Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

minirundbalspress

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

LeifAndersson

#16 » 21:42:22, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gick tillbaka till 500mm när vi tyckte att det blev bättre på balar med mindre diameter, 750 fick man sträcka så förbaskat för att den skulle forma sig rätt på balen så det fick vi lägga ned. Men vi hade 500 mm sträckaren kvar så den återmonterades, i samma veva så modifierades även fästet så det gick att få plasten i centrum av balen. Har för mig att det bara var frågan om att borra något nytt hål i Kvernelandaren. En sommarjobbare fixade det utan problem i samband med att han återmonterade 500 mm sträckaren. Pressning och plastning går utmärkt, däremot har vår annars utmärkta Norje grip problem med de små balarna. Då funkar faktiskt den gamla Kellfri gripen bättre på dessa! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



atlashjul

#17 » 21:51:43, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va som jag trodde då, att plasten bör centreras. (är flera justerings möjligheter på min plastare ang höjd 500/750. Men jag har ytterligare ett problem så sett, att ehlo-plastaren har bara rullar å inga band som balen ligger på, kanske den blir liggande på botten å står still :-D
Jag ska söka vidare efter en flex-press, så får ja se vad som sker.
Går det inte att göra en på-skruvbar insats i gripen för att få ner diametern?..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Johan_m

#18 » 21:56:53, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vi kör garnlindning på vår 550 för att kunna köra med ändå mindre balar. 700mm går bra då! :thumme:
De balarna går perfekt att ställa på högkant och linda av varv för varv. Kör man med maximal inmatning så blir de fina att linda av! :thumme:
När vår press har utrustning för hård kärna väger de balarna 150-160kg vid hösilage med 75% ts. Och pressningen går fort, 3-3,5 ton ts/h brukar vi klara när det flyter på! Så 20 ton ts på en dag är ingen omöjlighet!


När jag köpte pressen var granlindningsprylarna borta och den hade körts med en bakhängd orginal nätlindning, gick att näta ca 700mm men det var på håret, länkaget som spänner remmen till pumpen som förser garn/nät med olja ville inte riktigt spänna som den skulle. Så allt sånt åkte efter entid väck och pumpen fick en manuell spännare å ett ventilpaket med rundpump å överströmare.

Jobbar mkt med plc mm så det var det naturliga, linjärmätskala fäst på armen där spännar länkaget satt så nu ser man i mm hur balen växer samt den piper strax innan inställt värde för bal diameter, gjorde valbart med auto nätning lr manuell :smile: sen vare inte av ondo å slippa snöret å slita i när den skulle näta :hurra: Samt nu kan man ställa in tex 3varv nät, mätar pulser på nätmatar valsen.

550 funkar finfint, bara man kör luuugnt innan mtrl har bestämt sig för att börja rotera, sen äre full gas :grin: Billiga maskiner inköp å verkar rätt driftsäkrat med rätt underhåll å förare

Även om man kör mindre diameter så funkar dom ju å stapla precis som Leif säger och dom flesta vanliga balgripar går å använda :grin: Underlättar hanteringen enormt :thummar:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Johan_m

#19 » 22:03:17, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Va som jag trodde då, att plasten bör centreras. (är flera justerings möjligheter på min plastare ang höjd 500/750. Men jag har ytterligare ett problem så sett, att ehlo-plastaren har bara rullar å inga band som balen ligger på, kanske den blir liggande på botten å står still :-D
Jag ska söka vidare efter en flex-press, så får ja se vad som sker.
Går det inte att göra en på-skruvbar insats i gripen för att få ner diametern?..


Elho inlinern ja har har inga band balen rullar på heller, men det var inte största bekymmret, med 750 plasten spännde de så in i bomben att den slet små lätta balar i plastar riktningen och den va kanon på ena gaveln men just precis så de gick omlott på andra gaveln, löste det med att göra 4st större stödrullar åt den sida den ville slita balen, istället för 2 små som var orginal. Men som sagt 1000mm då funkar 750.. typ.. men 500 är å föredra precis som Leif säger. Jag körde 750 i år pga fick köpa tokbilligt av en granne som förköpt sig lite..
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

LeifAndersson

#20 » 22:19:33, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår press modifierades så den går att köra på automatik från 700 till ungefär 1400mm. Det är bekvämt att köra på bara monitorn på instrumentbrädan och slippa hålla koll på visaren på diametern och rycka i det där snöret. När man kommit överens med den pressen så tar den rullen 95 ggr av 100! Men det krävs att föraren har rätt känsla för att det ska rulla på utan avbrott. Men när man kommit på tekniken kör man 45-50 balar utan att behöva ut och slita ur hö ur pressen för att starta rullningen igen! Personligen rekordet är 120st 120mm balar utan inmatningsstopp på en dag. :grin:
Många har frågat hur man gör men jag vet inte riktigt, men man startar på låga varv och ökar allteftersom och även växlar upp ett steg på snabbväxeln när balen kommit i gång. Men man kör enbart på det där rytmiska lätet som är i pressen när den går bra, men jag kan inte förklara riktigt hur man gör, det är bara på känsla man kör den pressen!
Har sett de som misslyckas med 10 balstarter på raken efter att ha läst på i instruktionsboken om körteknik, så den är lurig att köra! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johan_m

#21 » 23:03:14, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vår press modifierades så den går att köra på automatik från 700 till ungefär 1400mm. Det är bekvämt att köra på bara monitorn på instrumentbrädan och slippa hålla koll på visaren på diametern och rycka i det där snöret. När man kommit överens med den pressen så tar den rullen 95 ggr av 100! Men det krävs att föraren har rätt känsla för att det ska rulla på utan avbrott. Men när man kommit på tekniken kör man 45-50 balar utan att behöva ut och slita ur hö ur pressen för att starta rullningen igen! Personligen rekordet är 120st 120mm balar utan inmatningsstopp på en dag. :grin:
Många har frågat hur man gör men jag vet inte riktigt, men man startar på låga varv och ökar allteftersom och även växlar upp ett steg på snabbväxeln när balen kommit i gång. Men man kör enbart på det där rytmiska lätet som är i pressen när den går bra, men jag kan inte förklara riktigt hur man gör, det är bara på känsla man kör den pressen!
Har sett de som misslyckas med 10 balstarter på raken efter att ha läst på i instruktionsboken om körteknik, så den är lurig att köra! :???:



Hade en del bekymmer med bal starten i början, men nu så går det på instinkt :vissla: , så har legat på 40-50 balar utan bekymmer, ibland mer och har det trasslat har det oftast berott på att man varit ouppmärksam :ohnej:
Jag lyckas bäst om man låter jdn lunka på tomgång första 2metrarna, inte börjar en ny bal i ingången på en ny sträng om man inte kommer absolut rakt in i den. Man måste som låte pressen tugga i sig mtrl och börja rulla det, men när det väl rullar tycker ja det går att våldföras sig rätt hårt utan några bekymmer.
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

ac tc

#22 » 10:13:53, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter frågan om det finns små fyrkantsbalare med inbyggd plastare?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se