Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Kvadrupelrundbalspjut - funderingar på bygge

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 22:08:55, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite svårt att välja forum för detta men börjar med forumet där redskapet om det byggs hör hemma - vallmaskiner.

Här i trakterna körs det mycket med rundbalar, vid bra väder görs det höbalar så inte bara inplastade. Jag kör lite på frilans med min traktor. Vissa uppdrag är att samla ihop rundbalar och jag har ett spjut i frontlastaren. Det tar ju sin tid och är det lite längre att köra (några hundra meter till en lada) vill man ju gärna ta ett släp, men att lasta på och av detta tar ju sin tid. Traktorer är ju lite klumpigare än lastmaskiner speciellt om det är trångt.
Men - att låta traktorn bära med sig en hel del balar på spjut - det borde snabba på arbetet. Jag gav mig ut på nätet och letade och letade för att se vad det finns för konstruktioner. Det finns lastarredskap för att plocka två rundblar alternativt stora fyrkantsbalar på svenska marknaden. Sen finns Murray Machinery http://murraymachinery.com/bale-handlers/ , där ser ni ett bakmonterat för fyra balar (under "big bale transporter"). Något i den stilen är vad jag tänker på. Som godis kan man titta på två varianter av "octa-quad" från dem på youtube men det är överkurs (Film 1, Film 2).

Men jag siktar på att bygga eget och så enkelt som möjligt för att flytta fyra rundbalar i storleken 1,2 meter i diameter (eller 1,25?). Kör jag med detta har jag även lastaren på med frontspjutet för att väga emot lite. Det har föreslagits för mig att bygga för att lyfta två balar bak och två fram men eftersom jag har ett fabriksbyggt spjut fram vill jag inte direkt ta och ersätta det. Sparar nog också på framaxeln med att inte belasta den mer utan istället lasta på bak på traktorn.

Är det någon här som har något redskap som lyfter fyra balar? Eller vad tror ni om konstruktionen (bifogad bild)? Tänkte mig att de bakre spjuten är uppfällbara men fälls ned när man har plockat på de främre spjuten. På detta sätt så borde inte redskapet behöva bli så högt så man har chans att se bakåt över balarna. De bakre spjuten monteras lägre ner så de främre balarna är i luften när man har rätt nivå för att spetsa bakre balar. Geometrin för trepunktslyften gör att de "vippas upp" tillräckligt för att inte riskera att ta i marken. En backkamera monterad t.ex. på jordbruksdraget kan hjälpa till så man ser "under" de första och prickar rätt på de bakre om man tar i den ordningen.
Jag är inte någon mästare på att svetsa så jag vill gärna att konstruktionen hjälper till så att allt inte hänger på superbra svetsfogar. För mig ser spjuten från murray machinery inte ut att stödja så mycket i konstruktionen.
Bild

Eller är jag nojig? Rundbalarna väger väl 200-400 kg styck. Tänk på att det kan skaka sätt så mycket på fältet och jag har ingen transportdämpning på trepunktslyften för att kunna göra det "mjukare".

Min skiss
Bild


En annan idé är ha balarna på höjden. Man får köpa sig ett begagnat trucktorn/truckstativ. Om någon känner till en firma runt Örebro som skrotar truckar och säljer lösa stativ tar jag gärna tips. Idén blir att istället för pallgafflar bygga sig en ram med spjuten för de "övre" balarna. När de är spetsade så lyfter man tornet till lämplig höjd och med någon mekanisk får spjut som är sidomonterade från tornet fällas ner. De ska alltså inte vara med i själva lyften utan trepunktslyften själv får se till att sådana kommer upp från backen. Hur tåligt blir ett sådant stativ tror ni? Truckar brukar ju köra runt på plana ytor, inte bli så omskakade som jag tror det kan bli när man kör med det på en vall. Den här konstruktionen blir det mindre jobb med tror jag.

Hoppas ni har lite tankar att dyfta om det här.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Martin.Eriksson

#2 » 22:37:26, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr körde vi alltid med dubbelspjut fram och bak.
Om du har trima/ålö gafflar finns det holkar o sätta dit så du kan ha spjut istället, enkelt sätt o få ett dubbelspjut..
Bilderna är från hos en ja jobba förr, spjut av drivaxlar så kan lova dom håller :cool:
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#3 » 22:41:02, 05-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kass bild men där ser man gaffelramen med spjutholkar istället..
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

ja-bond77

#4 » 07:59:58, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murrayversionen är ju perfekt på alla sätt jag kan tänka mig. Speciellt att de övre spjuten ledas invid traktorn så man får dessa balars tyngd nära traktorn i upplyft läge så den inte står på bakhjulen. Där faller ju aqualize's skiss... Det ska vara en sjujädra stor traktor för att kunna ha övre balarna så långt bak som de kommer med den skissen utan att traktorn lättar fram... Vad fördelen skulle vara vet jag inte... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Aqualize (trådstartaren)

#5 » 09:27:29, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Martin. Nej jag har inte orginalgafflar men de jag har följer FEM2-standarden. Däremot är jag lite emot att använda ramen till annat - vitsen med ett snabbfäste för redskap försvinner lite om man istället ska dra av gafflar och sätta på något annat om de agerar som något multifunktionsfäste. Så brukar jag ivf tygla tankarna när idérna flödar. (att ha en extra gaffelram med spjut skulle ju lösa det däremot).

@ja-bond
Min instinkt var att den nog inte lättar fram. Fördelen jag tänkte var att vyn bakåt inte helt blockeras av balarna.
Traktorn väger "ren" 3850 kg (med bränsle). Det är 1420 på framaxeln, därtill kommer en lastare på 400 kg som man kan tänka väger över framaxeln. Fundamentet för den går ju från motorn till bakaxeln men det bakre är väl lättare i fyrkantsrör. Så säg att framaxeln med lastare tyngs ner med 400+200 kg från lastare och fundament. Frontspjut och höbal kanske väger 50+350 kg men det är ju en bra bit fram så det gör ju sitt till. Så från att traktorn var "ren" så borde den med bal i spjutet ha över 1000 kg mer belastning på framaxeln (och lite mindre på bakaxeln p.g.a. hävstångsprincipen).
Rundbalarna är 1,2 meter breda, lägger man till lite för själva konstruktionen så borde infästningen för bakre spjuten (där de "sticker ut") kunna vara så kompakt som 1,5 meter bakom tapparna för dragarmarna.
4 balar blir 1400 kg i den här beräkningen och redskapet 400 kg = 1800 kg. Som har sitt masscentrum ca. 1,2 meter bakom dragarmarna. Vet inte hur långt bak (och det varierar ju med lyfthöjden) som dragarmarna är men om vi förenklar det till samma som hjulbasen på 2,38 meter så är det nu ~1400+400+200+400 = 2400 fram mot 1800 bak.
Släpper man upp kopplingen lite snabbt så tror jag nog framhjulen lättar men magkänslan (för det är vad mina beräkningar egentligen får klassas som) är att den klarar av att hålla framhjulen nere.

Eller så tänker jag fel med vikterna här och borde tänka mer på krafter (sådana mätt i newton) istället för statiska axelbelastningar.
Senast redigerad av Aqualize 09:42:47, 06-08-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

fredrik77h

#6 » 09:41:53, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lika bra du tar till när du ändå bygger så att du får med dig 12 balar


Bild


https://www.youtube.com/watch?v=T08RlqGRZ84
Senast redigerad av fredrik77h 09:45:26, 06-08-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

Aqualize (trådstartaren)

#7 » 09:43:29, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrik77h skrev:Det är lika bra du tar till när du ändå bygger så att du får med dig 12 balar

https://www.youtube.com/watch?v=T08RlqGRZ84

Jo jag vet om den, länkade till det i trådstarten ;-)
Edit: Inte samma länk men "samma" film.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

fredrik77h

#8 » 09:47:25, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: Det var så mycket text så jag tittade bara på bilden :vissla: :mrgreen:
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

Aqualize (trådstartaren)

#9 » 10:03:51, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrik77h skrev: :ohnej: Det var så mycket text så jag tittade bara på bilden :vissla: :mrgreen:

Förstår. Skrev hela inlägget på raken igår. Skulle säkert må bra av lite korrektur och raderande av onödiga meningar.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

ja-bond77

#10 » 11:42:31, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TROR att bekymret med försämrad sikt om man viker upp balarna så nära traktorn "som möjligt" inte är så stort... Lämnar man lite spalt mellan balarna ser man åtminstone rakt bakåt...
Till skillnad mot bekymret att ha övre balarna längre bak om det råkar vara lite mjukt i åkern och bakhjulen går tungt "i uppförsbacke" och man hela tiden måste parera med styrbromsarna för att ta sig dit man vill. Vridmomentet över bakhjulen blir betydligt högre vid körning på mjukt/blött underlag. Nu ska det väl inte vara allt för blött när man tar gräs/hö men på nått vis brukar inte teori o praktik riktigt matcha alla gånger...

Möjligen om man kunde bygga på nått vis så det skulle vara enkelt att flytta infästningarna till liknande som köpisvarianten när/ifall man ändrar sig...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Martin.Eriksson

#11 » 11:56:44, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte väldigt ostadigt o ha balar så högt upp på en liten traktor?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

bert

#12 » 12:12:31, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog bli lite lätt där fram iof så är en 3sk vxlplog längre men när farsan hade 705 an så fick man va försiktig med pedalen när man flyttade den på gårdsplanen utan frontvikter
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Aqualize (trådstartaren)

#13 » 15:43:58, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Kan nog bli lite lätt där fram iof så är en 3sk vxlplog längre men när farsan hade 705 an så fick man va försiktig med pedalen när man flyttade den på gårdsplanen utan frontvikter

Var 705:an också utan lastare?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#14 » 15:59:12, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ja-bond för ifrågasättandet. Ska grunna på något som inte lyfter de övre balarna allt för högt. Den där CaseIH:n med 8 balar bak tycker jag ser hiskelig ut.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

bert

#15 » 18:47:46, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fast den var 4wd. Vet ej hur mycket det skiljer i vikt fram mellan 2 å 4 wd
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se