en rulle med sisalgarn liggande, så jag satte sisalgarnet i den högra knytaren (som var den som krånglade) och testade igen. Samma fel, inga knutar och inga avskurna snören.
Flyttade det gamla snöret (som funkar) till den högra knytaren och sisalgarnet till den vänstra.
Detta hjälpte inte heller, högerknytaren verkade inte skära av garnet, utan det satt fortfarande knutet till ramen under nålen och inte dragits av alls, medans den vänstra knytaren (som fungerat) antingen lindade garnet och inte skar ordentligt.

Saken är den att jag experimenterar med efterslåtter. Det har gått bra med en 100 balar kort gräs, men nu verkar pressen inte tycka om det längre. Det blir tussar och bös som lindar sig rund knytarna ibland.

Bild


Så nu behöver jag hjälp med vad jag skall göra.
Först och främst verkar den gilla olika sorters garn. Vilket garn är bäst för en MF14-press? Var köper jag det? Granngården? Länka gärna exempel.

I manualen står det: "Garnkvalitet 185 - 220 m/kg"
Men det som jag kört med är 400.

Kan man slipa kniven utan att montera loss hela knytmekanismen? Behöver jag slipa kniven?

För en vecka sedan krånglade vänsterknytaren genom att knyta för att sedan slita av snöret, såg då att snöret lindat sig runt knytarens axel så det var bara att rensa.

Tips för att enklast rensa en knytare?
Vågar man följa manualen och montera loss knytarna?


Här knyter vänster knytare med det "gamla" garnet och höger knytare har sisalgarn (okänt nr)
Sisalgarnet blir ett enda långt snöre.

Bild

Här har jag satt sisalgarnet på vänster sida och flyttat det "gamla" fungerande garnet till höger sida. Flera långa trådar sisalgarn hänger och höger sida har inte löst ut efter laddningen. Fick den inte att lösa ut manuellt.


Bild

Höger knytare såg då ut så här

Bild


Rensat gå gott jag kan. Fick skära av snöret framför och bakom knytaren, går inte att dra ut.

Bild


En annan fråga: Den här dämpfjädern sitter endast på vänster sida. Skall det vara så?

Bild
Skriver allt som oftast på min blogg: tjornbo.wordpress.com
På bloggen finns det bla renoveringar av lite olika maskiner.
Tjornbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:39, 13-05-2016
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -49, Grålle -56, MF 135 -69, MF 135 -77

gaffa

#55 » 10:04:56, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi hade MF 14 så fungerade den bara med sisalgarn 150m/KG så fort man provade med nylon eller tunnare sisalvarianter som 200m/kg så började problemen som såg ut precis som hos dig. De flesta pressar går dock att ställa in för olika garntyper men om jag minns rätt så var det rätt skralt med information om detta i instruktionsboken.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Tjornbo

#56 » 12:11:12, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej,

Nu har jag tillbringat förmiddagen inne i pressen.

Jag upptäckte att jag kan rucka på vänster knytare (kniven?) men inte på den högra knytaren.

Vänster knytare
Bild
Bild

Höger knytare sitter hårt, men kan "lösas ut" till "ruckningsläge"
Bild


Under första provpressningen skars vänster snöre inte av.
Bild


Tog jag tag i snöret och simulerade en bal och höll snöret spänt, slets det av ojämnt.
Bild


Nytt snöre som inte fungerar.
Bild


Det gamla snöret som fungerar nederst, nytt snöre som inte fungerar längst upp.
Bild



Laddade om pressen med sisalgarn på höger knytare och det plastgarn som fungerat hittills i vänster knytare.
Bild
Bild
Bild
Bild



Då gick det så här, vänster knytare loopade och höger knytare knöt inte.
Vänster knytare fick ett nystan i sig. Orsaken till detta var att snöret på något sätt hoppat ur nålen

Bild
Bild
Bild
Bild



Bytte plats på garnen, flyttade sisalgarnet till vänster sida och plastgarnet till höger för att se om problemet blev spegelvänt.
Jag löste ut pressen manuellt och snurrade på svänghjulet för att se hur det gick. Nålarna började mata och det verkar som att sisalgarnet inte tas upp ordentligt av knytaren?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Så....nu har jag slut på idéer. Varför fungerar inte helt plötsligt garnet som fungerat tidigare? Bör jag skaffa ett 200 sisalgarn?
Exempelvis http://poly.e-line.nu/?id=5307010200 eller något av dessa http://www.ingemarsfoder.se/lantbruk/Gronyte2/pressgarn-1014261732

Kanske något av dessa? -> http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/V%C3%A4xtodling/Sk%C3%B6rdeprodukter/c/lantbruk-skog-vaxtodling-%20skordeprodukter


Just nu är jag trött och villrådig. Om jag kör upp pressen till närmaste MF-handlare för justering så kommer jag säkerligen att bli betraktad som en idiot.
"Justering av knytare 15,000 SEK"....
Skriver allt som oftast på min blogg: tjornbo.wordpress.com
På bloggen finns det bla renoveringar av lite olika maskiner.
Tjornbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:39, 13-05-2016
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -49, Grålle -56, MF 135 -69, MF 135 -77

busholle

#57 » 12:46:43, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men ska inte den bågformade delen till garnhållaren löpa i spåren på den roterande delen?

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Andreas A

#58 » 12:48:20, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några tips i användarhandboken som finns under Downloads?

/Andreas

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A

#59 » 12:50:17, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser också ut som att det saknas en fjäder som du själv noterade i ett av inläggen. Vet dock inte om det hjälper på dina problem.

/Andreas

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

gaffa

#60 » 13:29:55, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saken som du kallar kniv är garnhållaren. Väldigt fina bilder du har tagit bättre än i de flesta instruktionsböcker.
Tänk inte på hjälp från MF-handlaren, denna kunskap finns inte hos dagens mekaniker och inte det rätta intresset heller.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se