Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Slåtterbalk - kan någon identifiera den?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Offside

#16 » 21:08:15, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den här är inte till salu.
Men hittar jag nån äldre av trä så är den till salu.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

1 person gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,



Masola

#17 » 23:52:05, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är gott nog nog, jag förstår var den skall monteras.
Det som jag i mitt första inlägg i ämnet kallade för "vinge" kallas mer korrekt för rensbräde.
Det lönar sig att konsultera den äldre litteraturen, i det här fallet Lantbruksmaskiner och Redskap av Nils Berglund och Yngve Andersson. Tack Offside för hjälpen. :buga:
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT

berraX

#18 » 19:58:48, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Jag har en mycket snarlik Mads Amby så jag prövar att hänga på med mina frågor. Slåttern är ny för mej och jag har vet inte riktigt hur det skall vara. Jag prövar mej fram...

Om man bara hänger upp slåttern på de tre punkterna kommer den att hänga rejält på höger sida. Det finns en kedja (pil 3) som kanske är lösningen. Skall den sitta så som på bilden fast lite mer spänd förstås? Men kedjan sitter på någon form av mekanism. Vad påverkas/händer när man lyfter slåttern och kedjan spänns?

Armen vid pil 4: Är det någon form av säkerhetsbrytare som skall släppa om man kör på något? Sitter den rätt? Jag kan inte riktigt se framför mej att den frikopplar när man kör in i något.

Plattjärnet med två kedjor (pil 1) såg jag på någon annan bild att den satt i fästpunkten vid pil 2. Hur passar det ihop med den "vantskruv" som sitter precis bredvid på slåtterns övre fäste och med andra änden i traktorn? De kan ju inte båda sitta där samtidigt. Och var skall kedjorna fästas?

Tacksam för alla goda förslag. Nästa sommar hoppas jag att den fungerar!
berraX
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:22, 04-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 342 med diverse tillbehör


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se