Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Slåtterbalk AVA TKT

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Ray_Ban (trådstartaren)

#1 » 11:18:02, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag har köpt en slåtterbalk, en arvika TKT om jag läst rätt på skylten.
Har dock ingen instruktionsbok eller kunskap om den.
Har laddat ner reservdelsbok till den men blir inte riktigt klok ändå.
På den infällda bilden till hö så är det en fyrkantnyckel som ser ut som den är i fel vinkel.
Ska den verkligen ligga framåt mot armen för vad jag tror är utlösning?
Den ser ju dessutom ut att ha blivit krökt för jag gissar att den skall vara rak.
Den sitter på enheten där jag ställer vinklarna på knivarna.
Är det någon som har instruktion till denna balk? Eller bra bilder på hur era ser ut?

Det nedre remskivehjulet verkar sakna skydd till lagret dessutom, går de hitta`

Som synes har vevstaken gått av med. Är det någon som kan mäta och kolla vad det skall vara för dimensioner på den?
Vad ska det vara för träslag i den? Bygghandeln älskar ju gran, men det kanske ska vara något bättre?

Vad jag har läst kan man ha räfflade tänder eller släta.
Var räfflade till säd? och släta till gräs?
Jag ska slå gräs, ev om det torkar upp tillräckligt även slå lite Tuvtåtel och det är väl lite grövre.
Funderar på att byta några tänder då spetsarna saknas, Lantmännen borde ha sägs det då det är samma på vissa tröskor.

Har ni några mer tips och trix angående en sån här?
Finns i Tidaholm om det är någon som har vägarna förbi och vill peka ;)

MVH
Ray_Ban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:12, 20-07-2014
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 industri 1975



Michael Meier

#2 » 11:27:43, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björk ?
Längd, räkna sidoflytt på vevaxeltappen och fördela avståndet jämnt på kniven i förhållande till stenfingrarna.

Räfflade = ska ej slipas
Slät= nödvändigt att slipa

*Edit* Tillägg ...
stansade hålen i knivarna är olika mellan vissa udda knivblad, kontrollera det innan köp av nya.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ray_Ban (trådstartaren)

#3 » 11:38:26, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju skönt att slippa slipa!
Provkörde den i gräs och det gick bra tills vevstaken gick.

Ska se var jag kan hitta björk kanske då.
Han på bygghandeln verkade inte veta riktigt.
Ray_Ban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:12, 20-07-2014
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 industri 1975

Michael Meier

#4 » 13:38:31, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen hade ja hittat någon info om Ask som träslag till vevstakar för slåttermaskiner .. 2009, en av säkert flera trådar om ämnet.

Ingvar hade redan då nämnt en av parametrarna i längdfunderingen som du har.

Läs igenom tråden och om du vill kan du i sökrutan eller för den delen via google skriva in " vevstake av trä"


Vevstake av trä till slåttermaskin

Ingvar skrev:Men jag tycker ni missar det viktigaste av allt, även om det nämnts som hastigast tidigare i tråden.. Det är ju viktigt när man byter /bygger en vevstake att man får den i exakt rätt längd, så att kniven alltid vänder inne i ett finger, gör den inte det så spelar det ingen roll om den är vass eller nån annan inställning, då fastnar gräset i kniven.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 13:41:09, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det handlar ju om att få full klippverkan, vevaxeltappen sidoflytt motsvarar väl avståndet mellan två stenfingrar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterR

#6 » 19:12:13, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevstaken SKALL vara gjord i ask, helt rätt. Råkade ut för samma sak för många år sedan. Grannen so arbetade på Trätek (tidigare Statens Trätekniska institut eller nåt sånt), tog en bit för analys: ask.
Numera kör jag samma aggregat med vevstake i fyrkantprofil, tunnväggig, men då är sannolikt belastningen på lagren lite onödigt hög. Längden är jag osäker på, men som Michael nämner är längden avgörande för bra resultat.
Mekanismen som Du nämner är utlösningsanordning ifall Du kör på något, men den skiljer lite från min (BM). Tänk på att ha tillräckligt lång kraftöverföringsaxel! Är nog mindre roligt om det löser ut och Du inte hinner stanna innan axlarna far isär.....
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Michael Meier

#7 » 19:50:34, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

En bild från Kjell E
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ray_Ban (trådstartaren)

#8 » 23:11:41, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort en vevstake. Det verkar som jag fått till rätt längd. Dock är den inte i Ask än. Får se när jag får tag på ask.
Dock saknar jag skyddslocket för kullagret på nedre remhjulet. Finns det någon som har ett sådan?
Eller bild på ett sådant.

Jag väldigt svårt montera den på traktorn. Har någon några tips. När jag fått i den i lyftarmarna så är det nästan omöjligt att få till tryckstången själv!
FÅr stå och lyfta svärdet för att få den att tilta fram tillräckligt. Men då måste någon hjälpa mig sätta i sprinten.
Det är nog justerat så långt det går! Måste jag göra en ny tryckstång?
Gissar jag har lite för stor traktor.

Men nu gick det bra ;)

Nästa moment är väl att försöka sätta dit nya knivar och nita om.
Är det någon som har tips eller beskrivning på det?
Ray_Ban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:12, 20-07-2014
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 industri 1975

PeterR

#9 » 01:16:24, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra att det gick bra med vevstaken! Ska försöka fota min (skyddslocket), men min saknar helt fäste för tryckstång, endast låst i hydraularmarna.
När man nitar om knivarna så behöver Du ett rejält skruvstycke: lägg hela kniven med bladen nedåt mellan käftarna (bara lite spel), dunka sedan till på bladryggen med en slägga/större hammare. Då sjuvar Du av de gamla nitarna. Sen är det bara att plocka fram kulhammaren och nita dit de nya bladen. Lätt som en plätt! Viktigt är att ha nitar av rätt längd/typ för aktuell kniv. Avsluta med att räta kniven (hammare och städ).
Se sedan till att shimsen är lagom, och att fingrarna är rätt vinklade (hammare och slägga, den tyngre som mothåll).
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Michael Meier

#10 » 07:40:58, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns huggvejsel som man kan använda för att slå av nithuvudet, sedan finns det don att slå niten igenom plattjärnet, förhindra deformation genom att inte överdriva kraften med lillslägga.

Spänn in knivbladet mot plattjärnet (rengjort innan) så att inte niten deformeras/svulst mellan plattjärn och knivblad när du lägger an niten första gången.

Forma den nya niten på ovansidan med ett speciellt don för att få den kullrig (då fastnar det mindre förna/gräs)

Se till att inte plattjärnet förlängs genom att hålla ändarna på knivbladet en tio millimeter upphöjt (guleböjform) det ska inte finnas någon spalt mellan knivbladen på plattjärnet, dessa ska stödja varandra i axiell riktning (när du lägger i kniven får du böja plattjärnet motsvarande nedåt)

Glöm absolut inte bort baksidan av niten, den måste hållas dikt plattjärn med ett format don så att den fulla slagkraften kommer på nithuvudet och inte plattar till det.

Det tar tid att lära sei forma nitskallar för att få en god förspänning, inte slå rakt uppifrån, du måste få in materialet, associera till karljohan istället för trampad fästing.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ray_Ban (trådstartaren)

#11 » 09:13:28, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte hunnit komma så mycket längre med min balk.
Men vad ska jag söka på för att hitta ett dylikt don att nita med?

Jag funderar även på att modifiera "tryckstången", då den känns för kort idag.
Omöjligt att montera den själv på traktorn.
Ray_Ban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:12, 20-07-2014
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 industri 1975

Michael Meier

#12 » 11:17:40, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drag och nitstans ; nitsänke ... etc

Bild
Originalets URL: http://sol.big-gruppen.com/Img/100/35/1003588m.jpg

Vinkeln på knivbalken är viktig ...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#13 » 20:07:45, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nitning av knivar ur instruktions boken till Sampo 2045.
Bild
Bild
Bild
Har plockat det ur downloads. Funkar när det gäller våran tröska.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Johnj-e

#14 » 11:53:04, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av fotad instruktionsbok samt bild på min egna kulturkniv
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Ray_Ban (trådstartaren)

#15 » 12:00:58, 09-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul att få se er andras klenoder!
Och en instruktionsbok! Det finns inte möjlighet att få låna den så kan jag scanna in den.
Ska kolla efter nitverktygen, verkar som slöjddetaljer har dem och de ligger ju inte så långt från mig.

Jag har inte bytt knivar än så vissa är inte helt hundra, men däremot har jag slått lite.
Vevstaken gick av ett antal gånger, men jag körde ju med 27x45 tryckt gran tror jag det är.
Tröttnade och satte på en 45x45 tryckt gran som anpassades lite i ändarna för att passa något bättre, och den höll måttet.
Har fått tag på en bit ask, ska bara hitta någon som kan kapa ner i rätt dimensioner.
Står dimensionerna i instruktionsboken?

Fingrarna är inte heller justerade så på vissa ligger de ca 2mm från kniven tror jag.
halvdåliga feljusterade knivar tror jag kanske kan vara orsaken till det jag märkte när jag körde som är:

Den samlar på sig gräs väldigt lätt varvid den lägger ner gräset så det inte skärs av! det blir rufsigt.
Har provat lite olika farter och kom fram till att lite högre fart underlättade det hela.
Men eftersom jag inte har erfarenhet av sådanat här funderar jag lite hur gör era balkar? Samlar de på sig med?

Jag har ju en BM650 industri och drar med. Har kört på 2:an låg på 1700-2000 varv vilket jag tror är ca 3-4 km/h
Provade även köra på 3:an låg med samma varv och då är nog farten närmare 6km/h och då verkade den resna sig bättre.
Vad är optimal fart?

Nu har jag även skaffat ett 6205 lager som skall bytas till veven då täcklocket saknas på min.
Ser att du har det på din Johnj-e.
Ska se när vädret blir lite trevligare om jag kan prestera några fler bilder.

1 person gillar det här inlägget.
Ray_Ban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:12, 20-07-2014
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 industri 1975


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se