Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Tive SVA Slåttermaskin vevstaken rasar

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera vallmaskiner här

bowlo (trådstartaren)

#1 » 21:48:10, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har precis köpt en Tive SVA Slåttermaskin men den funkar ohygligt dåligt. =(

Har senaste dygnet tillverkat sex st vevstakar av trä då de bara smäller efter några meters mkt försiktig körning. Nu sist gick dock plåten som vevstaken sitter fast i i vevtappslagret av. Det är andra gången nu, första gången gick den att svetsa nu har den gått av rakt över skruvhålen och där hjullagret sitter. (vet nån om dessa går att få tag i del 4213491 i reservdelslistan)

Så problemet verkar inte vara klena vevstakar (har provat dimensionera så grovt det bara går). Vad kan vara fel? Är mkt noga med att få rätt längt på vevstakarna så varje tand vänder under ett finger. Kan med lätthet fingerbalken fram och tillbaka i sin skena för hand så det är inget som sitter för trångt och nyper fast där...

Provade att lyfta upp slåttern så det inte fanns nån markkontakt alls, på mkt låg gas kan den stå en stund så men drar man på halv/full gas så smäller vevstaken av direkt.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016



PO

#2 » 21:53:22, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel material i vevstaken? Har för mig att det ska vara ask, rätta mig om det är fel.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

bowlo (trådstartaren)

#3 » 21:59:18, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Fel material i vevstaken? Har för mig att det ska vara ask, rätta mig om det är fel.



Nej jag tror inte det beror på materialet, gjorde en av ben från ett gammalt bord jag tror var ek. Då gick metallen av istället. De går ju av helt utan orsak även, knappt utan belastning alls.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

eqlazer

#4 » 22:03:12, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon byrålådseffekt? Alltså att när vevstaken är i sitt yttersta så kanske knivarna kärvar?
I vilket läge står balken/knivarna när det går sönder?
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

bowlo (trådstartaren)

#5 » 22:06:56, 05-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild på eländet.

Där ser man min tidigare svetsning (första gången jag svetsa så blev inte så fint)
Jag vet att vevaxeln ska fräsas av på mitten och plåten ska sitta genom den, och så har jag gjort på samtliga tidigare vevstakar. Men sista staken innan denna böjde till plåten bra så jag satte den till höger ist för att kompensera då det gick mkt snabbare att tillverka vevstaken då också. Jag inser att det ser misstänksamt ut annars =) Men det har alltså bara sett ut så inför sista försöket som smälde av plåten helt.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

östemann

#6 » 08:18:29, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bowlo skrev:Provade att lyfta upp slåttern så det inte fanns nån markkontakt alls, på mkt låg gas kan den stå en stund så men drar man på halv/full gas så smäller vevstaken av direkt.

Där är ett grundläggande fel! De ska inte gå på så höga varv.Ladda ner instruktionsboken till den.
Tive slåttermaskin typ SVA instruktionsbok

Plåten blir nog att tillverka för den kan bli svår att få tag i.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Johanivära

#7 » 11:16:52, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att det ska vara så mjukt trä som möjligt så att de kan bli sväng i det ? Att ek då blir för hårt ?
https://www.youtube.com/channel/UCxV0L_ ... TQ7Lruz4MA min youtube kanal, lägger upp en del kortfilmer där. //johan
Johanivära
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:32, 18-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 7730 JD 7430 NH8360 Åkerman H9

kjf

#8 » 11:31:32, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är helt säker på att materialet ska vara ask. Har själv jä.....s med en Tive Sva. Prova med att göra en ny plåt nån mm tjockare. Funkar inte utan ett sågat spår i mitten.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

PeterR

#9 » 13:12:33, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Fel material i vevstaken? Har för mig att det ska vara ask, rätta mig om det är fel.

kjf skrev:Är helt säker på att materialet ska vara ask. Har själv jä.....s med en Tive Sva. Prova med att göra en ny plåt nån mm tjockare. Funkar inte utan ett sågat spår i mitten.


Helt korrekt, det skall vara ask. Hade själv samma problem med mitt slåtteraggregat, men inte lika frekvent. En bekant som då arbetade på Trätek, dåvarande Trätekniska institutet tog med sig originalet till sitt arbete. Analys visade att originalet var tillverkat i ask.
Det slutade med i alla fall med att jag gjorde en ny plåt (den som har gått av på DIna bilder) och ersatte träet med ett tunnväggigt metallrör. :vissla:
Viktiga punkter:
-Kniven skall löpa lätt utan att vara glapp dvs. justera anhåll (både bakre och övre) samt fingrar
-Välsmord kniv
-Vassa blad och mothåll
-Lagom åtdragning över kulan, Inte glapp, men ändå lätt rörlig
-Vevstakslager i gott skick, välsmort
-max 540 rpm på PTO

Se också
Tive slåttermaskin typ SVA instruktionsbok
Tive slåttermaskin typ SVA reservdelsförteckning

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Orsa

#10 » 20:08:00, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste vara något mekaniskt fel som gör att det tar stopp i knivbalken. Det är till 90% mest troligt. Kolla så också att du inte har kommit ur läge så balken står i för tvär vinkel i förhållande till vevstakens arbetslinje. Då ränner du ju ner staken mot "tvärstopp". Du har sannolikt ett stort fel som du inte ser/förstår.
När du kör i tomme ska det hålla med vilken stake som helst. Det går ju lätt då. Det är ju när man slår som det ska överföras mer effekt och särskilt om du kör fullt/stopp med mossa/gräs eller får in nån pinne/grovsly/sten. Det är vid "tvärstopp" den ska kunna gå av. Inget annat.
Aktiv hade ju även plåtvevstakar (två u-profiler hopnitade rygg mot rygg med en distanshylsa på kanske en ½" emellan.
Annars stämmer ask. Det är styvt/spänstigt och starkt. Man kan göra världens kraftfullaste pilbåge av ask. Själv har jag kört många hektar i mitt liv med några hemmagjorda björkvevstakar (sågat ur torra björkplank), de har hållit flera år. De har inte varit sämre än köpta har det känts som. Dock får man tänka på att om det är obehandlad björk tar väta och röta kål på det efter ett tag.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

bowlo (trådstartaren)

#11 » 20:34:23, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har jag fått tag i en ny metallbit iaf, men problemet kvarstår ju.

Märkte nu att knivbladet går att skjuta ut åt båda hållen om man lossar vevstakens kulkoppling. Skall det vara så? Det kanske saknas nått stop eller så tänker jag.
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

63an

#12 » 20:54:59, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att alla skärplåtar finns på plats! Har du frigående PTO så testa på marken med traktorn stillastående starta upp på tomgång å kolla om den hoppar i kniven vid vevstaken går de bra så öka succesivt mot arbetsvarv så är de fel i kniven så borde du upptäcka nånting onormalt! Allt måste ju vara ok när man ska slå! Körde en fabriksny så kallad hoprafs av vinkeljärn med kilrep i stället för vevs. skulle slå ut på natten en normal yta är fuktigare då men ett brytstift gick av bytte till nytt som gick av hängde upp till transport å drog till svetsarn å la ihop för vi skulle ha allt utslaget på morron därpå...de gick ju men transportläge igen å till Lantmanna på kajen å hämtade gamla Arvikarn som aldrig krånglade sen körde de ut en ny maskin till å konstigt nog så funkade den! Inte ens säkert nya maskiner funkar å när de är mörkt som en sotare då tappar man humöret lustigt att de fanns ingen lägre växel 135 MP :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

OL

#13 » 23:39:08, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min slirar kilremmen innan staken går om det beror på att det blir tjorv i kniven av gräs och mossa. Om det var stopp när kniven är på väg mot traktorn borde den ju inte smälla av utan snarare slitas sönder i bultfästena - om jag tänker rätt på hur konstruktionen ser ut. Alltså är mitt förslag att det tar stopp när kniven är på väg ut och då borde det vara att någon bladen tar emot fingrarna. Och att det blir pga ökade vibrationer vid högre varvtal. Om jag minns instruktionsboken rätt så är det rätt tydligt att den ska köras med nära 540 varv på pto eftersom vibrationerna som blir ska göra att gräset inte fastnar i aggregatet utan skakas av. Så nog ska den tåla att gå på höga varv. Men visst vissa traktorer har kanske 540 varv på pto vid låga varv på motorn, eller om det är drivhjulsberoende att hög växel ger högt pto-varv el liknande så man kommer tillräckligt långt över 540 för att det ska smälla. Men det låter ju som att ditt problem inte har med för höga varv att göra.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

bowlo (trådstartaren)

#14 » 17:43:30, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen framgång nådd i detta ärende.

Har byggt flertalet vevstakar sen jag posta sist och det ger samma resultat. Kommer 30meter ca sen går den av, kör på låg gas låg-ettan, har ingen varvräknare. Har smörjt upp maskinen ordentligt inför varje körning men det gör ingen skillnad. Justerat alla fingrar och vässat bladen. Provade bygga en vevstake av tjock ordentlig plåt men det gav exakt samma resultat höll ca 30 meter sen knövlades plåtstaken sne. Observerade då att bladet fortsatte gå med sne vevstake ett par varv innan jag hann koppla ur, så det verkar ju ej nypa fast. Kan inte hitta några tecken på fingrarna att en kniv skulle ha huggit i nånstans när jag undersökt direkt efter vevstaks-ras.


Nu hamnar eländet på metallhögen!
bowlo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:50, 16-02-2016

Tomas S

#15 » 17:58:51, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen risk att längden på vevstaken har blivit en aning fel? För lång/för kort skulle den kanske gå i stopp längst ut/ inne?

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se