Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Massey Ferguson 14 press

86 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera vallmaskiner här

Webbola99 (trådstartaren)

#1 » 21:18:48, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

sprang på en Massey Ferguson 14 fyrkantpress som verkade var i gott skick och en lämplig storlek för en liten hästgård. En mediumpress om jag förstod rätt.
Finns säkert ngn som har erfarenhet av den och vet att berätta om det är ett bra köp?
Vad tror ni om balarna från en mediumpress, måste de torkas med hötork eller räcker det med vackert väder?

Webbola
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor



björken

#2 » 22:15:17, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet ang torkning är att det räcker det med vackert väder, men då ska det verkligen vara det. Cirka fem hela nervkittlande dagar utan regn och gärna lite vind och torr luft.
Vändning minst en gång per dag.
Nackdelen med att köra in så torrt hö är att ganska mkt material ramlar av på åkern under vändning, strängning och pressning, särskilt från baljväxter om du har sådana. Mindre foder kvar än om man pressar med lite fukt kvar och torkar det sista på skullen.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

EE

#3 » 01:14:34, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Min erfarenhet ang torkning är att det räcker det med vackert väder, men då ska det verkligen vara det. Cirka fem hela nervkittlande dagar utan regn och gärna lite vind och torr luft.
Vändning minst en gång per dag.
Nackdelen med att köra in så torrt hö är att ganska mkt material ramlar av på åkern under vändning, strängning och pressning, särskilt från baljväxter om du har sådana. Mindre foder kvar än om man pressar med lite fukt kvar och torkar det sista på skullen.


Mycket bra sammanfattning.
Egentligen så borde alla former av baljväxter motarbetas aktivt om du tänker dig att torka ute på åkern, eftersom oddsen för lyckad skörd blir betydligt bättre med lättorkat material.
Min åsikt är att hö inte får vändas mer än tre gånger, eftersom man precis som björken berättar "piskar" bort blad och växtdelar som man gärma vill utfodra med.

Vet inget om maskinen i fråga, men till rätt pris och naturligtvis i fungerande skick så är den nog perfekt för en liten hästgård.

Små balar är praktiskt för hästutfodring, men väldigt arbetsintensivt de dagar du skall skörda. Beroende på antalet häst kanske inte detta är ett problem. Det är väldigt lätt att förstöra skörden genom att pressa fuktigt hö.

Kanske lite off-topic, men skördekapaciteten är avsevärt mycket bättre med klassisk hötork som fylls med löst hö via självlastarvagn. Sådan utrustning kostar inte många kronor idag.
Men, då är ju höet betydligt svårare att utfodra...
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 10:33:29, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF14 är en suverän press, har haft en sådan i 25-30år. Går bra att "backtorka" höet när det går att pressa välformade lösa balar. Har även kört mycket hö i skulltork och då staplat balarna "varv för varv" och det har funkat mycket bra. Även kört med balkastare som lastat 2 efter varandra kopplade vagnar, och balarna klarar även denna behandling.
Har egentligen aldrig varit trasig, är nog bara kraftöverföringsaxeln som fått repareras. Och då är den körd 40-50000 balar i dag !
Och ytterligare en fördel är att den går att köra med en liten traktor med skaplig kapacitet, de första åren körde vi mycket med en MF 135.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Webbola99 (trådstartaren)

#5 » 19:29:33, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla kloka råd!

Det du säger om pressen Leif stämmer bra med de uppgifter som säljaren lämnade och det intrycket jag fick av maskinen så verkade den välskött. Bla klistermärkena med instruktion för snördragningen fanns kvar.
Onekligen spännande att vara så beroende av vädret, speciellt som jag inte har ngn hötork ännu. Den skall byggas på höskullen på stallet jag håller på att bygga och det är inte klart till sommaren. Min huvudplan är att försöka få grannen att plasta minibalar men, men han vill givetvis få in sitt eget först och blir det tort och fint kan man ju pressa själv i stället.
Funderade även om balarna från MF-pressen går att plasta in? Eller är de för lösa kanske?

Som alternativ till inplastare hittade jag ett alternativ:

http://www.agripac.se/Tillbehor/Ensilagesackar.php

Misstänker dock att hade det fungerat så hade väl det varit rätt vanligt med dem.

Webbola
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#6 » 17:58:09, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF 14 kan egentligen klassas som hårdpress då den pressar hårdare balar än en del hårdpressar. Att den klassas som "mediumpress" beror på att den har svängkolvsteknik och man brukar bara kalla de med glidkolv för hårdpress. Vi har pressat ordentligt fuktiga balar när vi städat bakslag och skuggiga partier på småskiften, är övertygad om att dessa balar blivit bra som plastade. Ordentligt tunga blev de i vart fall.
Om du använder sisalgarn funkar knytarna bäst. Saknar du instruktionsbok kan vi ordna en kopia på min.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Webbola99 (trådstartaren)

#7 » 22:20:17, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

verkar verkligen vara en bra press för mina behov. Instruktionsbok skulle följa med i affären men tack för erbjudandet

Dags för beslut! Jag hör av mig med besked om hur det gick

Webbola
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Webbola99 (trådstartaren)

#8 » 20:37:18, 05-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev affär och en MF 14 är inköpt. Jag hade några alternativ men MF:en var den jag fastnade för i alla fall.

Bild
Fick plats på bilsläpet med 0mm tillgodo mellan däck och släp!

Bild
Det blev en kortare transport in i garaget för en Check-up.
Det ingick balbana och en påse brytpinnar men det jag saknar nu är en instruktionsbok!

Säljaren har inte hittat den så jag får böna om en kopia Leif? :buga:

Webbola
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#9 » 21:22:31, 05-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade fram min bok, den var fläckig och ful men helt läsbar. Fixar en kopia bara jag får liv i vår scanner, den tappade livslusten när vi flyttade kontoret. Får väl handla en ny på¨måndag. :???: Det är väl f*n också, när man väl lärt sig en kontorsmaskin så lägger den naturligtvis av. Ett långt och mödosamt inlärande till ingen nytta. :ohnej:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DukeC

#10 » 16:24:42, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Drar upp den här gamla tråden. Jag har en MF-14 press och tänkte serva den innan jag ställer in den för vintern. Vad behöver man mer göra än att tvätta av den och fetta alla smörjnipplar? Det står något om olja och växellåda på en av etiketterna på pressen, är det något man ska se över? Hur i så fall?

Jag saknar en instruktionsbok så om någon har en sådan och scannar in den vore jag väldigt tacksam.
DukeC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:51, 13-12-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

LeifAndersson

#11 » 08:41:36, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här.

Bild [ Bifogad fil raderad Fre 3/8 2012 13:27 av Holger ]



Laddade upp filen hit:
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=3209
Tack Leif!
/Holger
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DukeC

#12 » 10:27:33, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket!
DukeC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:51, 13-12-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

Tommy H

#13 » 20:05:49, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden lite ..
Finns det reservdelar att få tag på till dessa reliker. Letar efter knutkorset till kraftöverförningen.. Ska kolla lite mått osv.. säker samma/liknande på andra maskiner..
För övrigt en bra och trevlig press.. försöker hålla liv i den en stund till..
Användarvisningsbild
Tommy H
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:55, 24-08-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35, BM400, BM650, BM700, Hitachi EX22

gaffa

#14 » 22:37:27, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närmaste auktoriserade MF återförsäljare har en del reservdelar till MF pressar. Jag har köpt några delar till en betydligt äldre modell hos MF handlaren nyligen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Dalajonas

#15 » 09:16:00, 24-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag håller på att skruva med en likadan höpress men
Jag får den inte att knyta knuten riktigt. Funderar på om snöret sitter fel. Har nån av er en bild och förklaring hur snöret ska sitta vid själva knutningen? Tacksam för svar

Mvh Jonas
Dalajonas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:36, 21-09-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 2 olika storlekar
Ford 7000


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se