Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Claas Markant pressar

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera vallmaskiner här

Andreas A (trådstartaren)

#31 » 12:28:37, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang Harjo så ringde jag till http://www.infomatic.se och frågade. De var hjälpsamma och letade i lite papper och ringde tillbaka.

Balarna som denna press gjorde var lite mer knubbiga och "ludna" då kniven sitter olika mot en hårdpress.

Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Aqualize

#32 » 13:06:02, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Ang Harjo så ringde jag till http://www.infomatic.se och frågade. De var hjälpsamma och letade i lite papper och ringde tillbaka.

Balarna som denna press gjorde var lite mer knubbiga och "ludna" då kniven sitter olika mot en hårdpress.

Andreas

Jo jag ringde också förra året och talade med dem och fick tala med en från Harjo-tiden. De sa att det fanns mycket reservdelar kvar osv. Minns inte om de även hade manual men jag köpte ivf ingen.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Johanolof

#33 » 08:36:46, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Jag var idag och kollade på den Fortschritt-pressen och jag ville köpa den. Kollade på pressen och några balvagnar och när affären skulle göras upp så har det dykt upp en till köpare. Det blev en hel del vånda för säljaren som inte sagt vem som har första ching. Jag blev förbannad då han visat mig pressen utan att han själv hade tänkt ut vem som skulle få köpa den. Den andra köparen hade ordnat dit en kille med traktor som skulle lasta den åt honom. Han valde att sälja till den andra även om säljaren var mer bekant med mig och mina föräldrar. Jag blev rejält förbannad.

På vägen hem så blev högerfoten lite tung på S6'an men det fick jag sota för direkt. Jag kom 3km innan kylarn sprungit läck och läckt ut allt vatten.

Kan erkänna att jag fortfarande är förbannad över det som hände idag, hoppas det har gått över tills i morgon.

Andreas


Om det fanns en annan köpare som dessutom hade fått dit någon med traktor som skulle lasta den så var ju den affären redan uppgjord. Du tittade ju på balvagnar också skriver du ju ,det var kanske dom som han ville sälja till dig. Köpte du dom?
Sen bör du ju vara lite snabbare när du gör affärer, går ju inte vänta 4 dagar och sen vara arg för att någon annan hunnit före. Och blir man arg för en sådan skit sak och därefter kör som en biltjuv så borde man inte ha körkort. Kan ju faktiskt finnas barn ochandra oskyldiga individer som skadas under din vansinnes färd. :aaargh:
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Aqualize

#34 » 14:15:46, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:
Andreas A skrev:Jag var idag och kollade på den Fortschritt-pressen och jag ville köpa den. Kollade på pressen och några balvagnar och när affären skulle göras upp så har det dykt upp en till köpare. Det blev en hel del vånda för säljaren som inte sagt vem som har första ching. Jag blev förbannad då han visat mig pressen utan att han själv hade tänkt ut vem som skulle få köpa den. Den andra köparen hade ordnat dit en kille med traktor som skulle lasta den åt honom. Han valde att sälja till den andra även om säljaren var mer bekant med mig och mina föräldrar. Jag blev rejält förbannad.

På vägen hem så blev högerfoten lite tung på S6'an men det fick jag sota för direkt. Jag kom 3km innan kylarn sprungit läck och läckt ut allt vatten.

Kan erkänna att jag fortfarande är förbannad över det som hände idag, hoppas det har gått över tills i morgon.

Andreas


Om det fanns en annan köpare som dessutom hade fått dit någon med traktor som skulle lasta den så var ju den affären redan uppgjord. Du tittade ju på balvagnar också skriver du ju ,det var kanske dom som han ville sälja till dig. Köpte du dom?
Sen bör du ju vara lite snabbare när du gör affärer, går ju inte vänta 4 dagar och sen vara arg för att någon annan hunnit före. Och blir man arg för en sådan skit sak och därefter kör som en biltjuv så borde man inte ha körkort. Kan ju faktiskt finnas barn ochandra oskyldiga individer som skadas under din vansinnes färd. :aaargh:

Men varför visade säljaren upp pressen om den affären redan var klar?
Annonsen hade ju kommit upp några dagar tidigare men Andreas verkar ju sett den först när du tipsar om den - samma dag. Kan inte sägas att det är att gå och vänta. Eller är det något ni vet om mer?
Men det sista håller jag med om, köra bil snabbt gör man på bana.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Andreas A (trådstartaren)

#35 » 23:43:34, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag kört in det sista höet. Min gamla IH F5-112 press har krånglat som bara den med en knytaren. Nästa anhalt för den är nog skroten. Fick som tur var låna en MF 14 press av grannen. Den gick mycket fint men framåt kvällen blev balarna ganska hårda trots att spänningen var släppt till max. Kan kanske bero på att strängarna var ganska glesa och gräset ganska tunt.

Ang balvagnarna jag tittade på hos säljaren så har jag tingat en av dom. Säljaren var lite knepig här också för han var inte säker på om han ville sälja, de kunde ju vara bra till ved. Det vart dåligt golv och draget behöver svetsas lite. Hjulen verkar ok men har inte rörlig boggie. Jag köper den för att prova om den går in bättre på skullen för den var lite lägre. Får den för 1000kr + m så det är inte så farligt.

Jag får fortsätta leta efter en press till nästa år. Kanske får jag överge tanken att det ska vara en Claas. Det gör utbudet mycket större och det är kanske en medium press jag ska ha nu när jag provat en.

Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

busholle

#36 » 23:50:20, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller Welger som nummer 1 så hittar du en sådan så tveka inte förlänge.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Andreas A (trådstartaren)

#37 » 17:57:31, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog väcka denna tråden igen.

Har nu fått hem en Claas Markant 50 med Harjo-kastare. Jag provkörde den hos säljaren tidigare men har inte provat den efter min traktor. Har idag rengjort den och ställt in den för vinterförvaring men jag har lite frågor jag behöver reda ut innan jag ska köra med den.

1. I instruktionsboken står det att om traktorn har broms på kraftuttaget skall en kraftuttagsaxel med frihjulskoppling användas. Var hittar jag en lämplig sådan till överkomligt pris?

2. Ventilen som styr hastigheten på Harjo-kastaren har tidigare gått på en Valmet (normal hydraulik). På min JD är det konstanttryck och jag undrar om jag behöver ändra något. På traktorn finns en fri retur till oljefilterbehållaren som jag tänkte använda.

Bild
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

eqlazer

#38 » 19:01:38, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter inte redan en frihjulskoppling på axeln?
Annars finns det ett gäng olika hos OIE, tex http://www.oie.se/Produkt/frihjulskoppl ... 1000978526
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Aqualize

#39 » 20:42:16, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Jag får nog väcka denna tråden igen.

Har nu fått hem en Claas Markant 50 med Harjo-kastare. Jag provkörde den hos säljaren tidigare men har inte provat den efter min traktor. Har idag rengjort den och ställt in den för vinterförvaring men jag har lite frågor jag behöver reda ut innan jag ska köra med den.

1. I instruktionsboken står det att om traktorn har broms på kraftuttaget skall en kraftuttagsaxel med frihjulskoppling användas. Var hittar jag en lämplig sådan till överkomligt pris?

2. Ventilen som styr hastigheten på Harjo-kastaren har tidigare gått på en Valmet (normal hydraulik). På min JD är det konstanttryck och jag undrar om jag behöver ändra något. På traktorn finns en fri retur till oljefilterbehållaren som jag tänkte använda.

Bild

1. Har du tittat så det inte redan är frihjulande. Nu har jag själv tyvärr ingen sådan men borde väl räcka med att för hand snurra på den. Åt ena hållet ska det inte ta stopp.

2. Borde väl gå att koppla in den till ett enkelverkande uttag och returen. När man använder balkastaren ska olja alltid flöda igenom och när man inte använder den så stänger uttaget på traktorn av det så den håller trycket. Sen vet jag inte hur du får det med sidovinklingscylindern, om du kan använda den samtidigt eller måste stänga av mattan då du ska använda den.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Andreas A (trådstartaren)

#40 » 21:15:54, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en stund sedan jag skrev senast.

Har tömt slangar och cylindrar på gammal olja så jag inte blandar med min JD Hygard. Har också provat balkastaren i tomme och det verkar funka fint.

Tänkte inför säsongen byta olja i vinkelväxeln. Det ska enlig manualen vara 6 liter Agrol MP 80/90 Transmission Hypoid. Har kollat snabbt på Swedol och hittat denna: http://www.swedol.se/t55-80w-90-hypoid-20l.html
Tror ni denna blir bra eller ska jag leta efter en GL-4?

Det var ett tag sedan jag fixade med den, inte så ofta man kör med snökedjor och balpress samtidigt

Bild
Bild

Det stora huvudbryet jag har nu är hur jag ska lösa det med kraftöverföringsaxel. På JD'n sitter det broms på kraftuttaget och jag behöver en axel med frihjul. Jag har en sådan till betesputsen men det är inte samma rör och eventuellt för kort rör. Nästa steg får bli att plocka bort axeln från pressen vid mittenstödet och se vad det är för koppling där och fundera ut hur jag ska pussla ihop det.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

busholle

#41 » 21:49:59, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så mycket jobb att byta ände på axeln. Tar du loss två av låsringarna och nållagren innanför så kan du montera en gaffel med frihjul.
Gaffel med frihjul finns hos Olssons i Ellös eller Grene.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Andreas A (trådstartaren)

#42 » 07:58:12, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Det är inte så mycket jobb att byta ände på axeln. Tar du loss två av låsringarna och nållagren innanför så kan du montera en gaffel med frihjul.
Gaffel med frihjul finns hos Olssons i Ellös eller Grene.

Jag har redan delat befintlig axel men det är ett gammalt knutkors så jag har inte lyckats hitta något frihjul med de dimensionerna. 90,7 rakt över och 34mm i diameter
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160616/427279e4dbf0102e1c43096e8bea9737.jpg

Vad tror ni om denna adapter med frihjul?
http://www.oie.se/Produkt/frihjul-kraft ... 1000983455
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160616/d3a0f1b7cebbadbf15422c954d56b5b5.jpg

Andreas Almborg
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

BM 4 ever

#43 » 08:08:31, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en bra lösning :thumme:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

busholle

#44 » 10:50:49, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:
busholle skrev:Det är inte så mycket jobb att byta ände på axeln. Tar du loss två av låsringarna och nållagren innanför så kan du montera en gaffel med frihjul.
Gaffel med frihjul finns hos Olssons i Ellös eller Grene.

Jag har redan delat befintlig axel men det är ett gammalt knutkors så jag har inte lyckats hitta något frihjul med de dimensionerna. 90,7 rakt över och 34mm i diameter

Vad tror ni om denna adapter med frihjul?
http://www.oie.se/Produkt/frihjul-kraft ... 1000983455
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160616/d3a0f1b7cebbadbf15422c954d56b5b5.jpg

Andreas Almborg



Bra idéer kommer ofta för sent :idee3:

Har aldrig sett ett löst frihjul förut. Kolla bara så längden på axel blir rätt och tänk på att det förändrar vinklarna när du svänger, du kommer att vilja svänga max utan att oroa dig för axeln.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Aqualize

#45 » 09:53:06, 17-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att sätta vid svänghjulet på pressen (och korta av den axeln lite). För då torde ju vinklarna vara rätt humana och när man vet detta så är det inget som behöver oroas för under körning.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se