Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Kvadrupelrundbalspjut - funderingar på bygge

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Aqualize (trådstartaren)

#16 » 19:30:12, 06-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 705 ger en manual att det är 330 kg skillnad på framaxelen.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Aqualize (trådstartaren)

#17 » 15:10:41, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kommit på något bra sätt att hålla de övre balarna rätt lågt samtidigt som hydraulcylindern "pressar" utåt (större area, mer kraft = mindre och billigare?) och att fästet för kolven ska sitta på samma sida om ledpunkten som balarna gör, utan det lär man väl behöva göra sig mer förstärkningar. Truckstativet har väl nackdelen att det skjuter en till i höjden - vill inte ha något som är högre än balarna (som redan utan att ha glipa blir 2,4 meter innan man ens lyfter upp de undre från backen.
Men hittade detta redskap:


Simpel konstruktion och man kan enkelt bygga på trafikljusen och LGF-skylten som jag vill ha. Lossning går ju väldigt snabbt och de yttre balarna ligger ju väldigt nära traktorn då det inte är någon ram i mellan för bakre spjut som jag skissat. Underlättare not med hydrauliskt toppstag men det är redan på vill-ha-listan.
Massey Ferguson 5450 som det står att det är i videon väger 3799 kg (4wd tractordata.com) 3900 kg (4wd konedata.net). Så det är ju i trakterna för ju väldigt nära vad min väger dock misstänker jag den är lite tyngre fram (drivande axel). Två balar rätt nära chassit i trepunktslyft - för mig 1 bal lite längre ut men med en lastare. På slutet ser man att det lyfter lite när han startar i uppförsbacken men hanterbart.

Edit: Hittade videon i en spellista. Google identifierar titeln som koreanska för "Round bale transfer". Verkar vara många lustiga varianter av balredskap.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... -6XGJ4t7-K

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#18 » 19:30:16, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en till sådan med samma princip

Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

bert

#19 » 20:19:27, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju enkelt å smidigt ut
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Aqualize (trådstartaren)

#20 » 23:23:16, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har man funderat lite mer på detta.
Vore det inte praktiskt om man kunde lasta balar tvärt emot vanliga angreppsvinkeln (längs balens axel, som med balspjut)? Jo, speciellt eftersom man strängar och rullar på det sätt som ger de längsta dragen om gärdet är avlångt.
Youtube var återigen behjälpligt med hur enkelt det är att lösa för en balsamlingsvagn:



40 sek in i filmen:


För att ha stadga vill man ju ha denna böj/vinge på mittenrören som kan byggas ihop, likt filmen på MF:ens balredskap. Däremot blir ju det väldigt brett mellan balarna om man ska bygga det så (symmetriskt), Istället för 2,5 meter brett redskap med last lär man väl vara uppe på 3,5 meter.

Hur fixar man detta? Jo tittar man på den första videon som jag tycker gör det bättre så är röret böjt utåt 35-45 grader och sedan ännu mer till totalt 90 grader (vinkelrätt mot färdriktningen.
Förlänger man mittenrören (detta kommer inte lyfta balar när de är lastade) med två ledade rör så det blir som ett parallellogram uppifrån sett så kan man välja att det vinklar åt ena och andra hållet. Hydraulisk styrning av det. Borde ge nog med stadga. När man lastar av centrerar man det så glider balarna förbi.
Lite sent att försöka beskriva något sådant här tyvärr...
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#21 » 11:59:59, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under byggnad nu. Sista om hydrauliskt reglerbar sak på mittenrören skippar jag och bygger "böjar" på ytterrören.
Har även testat att knuffa en bal med en annan på åkern och det drog i nätet ca. 1 dm. Så det är nog inte okej. Endera lägger man om balarna (släpper av och tar nytt grepp). Om balarna ligger still nog väl så kan man luta redskapet åt sidorna och då har jag kommit på en variant som ev. fungerar utan att behöva hydraulisk lyftlänk.
Jag har vev för höger klyftlänk och tre hål i dragarmen för inställning lyftområde/kraft. Dessutom kan lyftarmarna ställas i ett "flytläge". Tanken är att ställe vänster lyftarm i flyt och låta den vara på innersta läget i dragarmen (maximalt lyftområde). Höger lyftarm ställs till något av de andra hålen i dragarmen och så lyfter man upp till lämplig transporthöjd och justerar med veven så de är på jämn höjd.

Sänker man nu ner det kommer det börja luta och när den går helt ner borde flytläget göra att den blir plan igen, så man kan ta de två första balarna, sedan på "snedden" ta de två sista balarna.

Test för några dagar sen för att se i verkligheten vad som är bra mellanrum för rören. De mindre pallgafflarna på MF:en kunde rören träs på. Observera att eftersom gafflarna spretar isär så blir det så att yttre balen hänger mer ner.
Bild

Lite material ihopdraget.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Molnia

#22 » 12:04:23, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med detta projekt?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se