Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Någon som bytt lager i vinkelväxeln på en JF slaghack

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Rubert (trådstartaren)

#1 » 21:13:33, 30-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal slaghack JF FDT150 med dåliga lager på utgående axeln från vinkelväxeln. Är det någon som lyckats byta dessa lager? Jag har utan framgång letat efter information på nätet.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



bonnen513

#2 » 00:04:17, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

får du inte loss dom?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#3 » 10:42:22, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utgående axeln sitter i ett gjutet lagerhus. Axeln har inga låsningar eller andra fixeringar. Kugghjulet på axeln har inget kilspår eller andra synliga låsningar. En tanke jag har är att kugghjulet är påpressat på axeln till lagom lagreransättning. Någon from av låsning måste nog kugghjulet ha med tanke på att det är stor effekt som överförs i växeln. Jag hoppas att det finns någon maskinist på forumet som råkat ut för samma problem och hittat lösningen hur axeln är monterad.
Bild
Bild
Bild
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Stefan1972

#4 » 10:56:06, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

personligen tror jag drevet är krympt på axeln så tanken är nog att du ska pressa ut axeln inkl drev. Sen är lagret frilagt och det sitter väl med en låsring antar jag.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Rubert (trådstartaren)

#5 » 11:18:47, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Logiskt sett så borde det väl finnas något som bestämmer axelns läge i axiell led och definierar kuggingreppet. Till exempel en yttre låsring på lagret mot kugghjulet. Att det skulle gå att bara pressa ut axeln känns inte sannolikt.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Rubert (trådstartaren)

#6 » 11:27:47, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tittar fotot av utgående axeln så slås jag av tanken att det skulle kunna sitta en låsring (eller lagerjustering) på axeln mellan yttre lagret och tätningen.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Stefan1972

#7 » 11:56:02, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Logiskt sett så borde det väl finnas något som bestämmer axelns läge i axiell led och definierar kuggingreppet. Till exempel en yttre låsring på lagret mot kugghjulet. Att det skulle gå att bara pressa ut axeln känns inte sannolikt.


jo men det blir ju det om det är så jag skrev. Det är ju en vinkelväxel. Drevet strävar inåt och vilar mot lagret som i sin tur är av den typen att det tål den sortens belastning. Axeln belastas då aldrig. Toleranserna är väl ganska grovhuggna så det shimsas nog aldrig på nåt vis.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#8 » 17:36:15, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pressa ut axeln ur lagerhållaren. kugghjulet ska du inte röra. Lagret/lagren är låsta med låsring. och som stefan skrev så in mot vinkelväxeln behövs ingen fixering av axeln. ju mer effekt du överför desto hårdare trycks axeln mot lagret
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#9 » 21:12:30, 01-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen.
Anledningen till att jag monterade bort växeln var att hålet/axeln vid remskivan var slitna och glappade. I och med glappet så böjdes sprinten och skjuvades av. Den avklippta sprinten misshandlade hålet/axeln ytterligare. Jag har svetsat i början på sprinthålen och fräst nya hål i svetsningen. Axeln svarvade jag ner 0,75mm. Till remskivans nav §varvade jag till en hylsa.
När det gäller resonemanget om att lagerna ansätts av axialkraften så köper jag det. Det skulle ju medföra att ingen låsning av axeln skulle behövas. Jag har försökt att pressa ur axeln med en avdragare, jag spände så mycket jag vågade med tanke på gjutjärnsflänsen utan resultat. Ska man sätta upp den i pressen så måste man nog tillverka mothållsplattor som segment så hela flänsen har stöd.
Det blir ett större projekt och det börjar bli lite tidsbris, frugan behöver grönmassa till sina täckodlingar så jag måste nog sätta ihop maskinen och köra ett par timmar. Lagren låter illa men hänger förhoppningsvis med en stund till.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Anders.B

#10 » 10:26:43, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis bytt alla lager och packboxar på en likadan vinkelväxel, den kuggen på fotot är låst i position på axeln med en sprint, och lagret är låst med en segerring, båda måste bort för att komma åt och få loss grejerna.
I övrigt en barnlek att demontera axlarna och de fyra lagren och vice versa.

Funderar dock på vilken olja som funkar bra, då jag inte har någon info om det?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

torbjorn_forsman

#11 » 11:24:50, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig kombiolja eller transmissionsolja GL1 eller GL4 borde fungera bra. Eftersom det bara är raka kuggar och ingen glidfriktion någonstans, så är den där växeln knappast särskilt kräsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#12 » 14:03:53, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelväxlar till slaghack brukar innehålla ett frihjul för att ta upp den roterande massan från slagorna när man stänger av traktorn
Ska nog vara rätt olja man häller i
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Anders.B

#13 » 15:35:30, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Icke denna, det har vi på kraftöverföringsaxeln istället, men helt rätt, antagligen väldigt obra utan friväxeln!
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B

#14 » 15:36:55, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En vanlig kombiolja eller transmissionsolja GL1 eller GL4 borde fungera bra. Eftersom det bara är raka kuggar och ingen glidfriktion någonstans, så är den där växeln knappast särskilt kräsen.


Då får den smaka lite av boxerns växellådasmörja :thumme:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se