Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Liten uppfräschning av PZ strela 300

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

OL (trådstartaren)

#1 » 22:32:57, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en lite äldre maskin för 100 kr av en granne och hade sedan innan en lite nyare gammal kombimaskin som jag fått gratis av en annan granne. Den jag haft några år nu är lite skraltig. Ser ok ut tack vare inomhusförvaring, men har nog gått en hel del och varit med om en eller annan incident. Den jag nu fått är ful som stryk då den troligtvis stått ute, men förutom ett svetsat rör till höfördelarplåten är den intakt. Dessutom är de flesta fjädrarna som fäller upp räfspinnarna vid låga varvtal/avstängd maskin hela. Spelar kanske ingen jättestor roll, men någon eltråd har jag lyckats meja ner eftersom räfspinnarna hängt kvar i räfsläget och ibland tar den med sig en rejäl famn hö när man måste korsa en sträng. Så när hömaskinerna nu ses över för säsongen innan vinterdvalan så tänkte jag göra en hel maskin av två! Eftersom den senast införskaffade är mest hel så bygger jag på den.

Däcken är kassa varför donatorn blev av med benen. Bytte hela benet istället för bara hjulet för att slippa slå bort ock riskera att skada hjullagret. Ena benet på mottageren satt dock nå jävulskt, så storsläggan fick komma fram. Efter lite besvär var den benfri. Monterade dit de nya benen för att märka att högra rotorn tog i hjulet… Visar sig att rotorn är oval. Av en händelse upptäcker jag också att hjulen suttit monterade bakofram jmf med instruktionsboken. Bort med högra benet igen. Lyckligtvis sitter rotorn bara med fem bult från undersidan så det var lättare än förväntat att få bort den. Ingen bult vare sig på mottagare eller donator krånglade - tro det eller ej!

Ben och rotorlös maskin.

Bild

Gamla ovala rotorn upp och ner.

Bild

Donatorn.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84



OL (trådstartaren)

#2 » 16:48:35, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ovala rotorn får donera lite återföringsfjädrar. Börjar få kläm på demonteringen. Bänd ur fjädern enl bilden, knacka ur rörsprinten, dra ur hela räfsarmen ur fästet. Monteringen på andra rotorn är lite värre, ser väldigt enkelt ut på youtubevideon jag hittat med demonstration. Inte riktigt så enkelt i min verklighet...

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se